שיתוף
תגובות
דעות » הדרך הנוחה והקלה עלולה להתגלות כלא יעילה
הגישה הנכונה בטיפול
ישנה דרך המעניקה רגיעה זמנית וקצת מנוחה, אך בהמשך תגביר את החרדה והכאב. הדרך השניה, כרוכה אמנם במאמץ והגברת הכאב, אך בהמשך היא זו שתעניק לכם את הריפוי
דרך ארוכה שהיא קצרה | צילום: shutterstock

בגמרא במסכת עירובין (נג:) מספר ר' יהושע בן חנניה: "פעם אחת הייתי מהלך בדרך וראיתי תינוק יושב על פרשת דרכים, ואמרתי לו באיזה דרך נלך לעיר? אמר לי: 'זו קצרה וארוכה וזו ארוכה וקצרה', והלכתי בקצרה וארוכה. כיון שהגעתי לעיר מצאתי שמקיפין אותה גנות ופרדיסין. חזרתי לאחורי אמרתי לו: בני הלא אמרת לי קצרה?' אמר לי: 'ולא אמרתי לך ארוכה?' נשקתיו על ראשו ואמרתי לו: 'אשריכם ישראל שכולכם חכמים גדולים אתם מגדולכם ועד קטנכם".

רבי יהושע בן חנניה שהיה "מהלך בדרך", מסמל במובן זה את ההשתוקקות של האדם למנוחה ורגיעה. הוא כבר בדרך, עייף ותשוש ורוצה כבר להגיע אל העיר. אם נרצה, בהשלכה לעולם הנפשי, מסתובב אדם בעולמו הנפשי, מבקש קצת שלווה, קצת שקט ורוגע מחרדותיו וכאביו. בא אותו קול פנימי ואומר לו: ישנן שתי דרכים אחת ארוכה שהיא קצרה והשנייה קצרה שהיא ארוכה. ישנה דרך אחת המעניקה רגיעה זמנית וקצת מנוחה מהכאב אך בטווח הארוך יותר, לא מפחיתה חרדה וכאב אלא להפך, מגבירה ומשמרת אותו. דרך שניה, ארוכה שהיא קצרה, כרוכה במאמץ והגברת החרדה והכאב לטווח קצר, אך בכדי להפחית ואף להעלים את המצוקה בטווח הארוך.

כשאנחנו "בדרך", עייפים נפשית ומתקשים להמשיך ולשאת את הכאב והקושי, אנו איננו שומעים את חציו השני של המשפט "..שהיא ארוכה". אנו שומעים על "דרך קצרה" ורצים אליה, שואפים לסיים במהירות את הכאב והחרדה. בוחרים שלא להיות  מודעים, באותם רגעים, לכך שהדרך  בה אנו בוחרים היא אמנם "קצרה" אך למעשה "ארוכה".

טיפול נפשי, בהקשר זה, מכל סוג שהוא, מהווה דרך ארוכה שהיא קצרה. מטרתו של הטיפול היא לחשוף ולעבד תכנים ורגשות שאינם נעימים לנו. פעמים הם קשים וכואבים אך כדי להבריא, לטפל ולחזק את נפשנו אנו זקוקים ללכת בדרך ה"ארוכה שהיא קצרה". באופן זה, לטווח הרחוק, יכאיבו לנו אותם תכנים פחות ויאפשרו לנו להגיע למחוז חפצנו בצורה טובה יותר ולמצות את הפוטנציאל שלנו והשאיפות שלנו בצורה מלאה יותר.

ילדים ונערים רבים הנמצאים אצלנו בפנימיית קרית הילד, עברו ועוברים לא מעט חוויות לא פשוטות בחייהם הקצרים. לעיתים, הנטייה של סביבתם ושלהם עצמם, לבחור בדרך הקצרה, "להניח בצד" את המטענים הרגשיות והחוויות שעברו, מתוך מגמה להמשיך הלאה ולשרוד. בטיפול הרגשי שעוברים הילדים הם לומדים לצעוד בבטחה בדרך הארוכה שהיא קצרה, לעבד את החוויות והקשיים שלהם ודווקא מהם לצמוח ולגדול.

הכותב הוא ד"ר אריאל שפירא, פסיכולוג קליני בפנימיית 'קרית הילד' ירושלים

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים