שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » האמריקאים לחצו והתוכנית ביו"ש נחתכה בחצי
נחשפה הסיבה
בשבוע הבא: המינהל האזרחי ידון באישור כ-2,000 יח"ד ביו"ש, במקום 4,000 שהיו אמורות לעלות לסדר היום. בד בבד, יאושרו 1,000 יח"ד לפלסטינים
טרקטור באתר בניה | צילום: By Maksim Safaniuk, שאטרסטוק

ועדת משנה להתנגדויות שבמועצת התכנון העליונה (מת"ע) במינהל האזרחי תתכנס בשבוע הבא כדי לאשר קידום תוכניות בנייה בשלבי תכנון שונים של מעט יותר מ-2,000 יחידות דיור, זאת לאחר שלא התכנסה כבר שמונה חודשים ובהסכמת ובתיאום הממשל האמריקאי.

ל"ישראל היום" הגיעה הרשימה המלאה של יחידות הדיור שיועדו לעלות לדיון בשבוע הבא, אך ירדו מסדר היום ברגע האחרון. דיון הוועדה, שהייתה אמורה לדון בקידום ואישור תוכניות בנייה של יותר מ-4,000 יחידות דיור, יתקיים לאחר לחץ שהופעל במועצת יש"ע על הממשלה ובעקבות עבודה אינטנסיבית של המועצה מאחורי הקלעים, במטרה לקבוע מועד לדיון, בהתאם לסיכום בין ממשלת נשיא ארה"ב הקודם דונלד טראמפ לממשלת נתניהו, לאישורי בנייה באיו"ש בכל רבעון.

מאז כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן, ועדת המשנה להתנגדויות לא כונסה. בדיון האחרון שהתקיים בנושא, בחודש ינואר, אושרו 792 יחידות דיור בלבד. מאז הצטברו אלפי יחידות דיור ביש"ע בשלבי תכנון שונים הממתינות לקידום ולאישור. בשבועות האחרונים פעלה לשכת ראש הממשלה נפתלי בנט מול הבית הלבן כדי שיתאפשר לכנס את הוועדה.

עם זאת, לאור התקופה הממושכת שבה לא התכנסה הוועדה, ציפו ביש"ע כי בישיבה הבאה יאושרו יותר תוכניות בנייה. גורמים המעורים בנושא מסרו בימים האחרונים לגורמים ביש"ע כי הוועדה תדון בקידום תוכניות בנייה של יותר מ-4,000 יחידות דיור. עם זאת, כאמור, כחצי מהתוכניות ירדו מסדר היום ברגע האחרון. גורמים המעורים בנושא מעריכים כי הסיבה לכך היא התנגדות האמריקנים כך ע"פ דיווחה של כתבת ישראל היום אפרת פורשר.

בוועדה לרישוי המינהל האזרחי צפוי להתקיים גם דיון באישור של כמעט 1,000 יחידות דיור לפלסטינים בשטחי C, 715 הן תוכניות שנידונו כבר בשנת 2019 על ידי הקבינט, שאישר להביא אותן לאישור במינהל האזרחי. כ-200 יחידות נוספות אושרו לדיון השבוע על ידי הקבינט. חלק מהיחידות הן של בנייה קיימת, ולכן יש צורך לאשר אותן בדיעבד מכיוון שהן נבנו ללא היתר בנייה.

רשימת יחידות הדיור בהתנחלויות שהיו אמורות לעלות לדיון בשבוע הבא וירדו מסדר היום ברגע האחרון, כפי שהגיעה לידי "ישראל היום": כ-1,200 יח"ד שיועדו להפקדה (588 יח"ד בגבעת זאב, 196 באלון מורה ו-380 בקדומים). כ-1,200 יח"ד נוספות יועדו לתוקף (השלב האחרון בהליך התכנון), 191 מהן במבואות יריחו, 136 יח"ד בגבעת זאב, 224 יח"ד בטלמון, 629 יח"ד בנווה שוהם ו-98 יח"ד בצופים. כאמור, הוועדה צפויה לדון ולאשר כ-2,000 יח"ד בשלב תכנון שונים: 286 בהר ברכה, 399 ברבבה, 100 באלון מורה ועוד.

במועצת יש"ע קיימו היום ישיבת חירום מול משרד ראש הממשלה בעקבות הפרסום, ומסרו: "אנו נמצאים במצב בלתי מתקבל על הדעת שבו תוכניות שאושרו על ידי שר הביטחון בני גנץ, נדחו על ידי ראש הממשלה נפתלי בנט. אנו מתנגדים למהלך חסר התקדים לפיו מורידים מסדר היום של מת"ע תוכניות בנייה ביהודה, שומרון ובקעת הירדן, למרות שהן מוכנות לאישור. לא ייתכן שתוכניות שמחכות על שולחן המועצה במשך שמונה חודשי הקפאה, לא יקודמו. זוהי עצירת פיתוח של ההתיישבות לשנים רבות קדימה. לא נוכל להמשיך לשבת ולהמתין".

"כל ממשלה שלא מבינה את חשיבותה של ההתיישבות ולא בונה בה באופן רציף, ושכורכת בנייה ליהודים יחד עם בנייה לפלשתינים – אין לה זכות קיום. אנו דורשים להחזיר מיד את כל התוכניות שאושרו לדיון וקידום. בימים הקרובים נצא למאבק שמטרתו קידום מסיבי של תוכניות בנייה ביהודה, שומרון ובקעת הירדן, כולל חזרה לעיקרון שבו כל תוכנית מוכנה נכנסת לאישור וקידום תכנוני".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים