שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » "הביקוש לדלק של המדינות המפותחות צפוי לעלות"
כלכלני לאומי
ד"ר גיל מיכאל בפמן: "הביקוש לדלק של המדינות המפותחות צפוי לעלות בחודשים הקרובים, מה שצפוי לשמור על מחיר הנפט בטווח הקצר סביב רמתו הגבוהה"
תגיות:
תחנת דלק | צילום: jaboo2foto, שאטרסטוק

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, מתייחס לירידות מחירי הנפט השבוע ומציין כי "ירידת מחיר הנפט התרחשה על רקע המשך עליית התחלואה בהודו, התקדמות בשיחות בין ארה"ב ואיראן, שעשויות להביא להקלת הסנקציות מסקטור האנרגיה האיראני ולהגדיל את היצע הנפט. ירידת מחירי הנפט התרחשה למרות היחלשות הדולר."

בפמן מרחיב, "בהמשך לאמור לעיל, מחיר הנפט ירד באמצע השבוע האחרון במעט יותר מאחוז אחד בעקבות אמירתו של נציג רוסיה על התקדמות משמעותית במאמצים להגיע להסכם בין ארה"ב לאיראן במסגרת שיחות הגרעין. ירידה זו יכולה להצביע על תגובת השוק הצפויה במידה וייחתם הסכם הגרעין שיפחית את הסנקציות מסקטור האנרגיה של איראן, מה שיגדיל את היצע הנפט בשוק, ככל הנראה באופן הדרגתי, בכ-2 מיליון חביות ביום. צעד זה צפוי להביא לירידה במחירי הנפט, או לכל הפחות למנוע עלייה משמעותית במחיר כל עוד אין התפתחות חיובית משמעותית בצד הביקושים וכן כל עוד שאר חברי OPEC+ ממשיכים לייצר נפט בהתאם לתכנית המכסות הנוכחית שנוטה להקל בהדרגה על המכסות ולהגדיל את היצע הנפט בטווח הקצר והבינוני."

בצד הביקוש הגלובלי יצוין כי "הביקוש לדלק למכוניות בארה"ב המשיך לעלות והוא חצה את רף התשעה מיליון חביות ביום. הביקוש לדלק מטוסים ממשיך לדשדש ברמה הגבוהה ממיליון חביות ביום, אך קיימים סימנים לעליית הביקושים לטיסות בהמשך השנה, בדגש על עונת הקיץ.

"הביקושים לנפט באירופה ממשיכים להתאושש עם החזרה של כלי הרכב לכבישים המעלה את הביקושים לדלק, על רקע בלימת התפשטות נגיף הקורונה בחלק מהמדינות, לצד ההתאוששות בפעילות הכלכלית.

"בסין, הביקושים הגבוהים לנפט ממשיכים להתחזק ככל שהביקושים לנסיעות בתחבורה היבשתית מתחזקים, מה שממשיך לתמוך בביקושים הגלובליים על אף ירידת הביקושים בהודו בה חלה עלייה משמעותית בתחלואה הנובעת מהתפשטות נגיף הקורונה. יבוא הנפט של סין בחודשים ינואר-אפריל 2021 היה כ-232 מיליון טון, רמה הגבוהה בכ-12% מזו של התקופה המקבילה בשנת 2019. סין צפויה לייבא השנה כמות נפט גדולה מזו שהיא יבאה במהלך 2020, בשל הצמיחה הכלכלית במדינה לצד התרחבות קיבולת הזיקוק שלה.

"הביקושים לדלק בהודו במחצית הראשונה של מאי נחלשו בשל הסגרים המקומיים שהוטלו על אזורים נרחבים במדינה על מנת לבלום את התפשטות נגיף הקורונה. מכירות הדלק המשמש לתחבורה יבשתית ירדו לכ-53,300 טון ביום, הרמה נמוכה ביותר בשנה האחרונה, והן נמוכות בכ-28% מהרמה בתקופה המקבילה בשנת 2019. במקביל, מכירות הסולר ירדו במחצית הראשונה של מאי ל-147,300 טון ביום, הרמה הנמוכה ביותר בשבעת החודשים האחרונים. אולם, קיימים סימנים ראשונים לכך שיתכן ופגיעת הביקושים בהודו הינה זמנית בלבד ויתכן שהיא אף נמוכה יותר מההערכות. Indian Oil Corp, אחד מבתי הזיקוק הגדולים בהודו, חזר לבצע הזמנות לרכישת נפט לאחר הפסקת הרכישות בחודש האחרון. לעת עתה טרם ניתן לדעת האם זהו איתות לביקושים מקומיים פחות חלשים מהצפוי ורק לאחר פרסום הכמויות הנרכשות ניתן יהיה להעריך באופן טוב יותר.

"המגבלות שהוטלו בשנה האחרונה באוסטרליה הביאו לפגיעה בביקושים לתזקיקי נפט ויחד עם התחרות החזקה מאסיה הם הביאו לפגיעה משמעותית בבתי הזיקוק של אוסטרליה. כתוצאה מפגיעה זו, ממשלת אוסטרליה החליטה להקצות 2 מיליארד דולר אוסטרלי (כ-1.6 מיליארד דולר אמריקאי) לשני בתי זיקוק שהם בבעלות אוסטרליה, במטרה לאפשר את המשך פעילותם במהלך השנים הקרובות."

כמו כן, מתייחס בפמן למתקפת הסייבר על צינור הובלת דלק ותזקיקי נפט בארה"ב: "מחיר הבנזין למכוניות בארה"ב עלה זמנית ליותר מ-3 דולרים לגלון, לראשונה מאז אוקטובר 2014, לאחר שצינור הובלת דלקים ותזקיקי נפט של חברת Colonial Pipeline הותקף במתקפת סייבר ופעילותו הופסקה זמנית. לאחר תשלום כופר, פעילותו הוחזרה, מה שהפחית חזרה את מחיר הדלקים. צינור זה אחראי על אספקת דלקים ותזקיקי נפט למזרח ארה"ב והוא מספק כמחצית מהדלק והסולר הנצרך בחוף המזרחי." עוד יצוין כי "בעקבות תקיפת סייבר זו, נשיא ארה"ב חתם על צו שמטרתו לחזק את אבטחת הסייבר באמצעות שיתוף המידע על התקפות סייבר עם הסקטור הפרטי, אימוץ שיטות בטיחות טובות יותר בכל הגופים הממשלתיים ובחינת אופן שיפור התגובה הממשלתית לתקיפות סייבר משמעותיות. צו זה הוכן במשך מספר חודשים, אך הוא נחתם לאחר מתקפת הסייבר על צינור הובלת הדלקים ותזקיקי נפט."

לסיכום, "עליית התחלואה בהודו ובדרום אמריקה מהווה סיכון לביקושים הגלובליים ויכולה להכביד על המשך ההתאוששות של שוק הנפט. זאת, בפרט על רק ההחלטה של קבוצת OPEC+ להמשיך בתכנית ההקלות במכסות הייצור בשלושת החודשים הקרובים, מה שצפוי להעלות את היצע הנפט. לצד זאת, התקדמות שיחות הגרעין בין ארה"ב ואיראן יכולה להוסיף לשוק, בטווח הבינוני, עוד 2 מיליון חביות נפט "חוקי" נוספות ביום, במידה והסנקציות על איראן יצומצמו כחלק מהסכם. ייתכן שחלק מההקלות על סקטור הנפט האיראני יכנסו לתוקפם כבר בחודשים הקרובים. תוספות אלו צפויות להכביד על מחיר הנפט, בפרט אם הביקוש של הודו לא יתאושש בחודשים הקרובים. במידה והביקושים במדינות שהידקו לאחרונה את המגבלות יעלו בשלב מאוחר יותר של 2021 ובמהלך 2022, אזי השוק יצליח לספוג את עליית ההיצע הצפויה בחודשים הקרובים, בפרט על רקע האפשרות של האצה בתהליך של חיסון האוכלוסייה העולמית במהלך המחצית השנייה של השנה.

"להערכתנו, הביקוש לדלק של המדינות המפותחות צפוי לעלות בחודשים הקרובים, בדגש על עונת הקיץ, בה הביקוש לדלק לתחבורה גבוה מאחר ואנשים יוצאים לטייל, מה שצפוי לשמור על מחיר הנפט בטווח הקצר סביב רמתו הגבוהה. עלייה עתידית בייצור הנפט בעולם, בפרט אם תתרחש תוך כדי כך שחברי OPEC+ ממשיכים בהקלות על מכסות הייצור, צפויה להכביד על מחיר הנפט ובהתאם לכך, החוזים העתידיים צופים ירידת מחירים מסוימת במחצית השנייה של 2021 וירידה נוספת במחיר בטווח הבינוני והארוך."

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים