שיתוף
תגובות
יהדות » פרשה בגובה העיניים » הגוי שאמר לבעל שם טוב מה עליו לתקן
פרשה בגובה העיניים
איך נדע להקביל בין החיים שלנו לבין המסעות הרוחניים שאנחנו צריכים לעבור? תקשיבו לאיכר שעגלתו התהפכה
סוס ועגלה | צילום: smereka, שאטרסטוק

ארבעים ושניים מסעות נסעו בני ישראל לפי מניין התורה בפרשתנו ממצרים ועד לפני כניסתם לארץ. אור שבעת הימים ה'בעל שם טוב' הקדוש, מגלה לנו יסוד גדול: כל יהודי בימי חייו עובר גלגולים שונים שמקפלים בתוכם את כל המסעות שעברו בני ישראל ממצרים ועד לארץ ישראל. 

זוהי הסיבה שהתורה פירטה את כולם, כדי שכל אחד ידע כאשר הוא מזהה בעצמו שהוא נקלע למסע מסוים שבו הוא נמצא במסע פלוני אלמוני, שיראה כיצד נהגו שם בני ישראל בתורה – וידע מה הפתרון.

תשאלו, ובצדק: אנחנו לא זוכרים בעל פה יותר מארבעה שמות מקומות של מסעות ברצף. יתרה מזו, גם אם נזכור, מהיכן נזהה בחיים שלנו בשנות האלפיים את המצב הספציפי בו עמדו אבותינו במדבר אי שם?

נקדים לכך סיפור וניקח ממנו את המסר כיצד יכולים אנו לרכוש כלים עם מעט מודעות לנושא, ולהתחבר לעצמנו ולסובב בצורה שלא הכרנו.

בפעם הראשונה שהגיע הרה"ק רבי יעקב יוסף מפולנאה, בעל 'תולדות יעקב יוסף', לבעל שם טוב הקדוש, דיברו ביניהם בדברי תורה. תוך כדי שיחתם דפק בדלת בעל מלאכה גוי והציע לבעל שם טוב לתקן כלי שנשבר, או לחזק רהיט רעוע.

ענה לו הבעש"ט: "השבח לבורא, אצלי כל הרהיטים מחוזקים ואין אף כלי שבור". 

הגוי שמע, אך סירב להרפות, הוא רוצה להרוויח כמה פרוטות: "אולי בכל זאת יבדוק הראבין היטב, בוודאי שאם ימשמש ויחפש בין כליו – ימצא ודאי משהו שזקוק לתיקון". 

הבעש"ט סירב בנימוס והגוי הלך.

לאחר שיצא הגוי אמר הבעש"ט לרבי יעקב יוסף: הגוי הזה התכוון לתיקון גשמי כלשהו, אך משמים שלחו אותו לרמוז לי 'גם אם אתה סבור שהכל אצלך מתוקן, דע לך שאם תחפש ותמשמש היטב – תמצא שיש לך עוד מה לתקן'.

המשיך הבעש"ט בדבריו ואמר: מכל דבר שמתרחש עם האדם בעולם הזה ניתן ללמוד לקח ומוסר לעבודת ה', האדם רק צריך להתבונן ולעשות השוואה בין המאורע שקרה לו – לבין מצבו הרוחני ויופתע לראות עד כמה משמים שולחים לו איתותים על כל צעד ושעל ומכוונים אותו במסעותיו בארץ החיים.

רבי יעקב יוסף שמע, אבל התקשה לקבל. מה פתאום שמשפט של גוי שאינו מבין מאומה ברוחניות ירמוז לאדם על דברים רוחניים? 

הוא הודה לבעל שם טוב על דבריו ויצא מן הבית. בעודו הולך תפוס הרהורים במה ששמע ומנסה לבדוק אולי יש לו ראיה לחיוב או לשלילה, הוא שומע צעקה: "יהודי, בוא תעזור לי". עגלון גוי שעגלתו התהפכה ביקש את עזרתו. בעל ה'תולדות' שהיה חלוש בגופו משך בכתפיו: "אינני יכול לעזור לך".

הגוי התאדֵם והשיב בצעקה: "אתה יכול יהודי! אבל אינך רוצה"…

רבי יעקב יוסף קפא על מקומו, הן יש כאן רמז ברור למה שאמר הבעל שם טוב לפני מספר רגעים: גם משפטו של הגוי שכביכול בענייני חולין, תקף בעיקר למצוות הבורא: "אתה יכול, אבל אינך רוצה".

זו הדרך גם להרגיש את מ"ב המסעות שעוברים עלינו, אילו ננסה לראות בכל מאורע יוצא דופן הקבלה לחיי הרוח – מן הסתם שנתחיל לחוש את החיים ברמה שונה ומענגת לגמרי. שווה לנסות!

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים