שיתוף
תגובות
בריאות » דיאטה ותזונה נכונה » ההמצאה הגאונית של חוקרי התזונה במסצ'וסטס
מצפן אוכל
לא תמיד קל להחליט אם האוכל שמוגש בתפריט הוא בריא וטוב עבורכם. בדיוק בשביל זה חוקרים פיתחו כלי חדש ומיוחד שמדרג יותר מ-8,000 מזונות ומשקאות לפי סדר בריאותם
מצפן האוכל נותן לפרי עדיפות על פני הקטניות | צילום: shutterstock

לא תמיד קל להחליט אם האוכל שמוגש בתפריט הוא בריא וטוב עבורכם. בדיוק בשביל זה חוקרים מאוניברסיטת טאפטס במסצ'וסטס פיתחו כלי חדש ומיוחד שמדרג יותר מ-8,000 מזונות ומשקאות לפי סדר בריאותם.

ה"מצפן מזון" שהחוקרים פיתחו, נועד לדרג את המאכלים מהבריא ביותר לפחות בריא, זאת על סמך תשעה גורמים.

במבחן המקדים שערכו החוקרים, פירות וירקות קיבלו את הניקוד הגבוה ביותר, לעומת מזון מעובד שדורגו עם הציון הנמוך ביותר. מומחים אומרים שהמערכת יכולה לשמש לבחירת מזונות לתזונה האישית בהתבסס על המטרות האישיות של המשתמש.

הייתי מעלה את הטענה שכמעט כל פרי טרי או ירק טרי, במיוחד אלה שצבעם בהיר באופן טבעי, צריכים לקבל ציון 100. הייתי גם מעלה את הטיעון שכמעט כל הפירות והירקות הטריים אפשר ואולי צריך לאכול באופן חופשי"

דנה הונס, דיאטנית בכירה באוניברסיטת קליפורניה

החוקרים אומרים שיש לעודד מזון ומשקאות בעלי ציון של 70 ומעלה, כמו פטל. מאכלים עם ציון בין 31 ל-69, כמו צ'יפס בטטה, יש לאכול במתינות. לטענת החוקרים כל דבר שמקבל ציון של 30 ומטה, כמו אטריות אינסטנט, יש לצרוך באופן מינימלי.

לורי רייט, עוזרת פרופסור לבריאות הציבור באוניברסיטת דרום פלורידה, בירכה על פיתוחו של הכלי, שיכול לעזור לצרכנים. "אני חושבת שסיווג מזון בצורה כזו מועיל לצרכנים. במקום לסווג רק לפי רכיב תזונתי אחד, הם הביאו חומרים מזינים ותכונות בריאות רבות לתוך האלגוריתם שלהם כדי לסווג מזונות".

במערכת Food Compass, קטגוריית החטיפים והקינוחים המתוקים קיבלה את הציון הממוצע הנמוך ביותר של 16.

הקטגוריה שקיבלה את הציון הגבוה ביותר היא פירות, עם ציון ממוצע של קרוב ל-74. לירקות היה ציון ממוצע של 69 ולקטניות, אגוזים וזרעים ציון ממוצע של 68. כמעט כל פרי גולמי קיבל ציון של 100.

Food Compass, מערכת הפרופיל התזונתי מעניקה למזונות ציון המבוסס על תשעה גורמים: ויטמינים, מינרלים, יחסי תזונה, מרכיבי מזון, תוספים, מעבד, סיבים/חלבון, שומנים ספציפיים ופיטוכימיקלים.

"הייתי מעלה את הטענה שכמעט כל פרי טרי או ירק טרי, במיוחד אלה שצבעם בהיר באופן טבעי, צריכים לקבל ציון 100. הייתי גם מעלה את הטיעון שכמעט כל הפירות והירקות הטריים אפשר ואולי צריך לאכול באופן חופשי", אמרה דנה הונס, דוקטורט, דיאטנית בכירה מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס.

"קשה מאוד לאכול יותר מדי, מבחינת קלוריות, פירות וירקות טריים בגלל תכולת הסיבים שלהם ותכולת המים שלהם, מה שהופך אותם למזון ממלא. מעולם לא שמעתי על מישהו שעלה במשקל מאכילת יותר מדי פירות או ירקות", אמרה.

רייט אומרת שיש מספר גורמים שקובעים עד כמה מזון בריא. צפיפות חומרי הזנה היא אחד מהם. "צפיפות החומרים התזונתיים היא כמות החומרים המזינים בריאים ביחס לתכולת הקלוריות. מזון בעל צפיפות תזונתית גבוהה, כמו פירות וירקות, מכיל הרבה חומרים מזינים ופחות קלוריות. מזון בעל צפיפות תזונתית נמוכה, כמו סודה או ממתקים, מכיל מעט חומרים מזינים והרבה קלוריות", אמרה.

כשזה מגיע לבחירת מזונות, רייט אומרת שבחירות בריאות יהיו תלויות ביעדי הבריאות של האדם. "חשוב לאדם להסתכל על ההרגלים ואורח החיים הנוכחיים שלו ולהגדיר מהן המטרות הבריאותיות שלו", אמרה. "האם הם רוצים לרדת במשקל? האם הם רוצים להעלות את רמת האנרגיה שלהם? זה יעזור לתעדף את המזונות שהם בוחרים".

"הייתי ממליצה לעבוד עם דיאטנית רשומה שיכולה להתאים אישית תוכנית לשיפור ההרגל שלך ואת מטרות הבריאות שלך", הוסיפה. כנקודת מוצא לבחירות בריאות יותר, הונס אמרה שמומלץ להגביל מזון מעובד ולהתמקד בבחירות מבוססות צמחים".

"אני תמיד ממליצה בחום לשלב יותר מזונות לא מעובדים בתזונה (כלומר פירות טריים, ירקות ודגנים מלאים) ולהפחית את כמות המזון מהחי בתזונה (זה כולל חלב, בשר, עוף ודגים, כפי שיש הרבה נתונים התומכים בעובדה שהם עשויים להיות דלקתיים). היכן שקשה להרשות לעצמנו או למצוא פירות וירקות טריים, קפואים הם תחליף נפלא ובריא באותה מידה, ולעתים קרובות הם זולים יותר", אמרה.

"אוכל תמיד צריך להיראות טוב וטעמו טוב. אף אחד לא ירצה לאכול אוכל בריא שאינו טעים. לעתים קרובות מדי, אנשים התרגלו כל כך לטעמים של מזונות מעובדים שהם מלוחים, שומניים, ממותקים, עד שאנחנו שוכחים מה הטעם של אוכל אמיתי ולא מזוהם. אז, זה קודם כל", ציינה הונס.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים