שיתוף
תגובות
כלכלה » קריירה » הגברים החרדים נפגעו קשה במשבר התעסוקתי
ד"ח מכון טאוב
מדו"ח מכון טאוב עולה כי ישנם בעלי עסקים רבים שניצלו את המשבר כדי לפטר עובדים כפיטורי התייעלות • המשבר פגע יותר בגברים העובדים מהמגזר החרדי
פיטורין | צילום: Vitalii Vodolazskyi, שאטרסטוק

אחד הנושאים שמלווים באופן צמוד את משבר הקורונה, הוא היקף האבטלה במשק, זאת בשל פיטורים רבים שנעשו בעקבות המשבר הכלכלי שפקד את העסקים. אך נראה כי יש מי שניצל את המצב, לפי דו"ח מצב המדינה לשנת 2020 של מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית ישנם בעלי עסקים שניצלו את המצב למטרת פיטורי התייעלות שאינם נובעים מהמשבר. עוד עלה, כי המשבר התעסוקתי פגע בעוצמה רבה יותר בעובדי המגזר החרדי, בעיקר בגברים.

עם הטלת הסגר הראשון במרץ הוצאו קרוב למיליון ישראלים לחל"ת. בחודש מרץ זינק שיעור מקבלי דמי האבטלה פי עשרה לעומת פברואר, ובאפריל הוא טיפס לשיא של 22% מכוח העבודה (כ-900 אלף איש). היציאה מהסגר הורידה במחצית את שיעור מקבלי דמי האבטלה, אך בסגר השני הוא עלה שוב ו-240 אלף עובדים נוספים חזרו לקבל דמי אבטלה.

פרופ' אבי וייס נשיא מרכז טאוב, אומר שאפשר ללמוד על התופעה – הן מהעובדה שמעסיקים שיכלו להוציא אנשים לחל"ת בחרו דווקא לפטר עובדים והן מכך שעסקים חוזרים לעבוד ואינם מחזירים חלק מהעובדים. לדבריו, בחלק מהמקרים הפיטורים נובעים מכך שנפח העבודה של העסק פחת אבל במקרים אחרים המעסיק נוכח כי הוא מסתפק בפחות כוח אדם.

החוקר נעם זונטג ממרכז טאוב מסביר ש"זו השערה של הרבה מאוד אנשים ולא רק שלנו". להערכתו היקף התופעה יגבר אחרי שמבצע החיסונים יסתיים והמשק יחזור לעבודה ברובו. ואז יהיה ניתן לראות מי בחר להמשיך עם פחות כוח אדם.

כמו כן, בכירים רבים הזהירו מפני תחושת בטלה בציבור היוצאים לחופשה ללא תשלום, שאינם מעוניינים לחזור לעבודה ומעדיפים להישאר בבית ולקבל את קצבת החל"ת, ולכן ייתכן כי לאחר תום תקופת תשלומי החל"ת נראה מגמת חזרה משמעותית לעבודה, ועלייה בקרב דורשי העבודה.

מהדו"ח עולה כי המשבר התעסוקתי פגע בעוצמה רבה יותר בעובדי המגזר החרדי, בעיקר בגברים, ששיעור האבטלה וההיעדרות מהעבודה בקרבם מסיבות הקשורות למשבר הגיע באפריל ל-48% (לעומת 28% בקרב גברים יהודים לא-חרדים), והוסיף להיות גבוה גם לאחר ההקלות ואחרי הסגר השני.

בשירות התעסוקה לא היו מעוניינים להתייחס. אבל בתחילת המשבר אמר בכיר בשירות ש"יש ניצול לא קטן של מעסיקים, אני לא יודע מה ההיקף, להיפטר מאנשים שאולי הם רוצים להיפטר מהם בלי קשר למשבר. אני בתחושה שיש מעסיקים שמנצלים את המצב".

אך פרופ' אבי וייס, נשיא מרכז טאוב טוען כי המשבר מביא עימו גם הזדמנויות, למשל עובדים בשכר נמוך שפוטרו יכולים לשפר את רמת ההכשרה והשכר שלהם – אנחנו כבר עדים לגידול של 20% במספר הנרשמים למוסדות להשכלה גבוהה בשנה הנוכחית – והממשלה יכולה לנצל את תקופת המשבר להכשרות מקצועיות שיגדילו את שיעורי התעסוקה ואיכותה.



הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים