שיתוף
תגובות
חדשות » הבחירות בצרפת: מקרון איבד את הרוב בפרלמנט. הימין והשמאל הקיצוני התחזקו
רוחות של שינוי
עמנואל מקרון הנשיא המכהן קיבל לפי המדגמים 224 מושבים, לעומת 289 מושבים שאותם הצטרך כדי לקבל רוב מוחלט בפרלמנט | זה ייאלץ אותו לשתף פעולה עם מפלגות קיצוניות
מקרון נשיא צרפת | צילום: שאטרסטוק

צרפת הלכה לקלפיות היום בבוקר (ראשון). אזרחי צרפת הצביעו בסיבוב השני של הבחירות לפרלמנט, בחירות שעשויות לשנות את פניה של הפוליטיקה הצרפתית. הקלפיות נפתחו בשעה 9 בבוקר לפי שעון ישראל ונסגרו בשעה 8 בערב. בפרלמנט חברים 577 מחוקקים, והיא הזרוע החזקה ביותר של בית המחוקקים הצרפתי.

מפלגתו של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ברית מפלגות המרכז, צפויה להשיג בין 200 ל-260 מושבים בפרלמנט לעומת 289 מושבים שלהם תצטרך כדי לקבל רוב מוחלט בפרלמנט, כך עולה ממדגמים שפורסמו היום בערב (ראשון) בכלי תקשורת במדינה. מפלגתו של הנשיא ושותפיו מחזיקים כיום 345 מושבים, הרבה מעבר למספר המושבים הנדרש לרוב המוחלט של 289 מושבים.מה שייאלץ אותו כעת לשתף פעולה עם מפלגות אחרות.

נתונים נוספים מהמדגמים מעלים, כי קואליציית השמאל בהנהגת ז'אן-לוק מלנשון מקבלת בין 149 ל-200 מושבים. עוד מסתמנת התחזקות היסטורית של מפלגתה של מנהיגת הימין הקיצוני מרין לה פן עם הישג של בין 75 ל-96 מושבים. ברית השמאל והירוקים "נופס" קיבלו 149 מושבים, השמרנים קיבלו 78 מושבים, על פי סקר איפסוס/פראנס 24.

השר לענייני תקציבים בממשלתו של מקרון, גבריאל אטאל, אמר כי "לא קיווינו לתוצאות האלה. העם הצרפתי לא העניק לנו רוב מוחלט. מדובר במצב חסר תקדים שידרוש מאיתנו להתגבר על המחלוקות". מפלגתה של לה פן, מנהיגת מפלגת "האיחוד הלאומי" בירכה על התוצאות שאותן כינו "צונאמי". ז'ורדן ברדלה, אחד מבכירי המפלגה, אמר כי תוצאות הבחירות הוכיחו כי "עמנואל מקרון הובס. הוא נשלח לתוך מיעוט".

לפי הסקרים שבוצעו לפני הסבב השני, גוש המפלגות של מקרון צפוי היה להשיג רוב יחסי של מושבים בפרלמנט, אך פרשנים וסוקרים לא היו בטוחים אם הוא יצליח לשמור על הרוב המוחלט של 289 מושבים. אם אכן יתברר לאחר פרסום התוצאות הרשמיות כי לאנסמבל אין יותר ממחצית המושבים, מקרון יאלץ לחבור למחוקקים ממפלגות יריבות, ככל הנראה מהימין, על מנת לקבל את תמיכתם בחקיקת חוקים.

לאור העובדה שמפלגתו של מקרון לא קיבלה רוב מוחלט, תחל כעת תקופה של אי ודאות כשהפתרון עשוי להיות חלוקת כוח בין מפלגות, דבר שלא שמעו עליו בצרפת כבר עשורים. או לחילופין, קפאון ובחירות נוספות לפרלמנט. לפי הפרשנים, למצב כזה עשויות להיות גם השפעות רוחב על הפוליטיקה האירופית. מקרון יאלץ להתמקד במדיניות פנים על חשבון מדיניות חוץ, מצב שעשוי לפגוע במעמדו כמדינאי אזורי, בזמן של מלחמה במזרח אירופה.

מרצה בסיאנס פו שבפריז, אוליבייה רוזנברג הסביר "אנחנו רגילים להסתכל במערכת הפוליטית של צרפת ככזו שממוקדת רק בנשיאות, מאחר שזה המוסד הפוליטי החזק ביותר במדינה". והוסיף, "אך הבחירות לפרלמנט הזכירו לנו שהמערכת הפוליטית היא גם פרלמנטרית באותו הזמן".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים