שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בארץ » "האבטלה צפויה לרדת עד סוף השנה"
תחזית האוצר
גם תחזיות האבטלה השתפרו, אם כי במשרד האוצר לא יכולים להיות בטוחים שלא תהיה פגיעה מבנית שתשפיע בצורה עמוקה יותר
תגיות:
משרד האוצר | צילום: Roman Yanushevsky, שאטרסטוק

שיעור המובטלים ירד בשליש ל-6.5% עד סוף השנה הנוכחית, אם לא יהיו סגרים נוספים – כך עולה היום (שני) מתחזיות משרד האוצר המעודכנות לשנת 2021. לצד התרחיש המרכזי, המשרד ציין תרחיש פסימי לפיו יהיו 9.5% מובטלים, גם זאת ירידה משמעותית לעומת 18.2% בחודש שעבר. עם זאת, בשתיהן המספרים לא יחזרו לאלה של טרום הקורונה, בסוף 2019, אז היו 3.9% מחוסרי עבודה בלבד.

בניגוד לתחזית המוקדמת של האוצר, התחזית המעודכנת צופה כי הכנסות המדינה השנה יצנחו בסכום שינוע בין 19 ל-35 מיליארד שקלים. אם הממשלה לא תטיל גזירות, הגירעון ב-2021 יעמוד על 8.8% – כולל הוצאות הקורונה, והחוב של ישראל יזנק ליותר מ-80%.

התוצר בשנת 2020 התכווץ ב-2.4% בהשוואה לשנה חולפת. היות וטרם משבר הקורונה תחזית הצמיחה בשנת 2020 עמדה על 3%, המשבר הוביל לפגיעה מצטברת של 5.4% על התוצר. בהשוואה עולמית, הפגיעה בכלכלה הישראלית כתוצאה ממשבר הקורונה מצומצמת יחסית. לפי תחזית ארגון ה- OECD התוצר במדינות החברות בארגון צפוי להתכווץ ב-5.5%.

לדברי גורמים באוצר יחלפו עוד כמה שנים עד ששוק העבודה הישראלי יחזור למצבו טרום המשבר, שבו שיעור האבטלה היה נמוך באופן עקבי במה שמוגדר "אבטלה חיכוכית". לדבריהם, האופן שבו המדינה משלמת דמי אבטלה במסגרת תוכניות הסיוע לשנה שלמה, ייצטרך לעבור התאמות שיביאו את המשק ליציאה ממשבר.

שר האוצר ישראל כץ ציין כי ב- 2020 התוצר של ישראל התכווץ ב-2.4% בלבד – פחות מההערכות המוקדמות ונמוך יותר בהשוואה למרבית המדינות המפותחות. החוסן הכלכלי של ישראל נבע בעיקר מייצוא שירותי הי-טק, קטר הצמיחה של המשק הישראלי.

בהמשך לפגיעה מתונה יותר של התוצר ב-2020 גם תחזית הצמיחה ב-2021 עודכנה כלפי מעלה ל-4.9%, מצביעה על התאוששות המשק ומביאה את התוצר הישראלי לרמה גבוהה יותר מהתוצר טרם המשבר. גם תחזית הגירעון ל-2021 עודכנה כלפי מטה מ-9.5 ל-8.8 אחוזי תוצר בזכות צפי הכנסות גבוה בכ-12.5 מיליארד₪.

"כעת לאחר שפעלנו לפתיחת המשק, המיקוד ממשיך להיות שוק העבודה ואנו מקדמים צעדים רבים בכדי לתמרץ מובטלים להשתלב במעגל התעסוקה", דברי כץ.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים