שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הגבלת כהונת רה"מ אושרה בקריאה ראשונה
המשותפת תמכו
בהצעת החוק תמכו 66 מול 47 שהתנגדו • ח"כ רגב: "גדעון, יש לך טיפ ממני: החוק הבא שאתה יכול להביא הוא חוק פשוט – בוא נחליף את העם"
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו וח״כ גדעון סער | צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק-יסוד: הממשלה – הגבלת כהונת ראש ממשלה ל-8 שנים. מכיוון שמדובר בתיקון לחוק ייסוד נדרש רוב מיוחד של 61 ואכן, לאחר הצבעה שמית תמכו בהצעה 66 ח"כים לעומת 48 שהתנגדו. ההצעה תועבר לוועדת חוקה להכנתה לקריאה ראשונה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטבע הדברים, כהונה ממושכת בתפקיד רב עוצמה כראש הממשלה, עלולה להביא לריכוז מופרז של כוח בידי האדם שמכהן בו, ולכך עלולות להיות השלכות מזיקות. הגבלת התקופה המרבית לכהונה בתפקיד ראש הממשלה, באמצעות קביעת הסדר לעניין זה בחוק־יסוד: הממשלה כפי שמוצעת בהצעת חוק זו, יכולה לסייע ביצירת איזון בין היעילות השלטונית וכיבוד רצון הציבור לבין ההשפעה המזיקה של ריכוז עוצמה מופרזת בידי אדם אחד".

"נוסף על כך, קציבת התקופה המרבית לכהונה יכולה להבטיח כי בשנות הכהונה האחרונות שלו יהיה ראש הממשלה פטור מעיסוק בהיבטים הפוליטיים הקשורים בצורך הלגיטימי והמוכר כשלעצמו – לזכות שוב במשרה. באופן זה יופנה מרב הקשב שלו ושל ממשלתו לעשייה עניינית ומועילה לטובת המדינה".

שר המשפטים גדעון סער הציג את הצעת החוק: "שלטון ממושך של אדם אחד הוא דבר מזיק. מול הסכנות של ריכוז כוח מופרז, וסיאוב הנובע מכך אנו מציעים הסדר טוב ומאוזן יותר ורוב גדול של אזרחי ישראל תומכים ברעיון ומעדיפים אותו לאיום שיעור על כהונה ללא הגבלה".

"עיקרון דומה של מגבלת כהונה הופיע במשך כעשור בספר החוקים שלנו, ובוטל לפני עשרים שנה. אני סבור שהמציאות שחווינו בשנים האחרונות הוכיחה, כי יש להשיב את מגבלת הכהונה לספר החוקים. מתנגדי הגבלת הכהונה מבקשים להותיר את הפתח לכהונה ללא הגבלה. השאיפה לכהונה ללא הגבלה היא לא רק מצד הזמן בשלטון אלא, כפי ששמענו באחרונה באופן ישיר, גם היעדר כל איזונים ובלמים אחרים מבתי המשפט ועד האופוזיציה".

"שמתי לי למטרה, לחזק את יסודות המשטר שלנו כמדינה יהודית ודמוקרטית ופה אנחנו מניחים נדבך חשוב למען העתיד. אני יודע שהסיעה שיש בה את התמיכה הגדולה ביותר בחוק היא סיעת הליכוד. אני רוצה להזכיר שגם יו"ר האופוזיציה תמך בעבר תמיכה נלהבת ברעיון הגבלת הכהונה ונשאלת השאלה למה ביבי הישן תמך וביבי החדש מתנגד. כל ההתלהמות שאנחנו רואים, ביתר שאת בימים האחרונים, היא תוצאה של אובדן עשתונות בעקבות חילופי השלטון".

ח"כ מירי רגב: "החוק הזה, יחד עם החוק הנוסף שרוצה להעביר גדעון סער, הם חוקים פרסונליים שמנסים למנוע מבנימין נתניהו להמשיך לכהן כראש ממשלה כל עוד הציבור רוצה אותו. זה ברור לחלוטין שהממשלה הזאת התכנסה רק כדי למנוע מנתניהו את המשך מנהיגותו, מנהיגות שכל כך חסרה בחברה הישראלית ובמדינת ישראל, ואנחנו רואים את זה בכל הסקרים. גדעון, יש לך טיפ ממני: החוק הבא שאתה יכול להביא הוא חוק פשוט – בוא נחליף את העם."

ח"כ יריב לוין: "מה עושה אדם שקיבל שישה מנדטים בבחירות, ואחרי חודשים ספורים, מאז תחילת כהונת הכנסת והממשלה, מתדרדר לשפל של 1.3%? זה שווה בקושי-בקושי שני מנדטים. שני-שליש מתומכיו שלו, שלא היו רבים כל כך מהתחלה, אחרי חודשים ספורים כבר הביעו בו אי-אמון מוחלט".

"עכשיו, מה עושה אותו אדם? במקום לעשות חשבון נפש, במקום לנהוג אולי במידה מסוימת של צניעות, הוא עסוק רק בדבר אחד – במין מסע שכל תכליתו לערער ולקעקע את היסודות הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה הישראלית, באמירה שאין חריפה ובוטה ממנה: אם אותי, גדעון סער, הציבור לא רוצה, אז אני אמנע מהציבור לבחור במי שהוא כן רוצה".

ח"כ קטי שטרית: "אני רוצה שיעזרו לי למצוא דמוקרטיה פרלמנטרית אחת, כלשהי, שיש בה חוק כמו שעולה כאן היום. במשטר פרלמנטרי ראש ממשלה נדרש לאמון הפרלמנט כדי למשול. ראש הממשלה הוא ראש הרשות המבצעת, שיש בה הגבלת כהונה בחוק, ולו רק מעצם העובדה שהפרלמנט שנותן אמון בממשלה מוגבל גם הוא בזמן".

ח"כ גלית דיסטל אטבריאן: "תגידו, מה אתם חושבים, שאנחנו באמת קונים את השנאה לנתניהו? אתם הרי שונאים את 2.5 המיליון שעומדים מאחוריו, אתם מתעבים אותנו. מאז המהפך – מה לא ניסיתם לעשות לנו: להחליט בשבילנו מי יעמוד בראש המחנה שלנו, לחוקק חקיקה פרסונלית כדי להוציא מהמגרש את מי שבחרנו, לקצוב כהונה, לתפור תיקים".

ח"כ שמחה רוטמן: "אני אומר כאן ומתחייב מעל בימת הכנסת, בעזרת השם, לא יודע אם אני אהיה בכנסת הבאה או מישהו אחר שיהיה בכנסת הבאה, או כשתוקם הממשלה הבאה, החוק האווילי הזה, אם הוא יעבור, הוא יהיה החוק הראשון שיבוטל על ידי הכנסת הבאה".

ח"כ אמיר אוחנה: "אין אח ורע לקואליציה הפחדנית הזו, קואליציה של גמדים, קואליציה של פחדנים, שלא יכולים להתמודד עם הציבור, ולכן הם מבקשים לכבול את ידיו. למה? כי יש לאדם הזה ניסיון. לניסיון בחיים הציבוריים יש ערך. ניסיון בחיים הציבוריים זה דבר בעל משקל. הכהונה האחרונה של נתניהו, לא בכדי, הייתה טובה יותר מהכהונה הראשונה שלו."

ח"כ ישראל כץ: "כשבאתי לשקול האם לדון בנושא הצעת החוק של שמונה שנות הגבלת כהונה, גיליתי פתאום שראש הממשלה הנוכחי, נפתלי בנט, עזב באמצע ישיבה שהוא השתתף בה כדי לרוץ ולוודא שוועדת שרים לחקיקה מחריגה אותו מתוך כללי החוק, ומאותו רגע הבנתי שחבל לדון. אין כאן שום ממד ענייני, יש כאן רק ממד אישי".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים