שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » האם מי שהחלים מקורונה יוכל לחלות במוטציה?
דרמת המוטציה
בימים האחרונים הדיווחים על המוטציה החדשה מבריטניה הפריעו לתחושות האופטימיות שליוו את תחילת מבצע 'לתת כתף', האם מי שחלה בקורונה יכול להידבק שוב? כל התשובות

בצל תחילת מבצע 'לתת כתף', ומתן החיסונים נגד נגיף הקורונה ובצל התחושה האופטימית ש'הנה כבר רואים את הסוף', השבוע החיוכים התחלפו בסימני שאלה מדאיגים, עת הגיעו הדיווחים על מוטציות חדשות של הנגיף. ראשונה היתה המוטציה הבריטית ולאחריה הגיעה גם אחת מדרום אפריקה.

התצורה החדשה של הנגיף שזוהתה לראשונה בבריטניה, רכשה מוטציות מהר יותר ממה שציפו המדענים. כאשר בגרסה הזו של הנגיף, נמצאו 17 מוטציות שונות בקוד הגנטי ושמונה מהן בחלק קריטי של הנגיף,  שדרכו נקשר הנגיף לתאי הגוף בשלבי ההדבקה הראשונים.

עם זאת, נתונים ראשוניים משיעורי ההדבקה בבריטניה לא מצאו ראייה לכך שהמוטציה החדשה אכן גורמת לזיהום חמור יותר.  בנוסף, מומחים סוברים כי סביר להניח כי החיסונים המאושרים נגד הנגיף, של פייזר ומודרנה, צפויים להקנות חסינות גם כנגד הגרסה הזאת של הנגיף.

שאלת השאלות… האם ניתן לחלות שוב והאם מי שחלה כבר יכול להידבק במוטציה החדשה?

בחודשים האחרונים מצטברים דיווחים על אירועים של הדבקה חוזרת. אומנם מדובר עדיין בתופעה ככל הנראה פחות שכיחה אך אפשרית. בניגוד לדעה הרווחת בקרב רבים בתחילת התפשטות המגיפה, שסברו כי הדבקה בנגיף צפויה "להעניק" הגנה מוחלטת מפני הדבקה חוזרת, לפי מידע המתגבש בחודשים האחרונים ומבוסס על מאות דיווחים ממדינות שונות על מקרים דומים, והמספרים הללו עוד עשויים לגדול ככל שהמגיפה פעילה, אכן ניתן לחלות בשנית.

בתחילת השבוע דווח לראשונה בישראל מקרה של בן 74 שמת מקורונה לפני מספר שבועות לאחר הדבקה חוזרת בנגיף אחר, שונה מזה שבו נדבק לראשונה. כמו כן, גם בהולנד דווח לאחרונה על אישה בת 89 שנדבקה בנגיף בפעם השנייה. בשבדיה נפתחה בחודש שעבר חקירה של 150 מקרים חשודים להדבקה חוזרת, בברזיל 95 מקרים ובמקסיקו דווחו 258 מקרים.

לעומת זאת, בבריטניה התפרסם השבוע מחקר שמצא שבקרב 1,265 עובדי בריאות בבריטניה עם נוגדנים לקורונה, לא תועד שום מקרה של הדבקה חוזרת עם תסמיני מחלה לאורך חצי שנה של מעקב.

באשר לחומרת המחלה אם וכאשר מתקיימת הדבקה שניה, עולה מהעדויות כי הדיווחים סותרים, כאשר מצד אחד, דווחו מספר אירועים של זיהום שני קשה מזה הראשון ואף מספר מקרי תמותה (כמו במקרה הישראלי). אך מנגד כאמור, במחקר בריטי שפורסם בנובמבר האחרון דווח על הדבקה חוזרת שהיתה ללא תסמינים. במחקר השתתפו 1,265 עובדי בריאות שהחלימו מקורונה. במהלך המעקב נמצא כי רמות הנוגדנים הראשוניות שמופיעות זמן קצר לאחר ההדבקה נתן הגנה למשך חצי שנה – גם אם הן דעכו עם הזמן. המחקר תיעד מבין למעלה מ-1,200 משתתפים שהחלימו מהנגיף, רק שלושה מקרים של זיהומים חוזרים אולם המקרים היו ללא תסמיני מחלה.

לסיכום: לעת עתה, גם מי שחלה והחלים לא יכולים להרשות לעצמם להפסיק לנהוג בזהירות בכל הנוגע לכללי המיגון והריחוק החברתי. חלק מהם עדיין עלולים להידבק בנגיף ולהעביר אותו לאחרים, או אפילו לחלות בשנית.

ובאשר לחיסון – לעת עתה, אין מספיק מחקר ארוך טווח שיכול לשפוך אור על משך ההגנה שמקנים החיסונים נגד הנגיף.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים