שיתוף
תגובות
בריאות » מ' הבריאות עושה סדר במעבדות הסרולוגיות
תחקיר 'בחזית'
בהמשך לתחקיר 'בחזית' משרד הבריאות שיחרר רשימה מפורטת של מעבדות מאושרות – אלא שהתשובות השליליות בקופות ממשיכות לעורר סימני שאלה
בדיקה סרולוגית לאיתור נוגדנים לנגיף קורונה | צילום: Cryptographer, שאטרסטוק

בעקבות תחקיר 'בחזית' משרד הבריאות פרסם רשימה של כלל המעבדות בישראל המאושרות לביצוע בדיקות סרולוגיה לנגיף הקורונה, זאת לאחר שרק לפני שבועות אחדים הוציא המשרד 'פרוטוקול' בו הוגדר מהו 'מחלים' בהתאם ל'צו בריאות העם', כאשר לפני כן פרסם המשרד מזכר המציג את כלל הפרמטרים לערכות הבדיקה לבדיקת סרולוגיה לצד המדדים השונים המאפיינים כל ערכה.

כזכור, לפני שבועיים פרסם 'בחזית' תחקיר נרחב שעורר הדים רבים והביא לתגובות נזעמות על כך שקופות החולים אינן מוכנות להכיר בתוצאות בדיקות סרולוגיה חיוביות שנעשו בבתי חולים ובמעבדות המוכרות על ידי משרד הבריאות, כאשר התחקיר גילה עוד שבאופן מפתיע, ברוב מכריע של בדיקות הסרולוגיה הנעשות ע"י קופות החולים מתקבלת תשובה שלילית.

כאמור פרסום התחקיר ב'בחזית' הציג עדויות ממבוטחים בקופות החולים, שזעמו על כך שרופאי המשפחה מסרבים בוקף להנפיק להם 'תעודת מחלים' כנגד תוצאה סרולוגית חיובית שנעשתה באחד מבתי החולים או במרכזים רפואיים שונים ועל על פי פרוטוקול משרד הבריאות, זאת בנימוק של 'נהלי הקופה' ו'הוראה מלמעלה'.

המובטחים זעמו פעמיים. פעם ראשונה על כך שבעודם משלמים כמה מאות שקלים על בדיקה שנעשתה על פי כללי משרד הבריאות, מסורבת במרפאה השכונתית, ופעם נוספת, כאשר לאחר שכבר נעשה בדיקה חוזרת בקופות החולים בהתאם להפצרת רופא המשפחה הרי שאז התברר כי התשובה שלילית, וזאת בניגוד לבדיקה אחרת שנעשתה אך ימים אחדים קודם לכן בבית החולים.

הדיווח עורר את זעמן של המרכזים הרפואיים 'הדסה' ו'אסף הרופא' כמו גם נבדקים רבים שהסיקו בצדק או לא, כי מדובר במדיניות מכוונת שנועד להביא לחיסון רוחבי של האוכלוסייה, זאת לאחר שנבדקים רבים באו בטענה כי על אף העלות היקרה של הבדיקה, במבחן התוצאה אין לכך כל משמעות, שכן קופות החולים כלל אינן מכירות בהן.

כאמור, ימים ספורים לאחר פרסום התחקיר, פרסמה מחלקת "שרותי בריאות הציבור" במשרד הבריאות רשימה של 30 מעבדות רפואיות המאושרות לביצוע בדיקות סרולוגיה.

ל'בחזית' נודע כי חלק מהמבוטחים שפנו ל'בחזית' בטרם פרסום התחקיר, פנו בימים האחרונים פעם נוספת לרופא המשפחה כשלמרבה ההפתעה, כעת בניגוד לפעם הקודמת הונפקה להם 'תעודת המחלים' המיוחלת.

עם זאת, על פי תלונות הממשיכות להיערם על שולחן המערכת, מבוטחים רבים שפונים לעשות בדיקת סרולוגיה בקופת החולים הניתנת ללא עלות (ללא שעשו לפני כן בדיקה במקום אחר – בתשלום) עדיין ממשיכים לקבל לרוב תשובה שלילית על אף שחלו בנגיף והחלימו.

גורם באחד מבתי החולים אומר ל'בחזית': "מדובר במשהו שאי אפשר שלא לתת עליו את הדעת. כמי שעוסק ברופאה ביום-יום, כמעט כל האנשים שאני מכיר ועשו בדיקות סרולוגיה במרפאה ממשיכים לצאת שליליים לנוגדנים. אני מכיר לא מעט אנשים אשר נזקקו נואשות ל'תעודת המחלים' בראותם כי התשובה לבדיקה יצאה שלילית, מיהרו לאחד מהמעבדות המאושרות, ביצעו בדיקה חוזרת וראה זה פלא, יצאו חיוביים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים