שיתוף
תגובות
משפט » האם שיט אבובים נחשב לפעילות ספורטיבית?
מאבק חריף
האם שיט אבובים נחשב לפעילות ספורטיבית – או לפעילות כיף אקסטרימית? הוויכוח הלוהט בין היבואן לרשויות המכס – הגיע לבית המשפט
שיט בים | צילום: Anton Watman, שאטרסטוק

האם רכיבה על אבובים היא פעילות ספורטיבית – או סתם פעילות נופש ואקסטרים? האם העובדה שאין איגוד ישראלי לרוכבי אבובים, ואין תחרויות אבובים בישראל – משנה משהו לגבי הגדרת העיסוק ברכיבה על אבובים כענף ספורט לכל דבר ועניין?

סוגיות לוהטות אלה הגיעו בימים אלה אל פתחו של בתי המשפט, במסגרת ערעור על החלטת רשות המכס והמסים, אותה הגישה עו"ד אליס אברמוביץ בשמו של מרכז לספורט ימי באשדוד.

מרכז הספורט הימי באשדוד, שבו מתקיימות פעילויות ספורט ימיות שונות – ייבא לארץ אבובים מתנפחים, הנמשכים על ידי סירת מנוע, וכן סירת מנוע עם דפנות מתנפחות. מאחר שמדובר באבובים ובסירת מנוע המיועדים לספורט ימי, החברה המייבאת סיווגה אותם כפריטים לפעילות גופנית, הפטורים מתשלום מכס.

אלא שרשות המיסים סברה אחרת. תחילה היא הוציאה לחברה הודעת חיוב, לפיה עליה לשלם מכס בשיעור של 12 אחוז על האבובים, שכן, לטענתה, הסיווג הנכון שלהם הוא "פריטים אחרים מפלסטיק". בהמשך, היא הוציאה לחברה הודעת חיוב נוספת, לפיה עליה לשלם מכס בשיעור של 12 אחוז גם על סירת המנוע, שכן הסיווג הנכון שלה הוא "מתנפחים".

באמצעות עו"ד אליס אברמוביץ ערערה החברה על ההחלטה למעריך הראשי בבית המכס, אך זה דחה את ערעורה, בין היתר בנימוק, כי האבובים אינם פריטים הדורשים כושר גופני מיוחד או משפרים את כושרו הגופני של המשתמש, וכי כל אדם יכול בעצם להשתתף בפעילות זו.

בהחלטתו אף ציין המעריך כי הוא, אישית, התנסה בפעילות על האבובים, למרות שאינו ספורטאי וללא כושר גופני מיוחד, ולא הרגיש שהיא שיפרה במשהו את כושרו הגופני או את יכולתו הספורטיבית.

עוד נימק המעריך, כי בתחום זה אין תחרויות ארציות או בינלאומית, ולמעשה אין הוא מוכר על ידי שום גוף רשמי כענף ספורט.

"ניתן להתווכח לגבי אופי הפעילות הגופנית הנדרשת לצורך רכיבה על 'אבוב' הנמשך מאחורי הסירה, ובמה היא שונה מהפעילות הנדרשת לרכיבה על סוס, על אופנוע ים או על מתקן שעשועים בלונה פארק", כתב המעריך בתשובתו, "הרי לא נחשוב לסווג סוס, אופנוע ים או מתקן שעשועים כ'פריטים וציוד לפעילות גופנית כללית'".

לנוכח קביעתו זו, הגישה החברה ערר ליחידת הסיווג הארצית בהנהלת המכס, אך גם ערר זה נדחה מנימוקים דומים. לנוכח זאת, הגישה החברה, באמצעות עו"ד אליס אברמוביץ, תביעה בסדר דין מהיר לבית המשפט בבקשה שיקבע, בפסק דין הצהרתי, כי הן האבובים והן סירת המנוע הם פריטים שאין לחייבם במכס.

בתביעה טוענת עו"ד אברמוביץ, כי הפעילות על האבובים היא פעילות גופנית לכל דבר ועניין, שכן על העוסקים בה לאחוז בידיות ייעודיות המותקנות על גבי מתקנים מתנפחים, כשהם נגררים במהירות רבה על ידי סירת מרוץ ומתאמצים להישאר על המתקן המתנפח כנגד הגלים והפניות החדות שמבצעת סירת המרוץ.

כמו כן, טענה עו"ד אברמוביץ, כי אין זה רלוונטי אם יש או אין ענף ספורט רשמי שכזה בארץ או בעולם. כך למשל, לדבריה, ניתן היה לטעון כי גם התעמלות אירובית או פעילות פילאטיס אינן ספורטיביות.

באשר לסיווגה של סירת המנוע כ"מתנפחים", טוענת עו"ד אברמוביץ, כי אינו נכון, מאחר שמדובר בסירה בעלת מנוע חוץ באורך 9.1 מטרים, המשמשת להנאה ו/או לספורט.

לדברי עו"ד אברמוביץ, הסירה עשויה ברובה שלדה קשיחה מחמרן, שעליה מורכבים מנוע חיצוני, 18 מושבי נוסעים וקבינה למשיט. בדפנות הסירה, ושם בלבד, מותקנים שני צינורות מתנפחים, עשויים גומי ופוליאסטר, המכונים "בידונים", שעיקר תכליתם היא אסתטית לצורך יצירת מראה של סירת מרוץ.

"ברור כי מדובר בסירת מנוע, שהמרכיב העיקרי בה הוא חמרן, ושאר המרכיבים בה זניחים" טוענת עו"ד אברמוביץ. "זאת, יש לציין, בניגוד לקביעת המעריך הראשי בבית המכס, לפיה מדובר בסירה 'חצי קשיחה'. נכון יותר לומר כי היא 95 אחוז קשיחה".

בתביעתם, אותה הגישו באמצעות עו"ד ארמוביץ, מבקשים אנשי המרכז לספורט ימי באשדוד מבית המשפט, שיקבע כי סיווגם הנכון של האבובים לצורכי מכס הוא כציוד לספורט ימי וכי סיווגה של הסירה הוא כבעלת מנוע חוץ שאינה מתנפחת.

כמו כן מתבקש בית המשפט לקבוע, כי הודעות החיוב של רשות המיסים הוצאו לתובעים שלא כדין ולהורות לה להחזיר לתובעים את מיסי הייבוא ששולמו על ידם ביתר. התביעה נדונה בימים אלה בבית משפט השלום בתל אביב.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים