שיתוף
תגובות
כלכלה » פיננסים » בורסה ושוק ההון » האם הבועה בשווקים קרובה להתפוצצות
מהון להון
דניאל שבקס כאן כדי להזהיר מהבועה שעלולה להתרחש בשווקים לנוכח גל ההנפקות שהולך וגובר בארץ ובארה"ב, השקיעו בתבונה
דניאל שבקס | צילום: באדיבות המצלם

אנחנו רק באמצע שנת 2021 וכבר ברור שזו תהיה שנת שיא…זה לא אומר שאני יודע כיצד תראה מחצית השנה השנייה והאם העליות בשווקים אכן יימשכו, אבל כבר ברור ששיא אחד הולך להישבר…כמות ההנפקות החדשות בבורסה. השיא של שנה שעברה שזכתה בתואר 'השנה הכי פורה במספר ההנפקות מאז 2007' כבר נשבר לאחר הרבעון הראשון.

התופעה של גל ההנפקות נמצאת איתנו כבר כשנה ואיננה מקומית בלבד. גם בבורסה האמריקאית אנו עדים לגל הולך וגדל של הנפקות.

מנסיוני, צריך ללמוד מהעבר ולהתחיל לחשוש, מאחר וקצב הגידול במספר ההנפקות החדשות בבורסה מעלה מחדש את החששות שמא אנו מנפחים כאן בועה.

הסיבה שיש לחשוש בגינה פשוטה מאוד – אפשרי לראות קשר ישיר בין ריבוי ההנפקות ובין התנפחות בועה בשוק ההון, כאשר הדבר נגרם מהסיבה שחברות במקרים רבים יוצאות להנפקה כדי לגייס כספים כששווקי המניות עולים. וישנם מקרים שבעקבות העליות ישנן מניות/חברות שהשווי שלהם מתנפח לממדים לא פרופורציונליים לשווים, ולכן בעלי החברות מנצלים זאת ומוכנים לדלל את אחזקתם בחברה במחירים הללו ולכן יוצאים להנפקה.

מן העבר השני (הצד של המשקיעים) במצבים של אופוריה ובזמנים שכל מניה שוברת שיאים, בדרך כלל המשקיעים שאינם מנוסים לא ממש טורחים לבחון את השווי הכלכלי האמיתי של החברה, והם פשוט 'זורמים' עם המומנטום. נקודה נוספת היא שבעלי החברה מרגישים כל-כך בטוחים שההנפקה תצליח ויהיו מספיק קונים על אף שהמחיר יקר שהם מרגישים כי זוהי החמצה לא לנצל זאת ולא לצאת להנפקה.

אין ספק שהנפקות זה דבר טוב לחברות שמקבלות כסף כדי להמשיך ולהתפתח, כמו"כ הדבר חיובי בכלליות עבור הבורסה הישראלית שהיא יחסית קטנה, וכל חברה נוספת שמצטרפת אליה מהווה צעד חיובי, בכך שהיא מגדילה לנו את אפשרויות ההשקעה.

מסקירת העבר, והיו לא מעט תקופות שהופיעו גלי הנפקות כמו ב-1993 או בתקופת בועת הדוט קום, שיא של הנפקות היווה תמרור אזהרה לקראת נפילות של השווקים. ובמיוחד במקרים בהם ההנפקות היו במחירים גבוהים. האם גם עכשיו המצב דומה ואנו לקראת ירידות? ממש לא בטוח. ולמה?

ישנם רבים בתעשיית שוק ההון שמחזיקים בדעה מוצקה, שלאור הנתונים של הריבית הנמוכה ובשילוב עם התופעה ההזויה שהמשקיעים לא באמת טורחים לבחון את נתוני החברות אלא כל משקיע צעיר וחסר ניסיון שראה המלצה באיזה שהוא פורום בפייסבוק או באתר, נכנס למניה ומשקיע בה ולכן הם מאמינים שהעליות בשווקים ימשיכו. 

גם אני מסכים עם הניתוח הזה ובהחלט לשוק יש הרבה דלק להמשיך את העליות אבל בתור אחד שמלווה מאות לקוחות מסוגים שונים תפקידי הוא גם להיות הש"ג (שומר גדר) ולהאיר נקודות מדאיגות…

שימו לב, שנוצר מצב שבעלי השליטה רצים כעת להנפיק את חברותיהן בבורסה, בעוד שלפני קצת יותר משנה, כשהיינו עמוק בתוך משבר הקורונה והיו נפילות בשווקים, הם לא יצאו להנפקות, אלא רק לאחר העליות החדות בבורסה בתקופה האחרונה, ונשאלת השאלה מדוע?

התשובה היא כי הבעלים של החברות יודעים שכעת המחיר גבוה, ויקבלו תמורה נאה על החלק שינפיקו, וזו בדיוק הסיבה שאתם צריכים להתחיל לחשוש!

ההנפקות מצליחות ואפילו מעל למצופה מסיבה פשוטה, יש יותר מדי כסף נזיל בשווקים. המשקיעים רוצים להשיא תשואה לכספם ולא להישאר עם הריבית האפסית בבנק. ולכן נכנסים להנפקות אפילו במצב של חשש שאולי המחיר גבוה מידי ולא תואם את שווי החברה.

אינני אומר שכל החברות המונפקות יוצאת להנפקה במחיר גבוה אלא אני אומר שצריך להיות עם עיניים פקוחות כי המצב בהחלט משמש כתמרור אזהרה שהסכנה מתקרבת.

אין ספק שגם כיום קיימות חברות מצוינות שנמצאות בשלב התפתחות ושגשוג המעוניינות לגייס כספים בצורה לגיטימית ולא רק בגלל הזדמנות כזאת או אחרת, אלא כי יש להם צורך אמיתי בהון נוסף כדי לקדם את החברה.

אז אם אתם שואלים איך גל ההנפקות הזה ייגמר? אין באמת לדעת, כנראה שבירידות אבל השאלה הגדולה יותר היא, מתי? וזה דבר שאף פעם לא ניתן לחזות  אבל כשזה יגיע זה כנראה יהיה מהיר וכואב.

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים