שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » ישראל מתרגלת מלחמה בתרגיל ענק בהיקפו
התמודדות מול חיזבאללה
שבוע העורף הלאומי נפתח הבוקר ויכלול תרגול של לחימה בכמה זירות, כשבמוקד עימות נרחב נגד חיזבאללה לצד ירי איראני. כחלק מהתרגיל יתבצעו הפס"ד כמו ב'שומר חומות'
התרגיל במרכז הרפואי כרמל | צילום: אלי דדון

לאחר הפסקה של שנה בעקבות מגפת הקורונה, מערכת הביטחון וגופי הממשלה יפתחו הבוקר (א') את שבוע העורף הלאומי, שיתרגל מצבי חירום קיצוניים – חלקם חסרי תקדים – בתרחיש שכולל מלחמה עם חיזבאללה לצד איראן
התרגיל יימשך לאורך השבוע הקרוב בהשתתפות אלפי חיילים ויכלול, בין היתר, תרגול פינוי תושבים מקו העימות, פיזור הפרות סדר על רקע לאומני בערים המעורבות ותרגול מתקפות סייבר וטילים שישבשו את חיי השגרה. ביום רביעי יישמעו אזעקות ברחבי הארץ על מנת לתרגל כניסה למרחבים מוגנים.

כחלק מהתרגיל, ובאופן חריג, כוחות החירום ילמדו את התושבים בגבול לבנון כיצד עליהם להתמודד עם חומרים מטשטשים או מרדימים, שכן לפי ההערכות – במקרה של פשיטה על יישובים בגבול, פעילי חיזבאללה ינסו להשתמש בחומרים כאלה נגד חיילים ואזרחים.

בצה"ל מעריכים כי במקרה של מלחמה, חיזבאללה ימקד את האש נגד היישובים הצמודים לגבול וישתמש ברקטות עתירות משקל הנושאות מאות קילוגרמים של חומר נפץ. בשל כך, הכוחות יתרגלו את תוכנית "מלון אורחים", הכוללת פינוי מהיר של האוכלוסייה מקו הגבול לאתרים מוגדרים מראש במרכז ובדרום.

מדובר בפעם הראשונה שבה תתרגל מנהלת משותפת של רח"ל ופקע"ר, יחד עם משטרת ישראל, כב"ה ומד"א. כלל משרדי הממשלה משתתפים בתרגיל.

התרגיל פוגש את צה"ל לאחר מספר ימים בו המשרד לביטחון פנים מתרגל בשיתוף משטרת ישראל אירועים בזירת הפנים. בתרגיל ייבחנו האתגרים, סוגיית החימושים המדוייקים, ההשפעה על רציפות התפקוד ורכיבים בעולמות ההתרעה.

עומס על בתי החולים בגזרה הצפונית – בבתי החולים ייערך תרגיל שכולל נפגעים )חיילים ידמו פצועים(, בצורת פינוי רכוב ומוסק. יתורגל תהליך הקליטה בבתי החולים במרכז הארץ – מהפינוי ועד הקליטה. תרגול זה מתבצע לאור ההבנה כי בתרחישי אמת יקלטו נפגעים רבים, גם אזרחים וגם כוחות צבא.

מימוש לקחי 'שומר החומות' – בוצע תהליך למידה מאוד משמעותי עם הרבה מאוד תחקירים, התרגיל הולך לבחון את מימוש הלקחים. יתבצע תרגול הטמעת הלקחים של 'שומר החומות' מבחינת ההתרעה, וכן אל מול פיצול אזורי ההתרעה. תרגול כלל הפלטפורמות של פקע"ר, החל מהצופר האישי )אפליקציה(, דרך פורטל החירום וכלל המרכיבים השונים.

תרגול מיגון מתמשך כתוצאה מהיקפי ירי – גדוד הסיוע האזרחי יהיה ממובצע לראשונה, גדוד לוגיסטי שכל תפקידו לתמוך במרחב האזרחי, מתבסס על אמצעים שאינם תלויים במשאבי צה"ל, נרכשו בשתיתוף פעולה של פקע"ר, משרד הפנים ורח"ל כדי לאפשר אספקה לאזרחים ששוהים שהייה ממושכת במיגון.

פירוט התרחישים שיתרגלו בתרגיל :

יום ג', 2 בנובמבר:

תרגול 'מרחק בטוח' בכפר יובל ובאביבים – תרגיל פינוי וקליטה של אזרחים בעת חירום אשר יפונו על ידי חטיבת החילוץ וההדרכה.

תרגול אירוע חומרים מנטרלים – תרגול של התמודדות עם נשק כימי. פינוי מוסד לאוכלוסייה מיוחדת – כחלק מהפקת הלקחים ממלחמת לבנון השניה, מחלקת רפואה של פיקוד העורף תתרגל יחד עם הגופים המקבילים אליה פינוי וקליטה של מוסד גריאטרי בקיבוץ דפנה.

וויסות שניוני – תרגיל פינוי בתי חולים, מחלקת רפואה של פיקוד העורף תתרגל תרגיל ראשוני מסוגו הנקרא 'ויסות שניוני'. בתי החולים בצפון הארץ יחד עם מחלקת הרפואה של פיקוד העורף יתרגלו מצב חירום בו יצטרכו בתי החולים בקו הגבול להתמודד עם מסות גדולות של פצועים אשר נפגעו בקרב וזקוקים לטיפול רפואי דחוף. על מנת לאפשר טיפול מיטבי לפצועים ובו בזמן להמשיך לטפל באלו הזקוקים לטיפול שגרתי, יתרגלו בתי החולים פינוי של כלל המטופלים לבתי חולים באזורים אחרים.

יום ד', 3 בנובמבר:

תרגיל חומרים מסוכנים – מדמה פגיעת טיל במפעל שתוביל להתפרצות חומר רעיל במרחב. פיקוד העורף יתרגל עם כלל גורמי החירום את חסימת הדליפה ופינוי הנפגעים.

יחידת 'אגד השיטור' – תרגיל לוגיסטי, כהפקת לקחים משומר החומות וההתמודדות עם ההפס"דים הוקמה יחידת 'אגד השיטור' – יחידה של שוטרים כתומים שבשעת חירום נקראים לדגל ונפרשים במרחב הצפון בכדי לעזור למשטרת ישראל בשיתוף המשטרה הצבאית במשימת הסדרת התנועה בעת ירי טילים ומצב חירום מתמשך.

יום ד', 10 בנובמבר:

תרגיל המסכם את תרגיל העורף הלאומי – במלחמה הבאה בצפון כחלק מתרגול שעורך פיקוד העורף בהתבסס על תרחיש הייחוס, מחוז צפון בפיקוד העורף יקיים תרגיל חומרים מסוכנים במפעל "מילוטל" באזור התעשייתי לימן, תרגיל זה מתרגל שיתוף פעולה עם כלל ארגוני החירום )מד"א, משטרת ישראל וכב"ה(, ונחשב לאחד התרגילים הגדולים שנעשו עם ארגוני החירום אי פעם. התרגיל מדמה פגיעת טיל במפעל תעשייתי שמכיל חומרים מסוכנים, פיצוץ של מיכל חומר מסוכן וההתמודדות עם הדליפה והפצועים. כחלק מהתרגיל יפונו פצועים מדומים לאמבולנסים, ייכנסו חיילים של חטיבת החילוץ עם חליפות מגן לתוך המפעל וידמו את ההתמודדות עם הדליפה.

שיתוף פעולה בין – ארגוני: ייחוד תרגיל 'עורף לאומי' הוא שיתוף הפעולה הרב ארגוני עם כלל גופי החירום. מהות התרגיל היא לתרגל את ממשקי העבודה ולהפיק לקחים על מנת להיות מסונכרנים לחירום. בפעם ראשונה יתרגלו פיקוד העורף ורח"ל את החלטת ועדת מזרחי – הועדה שקבעה ב2018 את חלוקת האחריות בין פקע"ר לרח"ל בשעת חירום.

הארגונים המשתתפים בתרגיל:

1. פיקוד העורף.

2. רח"ל.

3. כב"ה.

4 מד"א.

5. משטרת ישראל.

6. משרד הפנים.

7.רשויות מחוז צפון וחיפה.

  1. רשויות דרום.

9. ועדת מל״ח (משק לשעת חירום)

יחידות מיוחדות מתוך פיקוד העורף אשר לוקחות חלק בתרגיל:

יחידת המומחים של פקע"ר – יחידה המתעסקת בניתוח משמעויות של אסונות כמו פגיעת טיל בשטח בנוי, קריסת מבנים ועוד. אנשי היחידה הראשונים שקופצים לאירוע לאמוד את הנזק, לבצע תחקור ראשוני בשטח ולהנחות על פעולות המשך.
יחידת אגד השיטור – יחידה של שוטרים כתומים שבשעת חירום נפרסים בכדי לעזור למשטרת ישראל להסדרת התנועה בעת ירי טילים. בתרגיל הזה בפעם הראשונה, אנשי היחידה יתרגלו שליטה מלאה בצירים ובכך ישפרו משמעותית את המענה לאזרח על מנת למנוע הפרות סדר אלימות בתוך תחומי המדינה.

התרעות במהלך התרגיל:

יישובים בהם יופעלו התרעות לצורך תרגול וזמן ההתרעה בהם השתנה בשנה האחרונה: • מטה אשר- געתון, יחיעם ועברון – הוארך מ'מיידי' ל-15 שניות. • גולן – גשור, נאות גולן, גבעת יואב-בני יהודה, מהוא חמה ומחנה קלע – הוארך מ'מיידי' ל-15 שניות. • עמק הירדן – מעגן, שער גולן, מסדה, מכללת כנרת, א"ת צמח, תל קציר, האון – הוארך מ-15 שניות ל-30 שניות.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים