שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » האסיר הביטחוני שעשוי להוביל להסלמה
הטרור מרים ראש
החסימה בעוטף לראשונה מאז 'שומר החומות', פיגוע האבנים בירושלים והתפרעויות ההמון בבירה הם לא המקרים המדאיגים ביותר את המערכת הביטחונית, אלא מוקדד אל-קוואסמי
ח"כ איימן עודה בעימות עם ח"כ בן גביר, סמוך למיטת האסיר מוקדד אל-קוואסמי | צילום: דוברות עוצמה יהודית

משהו לא טוב עובר בימים האחרונים במציאות הביטחונית בישראל. רק בימים האחרונים נעצרו עשרות בהתפרעויות בשער שכם בירושלים, שלשום (ג') אף הותקף אוטובוס עם נוסעים שנסע לכותל.

באותו יום גם לראשונה מאז מבצע 'שומר החומות' הוחלט בצה"ל על סגירה של הכניסה לאתרים כדוגמת אנדרטת החץ השחור, גבעת הפעמונים, גבעת נזמית, גן הנופלים וגבעת הפרש הבודד. לא הועברו הנחיות מיוחדות לעורף ביישובים הסמוכים לגדר הרצועה וכן הותר לחקלאים עבודות חקלאיות. ההתראה הוסרה אומנם בשעות אחה"צ, אך זה מספיק בכדי להבין שמשהו כאן כבר לא כתמול שלשום.

הכל לא עובד

גורמי הביטחון מזהים בתקופה האחרונה יותר ויותר ניסיונות של ארגון הטרור חמאס לשקם את ההרתעה שלו אל מול ישראל, ובימים האחרונים, כולל אתמול (ד') חזרו בארגון הטרור לשגר מידי יום טילים אל עבר הים במסגרת שיפור ופיתוח.

ימי המענק הקטארי שהוכנס בעבר לרצועה עם מזוודות המזומנים חלפו, תושבי הרצועה, הזכאים, מקבלים את המענק ישירות אליהם, כשהמוחרגים הינם המחבלים מקורבי החמאס. גם על כך ישנם עוד ניסיונות להגיע לפתרון המשבר ביחוד בימים אלו כאשר השליח הקטארי מוחמד אל-עמאדי שוהה ברצועת עזה, וזאת בעקבות איומים מצד חמאס באם ישראל לא תאפשר את המענק, אזי הדבר עלול לדרדר את הרצועה עד לכדי עימות מחדש.

אין זה אומר שחמאס מעוניין בהסלמה, גם חמאס יודע לקרוא את המפה הפוליטית בישראל, ומבין היטב שעליו לשמר את הממשלה הנוכחית למען האינטרסים שלו. ודווקא משום כך הוא מנסה ולעיתים אף מצליח למנוע מ'סוררים' כהגדרתו לבצע ירי אל עבר ישראל, ואף פורס מחסומים בכדי למנוע את הסוררים מלהגיע לאתרי השיגור. לא מאהבת ישראל שנחתה אצלם לפתע כמו מתוך שמירה על אינטרסים.

שלשום (ג') הייתה זו אמנם התרעה ספציפית שהתקבלה אצל גורמי הביטחון ובה מידע על ניסיונות לפגע באזור מסוים צמוד גדר, מה שהוביל לסגירת האזורים, כוננות בגזרה ואף פריסה של כיפות ברזל.

כיפת ברזל | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

ירושלים תמיד בראש

כפי שכבר ציינו בעבר, מאז ימי מבצע 'שומר החומות' חמאס מיתג את עצמו כשומר ירושלים ובטחונה. ובמקביל לכך, מאז ימי מבצע שומר החומות ישנה עליה לא מבוטלת בהפרות הסדר במזרח העיר וכן בהגשת כתבי האישום בנושא, וכשלא רגוע בירושלים, הדבר עלול בהחלט להשפיע על כלל הגזרות.

בימים האחרונים הפך שער שכם לזירת התכתשות בין שוטרים וכוחות הביטחון לבין פורעים פלסטינים. שלשום, שני אוטובוסים של אגד נרגמו קשות באבנים ושמשותיהם נופצו, בזמן שנכחו בתוכם נוסעים. נהג האוטובוס, ונוסע בן 16, נפצעו באורח קל מרסיסים ופונו לבית החולים הדסה בעיר. במהלך הפרת סדר אלימה בה נעצרו 22 מפגינים לאחר שהשתמשו באלימות וידו אבנים לעבר אוטובוסים וכוחות משטרה שהיו באזור. כמו כן בוצע ירי בידי כוח מסתערבים במהלך ניסיון לעצור חשוד שידה אבנים לעבר כוח משטרה במטרה להרחיק אחרים שסיכנו את הכוח. אלו הצטרפו אל עוד עשרות שנעצרו בימים האחרונים, באותם ניסיונות להפר את הסדר הציבורי.

מלכוד האסירים

אם חשבנו שכל נושא המתיחות תלויה אך ורק בארגון חמאס ובתוצאות המשא ומתן בנושא השבויים והמענק הקטארי מסתבר כי זה בהרבה יותר מורכב. מאז בריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע והעלאת המודעות הפנים פלסטינית בנושא האסירים, הנושא כך מתברר לא יורד מהכותרות.

מחד, ארגון הג'יאהד האסלאמי הודיע כי אסיריו בבתי הכלא השונים בישראל יתחילו צעדי מחאה באם שלטונות הכלא לא יחזירו את המצב בבתי הכלא והתנאים כמו שהיה לפני הבריחה. ומכיוון שבשלטונות הכלא לא נענו לקריאה, הודיעו לאחרונה בארגון כי אסיריו פותחים בשביתת רעב, ויחמירו את צעדיהם עד למילוי כל דרישותיהם, תוך איום מפורש להסלמה בשטח באם יקרה משהו לאחד מן המחבלים השובתים רעב. בפועל, מציינים גורמים בשב"ס, כי כל הקמפיין כרגע הוא תקשורתי בלבד, ומתוך כלל האסירים רק כמה בודדים נענו לקריאה והצטרפו לשביתה.

מאידך, כרגע מי שתופס יותר את הכותרות הינם העצירים שובתי הרעב כבר תקופה ארוכה, במחאה על מעצרם המנהלי, אחד מהם הוא האסיר מוקדד אל-קוואסמי השובת רעב ומאושפז בבית החולים ואמש אף "זכה" לביקורו של ח"כ בן גביר אשר ביקש לחזות בעיניו את הפלא כיצד חי לו אדם השובת רעב כ-90 יום, ועד מהרה הפך הדבר לעימותים.

הסלמה בדרום, בירושלים או איו"ש, אם תהיה או לא תהיה הרבה תלויה כרגע האם ימות המחבל שובת הרעב ששלשום (ג') אושפז במחלקת טיפול נמרץ, ובמידת נחישותם של ארגון הג'יאהד ללכת בנושא האסירים עד הסוף, הרבה יותר מאשר מחמאס שפחות שש להסלים כרגע את המצב.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים