שיתוף
תגובות
כלכלה » פיננסים » בורסה ושוק ההון » האם עסקת מגה אור עלולה להתפוצץ?
ברגע האחרון
הממונה על ההגבלים העסקיים מונעת את רכישת דסק"ש על ידי מגה אור החזקות • אלשטיין טען כי הצעת מגה אור אינה חוקית ונוגדת את חוק הריכוזיות – אך הטענות נדחו
צחי נחמיאס | צילום: יח"צ

הממונה על ההגבלים העסקיים במשרד הכלכלה (רשות התחרות), הגב' מיכל הלפרין, מונעת לפי שעה מתן היתר לרכישת השליטה בחברת דיסקונט השקעות על ידי קבוצת מגה אור החזקות בשליטת צחי נחמיאס.

זכיית מגה אור אושרה בבית המשפט המחוזי בת"א ובבית המשפט העליון בירושלים והחלטת הלפרין מעוררת תרעומת רבה וגוררת עלויות מימון כבדות.

יצוין, כי מגה אור החזקות זכתה כבר לפני כ-3 חודשים, ב-20.11.20, ברכישת כ-82% ממניות דיסקונט השקעות תמורת 950 מיליון שקל. מגה אור הציעה 164.5 מיליון שקל נוספים עבור מניות דסק"ש הנוספות בשיעור 12.12%.

החברה הפקידה ערבויות בנקאיות בסך 237.5 מיליון שקל, שעלותן החודשית כ-0.7%.

החלטה הזכייה ניתנה בביהמ"ש המחוזי בת"א, על ידי סגן הנשיא השופט חגי ברנר ואושררה בבית המשפט העליון, בעקבות ערעור שהגיש אדוארדו אלשטיין באמצעות עו"ד פרופ' אבי וינרוט.

מגה אור גברה בזכייתה על הצעת אלשטיין, הגם שהציע סכום גבוה יותר של 1.028 מיליארד שקל תמורת מניות השליטה (126 מיליון שקל תמורת מניות דסק"ש הנוספות).

"מגה אור אמורה לרכוש את דסק"ש בניגוד לחוק. מדובר בשכבת אחזקות שלישית ובמבנה פירמידה מובהק בניגוד לחוק הריכוזיות", טען בשעתו אלשטיין בפני עורכי דינו

"הלפרין לא תיכנע ללחצים"

הלפרין טרם קיבלה החלטה שלילית סופית על ביצוע הרכישה, אולם הבדיקה עשויה להתעכב לפרק זמן נוסף של עד 60 יום. בכל מקרה, ההחלטה עשויה לכלול תנאים להיתר ובהם ירידה בשיעור אחזקות מגה אור אל מתחת ל-25% (24.9%) לעומת 29.9% כיום. הנימוק המשפטי לכך אינו ברור.

הלפרין בודקת נושאים שונים הכרוכים ברכישה, בהם מרכזי מסחר שמפעילה מגה אור במודיעין, בסמיכות למרכזי מסחר שמפעילה במודיעין חברת ישפרו מקבוצת דסק"ש. כמו כן, נבדקות אפשרויות העברת השליטה בחברת סלקום.

בשיחה עם 'בחזית' הבהיר מקור ממשלתי כי "הלפרין לא תיכנע ללחצים כלשהם". לדבריו, "הבדיקה היא משפטית ומקצועית לעילא".

אדוארדו הצביע על הכשלים; העליון דחה

איש העסקים אדוארדו אלשטיין הצביע בשעתו על כשלים לכאורה בהצעת מגה אור, באמצעות עורך דינו פרופ' אבי וינרוט. "מגה אור אמורה לרכוש את דסק"ש בניגוד לחוק. מדובר בשכבת אחזקות שלישית ובמבנה פירמידה מובהק בניגוד לסעיף 21 לחוק הריכוזיות", טען בשעתו אלשטיין בפני עורכי דינו, טרום הגשת הערעור לעליון.

"השקעתי 3 מיליארד שקלים בקבוצת אי.די.בי, לאורך 8 שנים, האם יכולים להעדיף קונה אחר על פני? פעלתי בתחילה עם נוחי דנקנר, אחר כך עם מוטי בן משה ולבסוף נאלצתי לפעול לבדי. מעולם לא זנחתי את הספינה העמוסה בחובות", הוסיף.

שופט העליון ד"ר עופר גרוסקופף, התייחס בהרחבה לטענות פרקליטי אלשטיין בנושא הריכוזיות, אולם דחה אותן בנימוק כי מגה אור לא תהפוך ל'בעלת שליטה' במובן המשפטי המחייב. אלשטיין חויב בהוצאות משפט בסך 40 אלף שקל.

"מגה אור עצמה תקבל במסגרת העסקה רק 29.9% ממניות דסק"ש, באופן שאינו הופך אותה באף נקודת זמן ואפילו לא ל-'10 דקות' לבעלת שליטה בדסק"ש", הבהיר השופט גרוסקופף בפסק הדין. השופט הוסיף והדגיש, כי "מגה אור, על פי דבריה שלה, לא תדרוש לעצמה ולא תקבל לידיה יותר משיעור המניות האמור והם יוקנו לרוכשי יתרת המניות, אשר זהותם תימסר לכונסי הנכסים עובר להשלמת העסקה".

עסקת דסק"ש – שלב אחר שלב

ספטמבר 2020 – ביהמ"ש המחוזי בת"א, על ידי סגן הנשיא השופט חגי ברנר, ממנה לבקשת מחזיקי אג"ח י"ד אי.די.בי פיתוח, את עוה"ד רענן קליר ואלון בנימיני, ככונסי נכסים על מניות השליטה בדסק"ש.

אוקטובר 2020 – ביהמ"ש המחוזי בת"א, ממנה את עו"ד אופיר נאור, לכונס נכסים על מניות דסק"ש הנוספות (12.12%), המוחזקות בידי דולפין ישראל-אדוארדו אלשטיין. עו"ד נאור משמש במקביל, כנאמן אי.די.בי.

נובמבר 2020 – סגן נשיא המחוזי ת"א, חגי ברנר, מאשר את מכירת מניות השליטה בדסק"ש למגה אור, על פי החלטת מחזיקי האג"ח.

פברואר 2021 – הממונה על רשות התחרות, מיכל הלפרין, מונעת לפי שעה מכירת מניות השליטה בדסק"ש למגה אור, מחשש לפגיעה בחוק הריכוזיות.

מילון מושגים

מניות השליטה בדסק"ש – 99.258 מיליון מניות דסק"ש, המהוות 70.14% מהון מניות דסק"ש – הוחזקו בידי דולפין ישראל בע"מ, בשליטת אדוארדו אלשטיין.

מניות השליטה שועבדו לאג"ח י"ד IDB – מניות השליטה בדסק"ש שועבדו על ידי דולפין ישראל (הבעלים) בשעבוד ראשון, להבטחת 889 מיליון שקל בגין אג"ח סדרה י"ד שהונפקו על ידי אי.די.בי חברה לפיתוח. אי.די.בי חברה לפיתוח היא בעלת השליטה בדסק"ש.

מניות השליטה שועבדו לאי.די.בי החברה – מניות השליטה בדסק"ש שועבדו בשעבוד מדרגה שנייה, לטובת חוב של דולפין ישראל כלפי אי.די.בי פיתוח, בסך 2.049 מיליארד שקל.

מניות השליטה שועבדו לאג"ח ט' אי.די.בי – מניות השליטה בדסק"ש משועבדות גם בשעבוד מדרגה שלישית, לטובת מחזיקי אג"ח סדרה ט' של אי.די.בי פיתוח, להבטחת חוב של כ-910 מיליון שקל.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים