שיתוף
תגובות
חדשות » דיונים האם להטיל חסיון בדיוני ועדת הצוללות
חיסיון או לא?
יו"ר הוועדה, ח"כ רם בן ברק: "צריך לקבל החלטה מאוזנת, ואני כרגע נוטה לומר שבנושא זה נכון יהיה לפעול לפי סעיף 18 לחוק, ולאפשר לוועדה ולעומד בראשה להחליט"
ח"כ רם בן ברק | צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

ועדת החוץ הביטחון, בראשות ח"כ רם בן ברק, דנה היום בקביעת הממשלה לפיה חלק מנושאי ועדת החקירה לבחינת תהליכי רכש כלי השיט מחייבים סודיות. בסיומו של הדיון החליט יו"ר הוועדה לא להעלות את הנושא להצבעה ולהמשיך לדון בו בשבוע הבא.

כזכור, החליטה הממשלה על הקמת ועדת חקירה שתבחן את תהליכי רכש כלי השיט שהתקיימו בין השנים 2009-2016. בסעיף ב.6 להחלטתה, קבעה הממשלה כי לנוכח הרגישויות הביטחוניות הנוגעות לתהליכי רכש כלי השיט, חלק מהנושאים שבהם תעסוק הוועדה מחייבים סודיות. אולם בהתאם לחוק, קביעת הממשלה כאמור, מחייבת קבלת אישורה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

עו"ד איתי אופיר, היועץ המשפטי למערכת הביטחון, הציג את החלטת הממשלה ואמר כי "המידע הוא לא של מערכת הביטחון אלא שלא הציבור, ועם זאת נצטרך להתמודד עם האתגר שחלק ניכר מהחומרים שיובאו בפני הוועדה מסווגים. יש כוונה לאפשר שכמה שיותר דיונים יהיו פומביים, ויהיו גורמי מקצוע שיעברו על הפרוטוקולים במהירות כדי לאפשר שחרור של חלקים כמה שיותר נרחבים מהם בכמה שפחות זמן. אותו הדבר גם לגבי הדוח המסכם של הוועדה. זו האחריות שלנו, אך יש לנו גם אחריות לכך שלא ניתן לפרסם חלק מהנושאים".

גם ד"ר אליעד שרגא, יו״ר התנועה לאיכות השלטון שהשתתף בדיון בוועדת חוץ וביטחון אמר כי "זו ועדה שהוקמה בזכות הציבור ולמען הציבור – ולכן האירוע הזה חייב להיות חשוף בפני הציבור. הוראת החוק, בסעיף 18, קובעת כי ׳ועדת החקירה תידון בפומבי׳ – זו ברירת המחדל. פומביות הדיון היא חלק מתקינות ההליך, וסעיף 18 גם מקנה לוועדה, שבראשה שופט בית המשפט העליון, שיקול הדעת לסגור את הדיונים באופן ספציפי וכך צריך להיות. יש פה באמת אירועים ספציפיים נקודתיים – מעריך כ-5-10 אחוז מהדיונים – שאכן צריכים להיות חסויים. בקשתנו היא שהוועדה לא תקבל את בקשת הממשלה לסגור את כל הדיונים באופן גורף, לפי סעיף 23 לחוק, שהוא המקרה החריג".

עמי אילון, ראש השב"כ לשעבר אמר בדיו כי "ברירת המחדל חייבת להיות שהכל גלוי וחשוף, פרט לאותם דברים שמסכנים את ביטחון המדינה ולא כפי שמשתמע מהחלטת הממשלה. זה נכון במיוחד בגלל הפגיעה החמורה באמון הציבור שיצר האירוע הזה, והכנסת כנציגי הציבור צריכה לבקר את הממשלה ולהגיד להם שהם חרגו מסמכותם כאן".

יו"ר הוועדה, ח"כ רם בן ברק, החליט כי הוועדה לא תצביע היום, וסיכם: נאמרו בדיון דברים חשובים מאוד והוא לא הסתיים. הצורך בפומביות הדיונים הוא רב והוועדה אכן קמה לא מעט בזכות לחץ ציבורי, ומצד שני, כמי שמכיר את הדברים קצת יותר לעומק, יש גם דברים בגו בבקשת הסודיות. צריך לקבל החלטה מאוזנת, ואני כרגע נוטה לומר שבנושא זה נכון יהיה לפעול לפי סעיף 18 לחוק, ולאפשר לוועדה ולעומד בראשה להחליט מה חסוי ומה לא, תוך הסתייעות בצוות מקצועי בו יהיו חברים גם אנשי מלמ"ב וגם אזרחים. נתכנס בשבוע הבא ונקבל החלטה.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. הוועדה הזו תתפרק תוך כדי פעילות אנשים יעזבו ויתחלפו וזה יתמסמס עד שייפסק לחלוטין ממש כמו משפטי נתניהו שכם שם אנשים מנסים להתרחק כי הם מבינים שבקרוב להב החרב תתהפך עליהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים