שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » האם המדינה אכן הפיקה לקחים מהגל הראשון?
יוצאים מהסגר
בכירים במערכת הבריאות מתריעים כי מימוש השלב הראשון של הסגר והמעבר לשלב השני כעת עלול להגביר את הסיכוי לסגר שלישי בקרוב • כל הפרטים
הקפות שניות במחלקת הקורונה ב'אסותא' | צילום: באדיבות המצלם

הבוקר יצאה מדינת ישראל לצאת מהשלב הראשון של הסגר שהוטל על אזרחיה לקראת יום הכיפורים, ובכך עברה לשלב השני מתוך חמשה שלבים, בדרך ליציאה מהסגר והחזרה לשגרה, עליהם הכריז ראש הממשלה בשבועות האחרונים.

עם ולמרות שהמודל שהציג נתניהו אושר והתקבל על ידי ועדת השרים לטיפול בנגיף, מתריעים מומחי בריאות רבים כי המספרים עדיין אינם שלובים באופן המבשר כי הגיע העת לעבור שלב ולהקל על הציבור מההגבלות שהושתו עליו בעיצומם של חגי תשרי. מנגד, ישנם מומחים אחרים שאינם מסתירים את הדעה הביקורתית שלהם על הסגר הראשון, שלטענתם היה בלתי מידתי.

ברוח דומה התבטא למשל מנכ"ל 'הדסה', פרופ' זאב רוטשטיין, שזכה לביקורת ציבורית קשה לנוכח העובדה שבחר לצאת עם משפחתו לטיול ביוון דווקא בימים רגישים ועמוסי תחלואה אלה. במכתב תגובה ששיגר לצוות הרפואי הוא הסביר, כי "אירוע הקורונה מתארך ויש לתת לצוותים אפשרות להתרענן ולנשום אוויר צח".

מסמך שפרסם אמ"ן בסוף השבוע מציג ניתוח מרתק של חילוקי הדעות באשר למידת הצלחת הסגר ונחיצותו.

"האתגר העומד לפתחנו" פותח המסמך, "הוא האם נצליח לעמוד בכללים שקבענו לעצמנו, או שבדומה ליציאה מהסגר הראשון, הלחצים הגוברים יגרמו ליציאה לא מבוקרת שאינה תואמת למצב התחלואה".

כאן מבקשים מחברי המסמך ליטול השוואה מהסגר הראשון, במהלכו הכריע הלחץ הציבורי על מקבלי ההחלטות את פתיחתם המוקדמת של השווקים ובתי הספר. "נזכיר", הם כותבים, "כי בתום הסגר הראשון זוהו בארץ כ-20 מאומתים חדשים מדי יום ואילו כיום מזוהים עד כ-2,000 (כלומר פי 100, נכון ליום ו') ובהתאם, ההשלכות של פתיחה לא מבוקרת חמורות בהרבה ביחס לגל הראשון. ככל שמקדימים בהסרת מגבלה מסוימת, ייקח זמן ארוך יותר להגעה להסרת המגבלה הבאה. הסיבה לכך פשוטה: הסרת מגבלה גורמת לעליית בקצב התחלואה, המבוטא על ידי מקדם ההדבקה R ובהתאם ייקח לנתוני התחלואה זמן רב יותר, לרדת עד למדרגה לשם הסרת המגבלות הבאה. לכן, דווקא המצדדים בהגעה לפתיחה מהירה ככל הניתן ובאחריות של כל המשק, צריכים להיות הראשונים המתעקשים על פתיחה איטית בשלבים הראשונים".

כאן מבקשים מחברי הדו"ח להתריע מפני חזרה למצב בו היינו אך לפני חודשים ספורים ולתוצאה שנגזרה מכך: "אנו חוזים בימים אלה בהתגברות הלחץ להסרת המגבלות, בדומה למה שחווינו ביציאה מהסגר הראשון. יש המצדדים בהסרת המגבלות על חתונות, יש המתמקדים באירועי ספורט ותרבות, יש המתעקשים על הצימרים והמלונות ויש המתעקשים על התיכוניים או הישיבות. הדינמיקה בפועל היא ש'מי שהצליח לפתוח מוקדם ניצח, ומי שימתין בסבלנות – הפסיד'. זוהי דינמיקה מסוכנת מאוד, שתוביל אותנו במהרה לעלייה חוזרת בתחלואה, כשכאמור, נתוני הפתיחה גרועים ביותר".

כזכור, היו אלה יו"ר ועדת חוקה ח"כ יעקב אשר ויו"ר ש"ס אריה דרעי שהציגו בסוף השבוע מתווה שיאפשר לקיים חתונות בנוכחות 40 משתתפים, תוך שמירה אדוקה על הכללים ובקפסולות נפרדות. הצעה שזכתה להתנגדות קולנית של חברי קבינט הקורונה בה נכח אריה דרעי, ושל חברי ועדת חוקה בראשות היו"ר ח"כ אשר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים