שיתוף
תגובות
כלכלה » פיננסים » בורסה ושוק ההון » דניאל שבקס מסכם את שנת הכספים 2020
שנת שיא
כמעט כולם שברו שיאים חיוביים, מטבע נפוץ שבר שיא שלילי במיוחד ולא מעט משקיעים התחרטו על החלטותיהם • דניאל שבקס מסכם שנה פיננסית בבורסה לניירות ערך
הבורסה לניירות ערך בניו יורק | צילום: orhan akkurt, שאטרסטוק

רגע לפני שאתם פותחים שנה חדשה ומתכננים את ההשקעות שלכם לשנת הכספים הבאה, רצוי שתדעו מה עבר על שוקי ההון בשנה שחלפה. אם אנסה לסכם את השנה בשתי מילים הם יהיו כנראה "שנת שיא".

המסחר בבורסה המקומית התאפיין בתנודתיות רבה, בדומה לבורסות מובילות בעולם, בהשפעת מגפת הקורונה שהפכה למשבר כלכלי עולמי עמוק בכל השווקים.

השנה נפתחה בעליות שערים אשר היוו המשך ישיר לעליות השערים מהשנה הקודמת במדדי המניות המובילים בתל-אביב, ובראשם מדד ת"א-35 שהגיע לשיא כל הזמנים בפברואר 2020, בדומה למגמה בבורסות מובילות בעולם.

במרץ 2020 הוכר נגיף הקורונה ע"י ארגון הבריאות העולמי כ"מגיפה". עליות השערים הפכו במהרה לירידות שערים חדות, שהגיעו לשיא במהלך אותו חודש מר, עת חלק גדול ממדינות העולם וביניהן ישראל נכנסו לסגר במטרה לבלום את התפשטות הנגיף.

מצד שני, למרוץ אחר פיתוח חיסון, לצד תמיכה של ממשלות ובנקים מרכזיים בארץ ובעולם, היתה השפעה חיובית, ואלה תרמו לעליות שערים תנודתיות.

בנובמבר, כתוצאה מהודעות של חברות התרופות הבינלאומיות 'פייזר'. 'מודרנה' ו'אסטרהזניקה' על התקדמות משמעותית בפיתוח החיסון זינקו מדדי המניות בשווקים בצורה ממש קיצונית.

כך לדוגמה, בחודש נובמבר זינק מדד הדאו ג'ונס ב-13%, החודש הכי טוב שלו מאז 1987. מדד הראסל 2000 המייצג את החברות הקטנות יותר בארצות הברית עלה בכ-20% בחודש הכי טוב שלו מעולם.

2020 הייתה גם שנת שיא היסטורית למדד S&P500, מבחינה זו שמעולם המדד לא ירד כל כך הרבה במהלך השנה, ועדיין סיים בתשואה חיובית לשנה.

והיו שיאים נוספים למרות הקורונה. לא פחות מ-27 חברות הונפקו השנה בבורסה לניירות ערך בת"א – שיא של 13 שנים.

הביטקוין חצה את ה-28,500 $, שזהו כמובן שיא כל הזמנים של המטבע המבוזר הראשון.

כל שלושת המדדים – S&P500, נאסד"ק ודאו ג'ונס שברו את שיא כל הזמנים.

היו כ- 250 הנפקות SPAC בשווי של מעל 80 מיליארד דולר, מה ששבר שוב את שיא כל הזמנים.

ומי ירד לשפל המדרגה? מטבע הדולר שאיבד חלק ניכר מערכו וירד לשער של 3.21 – השער הנמוך ביותר ב- 24 השנים האחרונות.

לאחר כל השיאים הללו, שזה רק מדגם מייצג שלהם והיו הרבה יותר, ורובם בהחלט שיאים חיובים, ודאי תשאלו מי הם המפסידים של השנה? אלה אותם משקיעים שהחליטו לצאת מהשוק בגלל הפחד מתוצאות מגפת הקורונה המשתוללת, ואלו שניסו לצאת בזמן ולתזמן את הכניסה.

שוק ההון הוכיח שוב כי אסור ולא ניתן לתזמן את השוק!

בהסתכלות ארוכת טווח, ניתן להבחין בצורה חד משמעית במגמת עלייה עקבית בשווקים. אמנם במהלך הדרך היו משברים, וחלקם אף חמורים ביותר ובהחלט הגיוני שבעתיד נראה משברים נוספים, אך בראיה ארוכת טווח המשברים הללו לא צריכים להדאיג אתכם, שכן השוק מתקן את עצמו פעם אחר פעם ואף קובע שיאים חדשים. דוגמה נוספת לכך קיבלנו במשבר הקורנה אשר בשיאו מי שהחליט לצאת מהשוק, במקום להגן על כספו גרם לעצמו נזקים מכיוון שהשוק תיקן בצורה מהירה וחזקה.

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים