שיתוף
תגובות
כלכלה » הבנק העולמי מוריד בחדות את תחזית הצמיחה ומתריע מ"סטגפלציה"
סטגפלציה
הבנק מוריד את תחזית הצמיחה העולמית ל-2022 ב-1.4% | הבנק מזהיר על מצב דומה למשבר הכלכלי של שנות ה-70 | המלחמה באוקראינה והפרעות בשרשרת האספקה מקשים על הצמיחה
הבנק העולמי | צילום: Andriy Blokhin, שאטרסטוק

הבנק העולמי מזהיר שמדינות רבות עלולות להיקלע למשבר כלכלי בזמן שהעולם נכנס לתקופת סטגפלציה שמזכירה במאפיינה  את שנות ה-70. הצמיחה העולמית השנה צפויה לרדת דרסטית ל-2.9% בלבד, אחרי תחזית קודמת מ-2021 ב-5.7%.

המונח סטגפלציה מתייחס למצב שבו מצד אחד, שיעור האינפלציה גואה והמחירים מאמירים (שחיקה של המטבע), ומצד שני הצמיחה הכלכלית והפעילות במשק בהאטה. בסיטואציה כזאת מתקשים הבנקים המרכזיים בעולם לגבש פתרון שימנע את הסטגפלציה, שכן העלאת ריבית תרסן את הצמיחה, שמוביל בתורו למיתון ומנגד שימוש בכלים שממריצים את הכלכלה כגון הזרמת הון לשווקים, תגרום לעליה חדה באינפלציה.

מלחמת רוסיה-אוקראינה הובילה לעלייה דרמטית במחירי הסחורות, וזאת לאחר תקופת הקורונה שהאטה אף היא את הצמיחה הכלכלית. על פי הבנק העולמי, מדינות רבות צפויות לחוות תקופה של צמיחה איטית ואינפלציה מוגברת.

נשיא הבנק העולמי, דיוויד מלפאס אמר כי "המלחמה באוקראינה, הסגרים בסין, ההפרעות בשרשרת האספקה וסכנות הסטגפלציה מקשים על הצמיחה. למדינות רבות יהיה קשה מאוד להימנע ממיתון", הצמיחה במדינות המפותחות צפויה לרדת בחדות מ-5.1% ב-2021 ל-2.6% ב-2022, ולרדת עוד יותר ב-2023 עד ל-2.2%. במדינות המתפתחות הצפי הוא לצמיחה ב-3.4% ב-2022 –  זאת לאחר צמיחה של 6.6% ב-2021 והרבה מתחת לממוצע של 4.8% בשנים 2011-2019.

למרות שהבנק העולמי טוען שישנה הקבלה בין המצב הכלכלי כיום למשבר הכלכלי שפקד את העולם בשנות ה-70, הוא מציין כי קיים שוני מהותי בין התקופות, בין היתר עקב מעמדו החזק של הדולר האמריקאי בעולם, ומחירי הנפט שכיום נמוכים בהשוואה למחירם בשנות ה-70, יחד עם חוסנם הפיננסי של המוסדות הכלכליים המשמעותיים, שמאפשרים פתרונות מגוונים יותר שימנעו מההיסטוריה לחזור על עצמה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים