שיתוף
תגובות
דעות » הגיע הזמן לנפץ את מיתוס הביטקוין
הזדמנות להשקעה?
חשבתם ששוק הקריפטו הוא חוף המבטחים שלכם לכשתתרחש מפולת בשווקים? הנתונים מוכיחים אחרת ● הביטקוין רחוק מלהיות מקלט זהב
ביטקוין | צילום: Momentum Fotograh, שאטרסטוק

חודש ינואר כבר מאחורינו ובשוק יש מי שמקווים כי ההפכפכות שאפיינה את החודש הגיעה לסיומה.

עד כמה היה החודש החולף הפכפך? די בתקציר האירועים בכדי להבין את עודף התנודתיות שאפיין את המסחר: את השנה פתחנו בעליות שערים שהמשיכו את השנה החיובית 2021, די מהר התהפך הגלגל וירידות חזקות בשווקים מחקו את העליות שהצטברו במשך חודשים, לאחר ימים ארוכים ומורטי עצבים לאחר המפולת הכי מדוברת השנה השוק נרגע מעט והתחיל לתקן את הירידות.

בעוד כלכלנים רבים עוסקים בימים אלו בשאלת הטריגר לירידות החדות, כמו גם לתיקון שהגיע לאחר מכן, חשוב לעצור לרגע ולהביט דווקא אל המתרחש בשוק הקריפטו והביטקוין בראשו. השוואת הנתונים בין השווקים הסותרים לכאורה, מצביעה על תופעה שעשויה למסמס את אחת מתיאוריות התמיכה הנפוצות ביותר בהשקעות בשוק הקריפטו.

הויכוח האינסופי בין מצדדי המטבעות לבין אלו שטוענים שזו בועה ידוע לכל, וכדרכו של עולם ישנן טענות לרוב לכאן ולכאן. אירועי החודש החולף בשוק ההון עשויים לתמוך דווקא בטענה כי מדובר בבועה ותו לא.

אחת הטענות הנשמעות פעם אחר פעם מצד המצדדים בהשקעה בביטקוין, היא שלמטבעות קריפטו יש ערך אמיתי והם דומים לזהב, ומשכך הם יכולים לשמש כמקלט בעיתות משבר בשוק שנובעות מירידות או התפרצות אינפלציונית.

אלא שבמבט לאחור אל הירידות החדות והמהירות בשווקים בחודש החולף, ניתן לראות כי המפולת לא הייתה רק מנת חלקה של שוקי ההון וכי במקביל צנח ערכם של מטבעות הקריפטו בשיעור גבוה לא פחות.

ולא, זו ממש לא המפולת הראשונה בשווקים שמציגה התאמה במגמות שווקי ההון והקריפטו. מזה כשלוש שנים ניתן לראות מתאם גבוה בין הביטקון לשווקים. דוגמה לכך ניתן לראות במבט אל נפילות השווקים ברבעון האחרון של 2018, ובהמשך בכל הזדמנות, כמו בעת התפרצות נגיף הקורונה, אז נפלו גם מטבעות הקריפטו. המתאם אומנם לא היה תמיד מדויק אבל הכיוון היה ברור גם בעליות וגם בירידות.

כיום חובבי הקריפטו ממהרים להכריז שזו הזדמנות קנייה ותיקון בריא שחייבים לנצל אותו, אבל בפועל טענתם לכך שקריפטו/ביטקוין יכול לשמש כמקלט הוכחה כלא נכונה.

המתאם הגבוה עם השווקים רק הוכיח שמדובר במקרה הטוב בעוד מניה תנודתית ולא כחוף מבטחים, ואם אכן מדובר במניה יש לזכור שלמניה יש שווי כלכלי אמיתי מאחוריה, להבדיל מהמטבעות.

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים