שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » דרישה למשאבות מים עם מנגנון שומר שבת
חשש לחילול שבת
בדיון בכנסת עלתה הבעיה של רוכשים בפרויקטים למגורים מטעם המדינה שנתקלים בבעיית חילול שבת בתפעול מנגנון המים: "אנשים יכולים להתגורר בביתם בימות החול בלבד"

הוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ יעקב טסלר קיימה הבוקר ישיבה בנושא היעדר מנגנון שבת במערכת משאבות מים במפרט הפרויקטים של 'מחיר למשתכן' ששווקו בעבר.

יו"ר הוועדה ח"כ טסלר קרא לאפשר התקנת משאבות מים מיוחדות שלא יגרמו לחילול שבת. משרד הבינוי והשיכון הודיע בישיבה כי בשל חשיבות הנושא יקיים דיון פנימי על מנת להכליל מנגנון שומר שבת במפרטי המכרזים הבאים. כן ינסו לגבש פתרון משפטי רטרואקטיבי למכרזים שכבר נסגרו.

לדבריו, הרבה זכו בדירה שהם יכולים להתגורר בה רק בימות החול אך לא בשבת. "לגור בדירה אין פירושה רק לישון, אלא גם לפתוח ברז ולשתות מהמים מבלי לגרום לחילול שבת. לא מדובר פה בנושא חרדי או דתי. מרבית אזרחי ישראל הם שומרי שבת ואינם יכולים להשתמש במים בשבת. זה לא כמו מעלית שאפשר לעלות במדרגות, במים אין אלטרנטיבה אחרת ואנו צריכים לאפשר לספק מנגנון שיאפשר שהייה בבית ושימוש במים בשבת. חובה לכלול בחוזה של הקבלנים מול משרד השיכון סעיף של משאבות מים בהיתר, בדיוק כפי שכלים סניטריים וברזים נמצאים במפרט. הגשתי יחד עם חברים נוספים הצעת חוק להתקין משאבות מים עם היתר כמו במעליות שבת".

ח"כ אליהו ברוכי טען כי ללא משאבות מותאמות נפגעת זכות הקניין של מי שרכש את הדירה. מונעים ממנו למכור את הדירה שלו לשומר שבת. ח"כ שלמה קרעי הוסיף: "בפריפריה רובם שומרי מסורת. בלי משאבות עם מנגנון שבת, לפתוח את הברז זה כאילו להדליק אור בשבת".

נציגי 'מכון צומת' ו'משמרת השבת' מסרו כי בזמן תכנון הבניין, עלות ההתקנה היא שולית. לעומת זאת, לאחר שהבניין נבנה צריך לקבל הסכמה של כל תושבי הבניין והעלויות הן פי שלושה. זה כמעט בלתי ישים להתקין משאבות מים כאלה לאחר הבניה". עוד הוסיפו, כי ישנם קבלנים המוכנים לכלול את מנגנון השבת מיוזמתם, אבל הייעוץ המשפטי אינו מאשר להם.

אוריאל רוזנברג, מנהל אגף בכיר שיווק בפועל במשרד הבינוי והשיכון, עדכן בישיבה שלדירות יש מפרט מחייב, אולם אין התייחסות למשאבות שבת, גם במפרט של צביון חרדי. אפשר לתקן לעתיד לבוא במפרטים עתידיים. "רוב האזרחים במדינת ישראל הם שומרי שבת ובלי השירות הזה לא יכולים להתקיים".

עו"ד לידור לוי בונן ממשרד הבינוי והשיכון, מסר כי ברשות מקרקעי ישראל התקבלה בעבר החלטה שלא לאשר שינוי בתנאי המכרז בצורה רטרואקטיבית. עם זאת, יקיימו דיון פנימי עם משרד הבינוי והשיכון כדי לכלול את המנגנון במכרזים הבאים ומציאת פתרון רטרואקטיבי.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב טסלר סיכם ואמר כי מדובר באבסורד שלא מאפשרים לקבלנים החפצים מיוזמתם להתקין מנגנון שבת. "אני מודה לשר השיכון ח"כ יעקב ליצמן על הירתמותו לנושא החשוב של שמירת השבת ומצפה לקבל את מסקנות הדיון שיתקיים בין רשות מקרקעי ישראל למשרד הבינוי והשיכון למציאת פתרונות לנושא זה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים