שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » הדיל, הוויתור ועליית מחירי הנדל"ן הצפויה
דרמה בוועדת הכספים
חה"כ גפני הגיע להישג מרשים, שמחירו היה אישור פעולה שעשויה להעלות לנו בהתייקרות מחירי הדירות • ליצמן מתכנן לחלק מענקים של 100 אלף ₪ לרוכשים בפריפריה
משה גפני ויעקב ליצמן | | צילום: צילום: באדיבות חדשות JDN

במהלך שעות הבוקר המוקדמות יצאה הבשורה: חה"כ גפני ניצח. גם הילד הרביעי ואלו שאחריו יקבלו את המענק המיוחד. לצד תרועות השמחה שנשמעו בציבור החרדי, נשמעו היטב גם קולות הזעם במפלגות החילוניות.

כתבים רבים שפשפו את עיניהם בתדהמה ולא האמינו ששוב זה קורה. חבר כנסת חרדי אחד מצליח לעשות מה שאף אחד אחר לא הצליח. בתקופה כה קשה סכום של מאות ואלפי שקלים נוספים למשפחה חרדית ברוכת ילדים הינו הישג משמעותי וחשוב כאוויר לנשימה לציבור החרדי. אז איך בכל זאת זה קרה?

בימים האחרונים ביקשו במשרד האוצר בראשות ישראל כץ להחזיר את מדרגות מס הרכישה לרמתן כפי שהיו ב-2015, באמצעות ביטול הוראת השעה שיזם שר האוצר הקודם משה כחלון.

כזכור, שר האוצר הקודם העביר בזמנו הוראת שעה המעלה את מס הרכישה מ-5% ל-8%. כעת, ביקשו באוצר לבטל את הוראת השעה המדוברת כצעד לעידוד המשקיעים לחזור ולרכוש דירות ובכך להניע את המשק, ביקשו ועשו.

הסעיף המבטל את הוראת השעה הוכנס לתוך סעיפי הצעת חוק התכנית הכלכלית לטיפול במגפת הקורונה וועדת הכספים הייתה אמורה לאשר את החוק בבוקר. אלא שלנציגי האוצר בוועדה ציפתה הפתעה: יו"ר הוועדה חה"כ גפני סירב לאשר את ביטול הוראת השעה ודרש לקיים דיון נפרד בנושא. "אין קשר בין ביטול הוראת השעה לתוכנית לטיפול בקורונה, אלו שני נושאים שונים ויש לקיים על כל אחד מהם דיון בפני עצמו", טען גפני והפתיע את כולם.

למרבה הדרמה, נעמדה היועצת המשפטית של הוועדה לצידו של גפני וטענה שישנה בעייתיות בביטול התקנה ללא שניתנה אפשרות לגופים שונים להביע את עמדתם על המהלך.

נראה היה שגפני הצליח לדחות את המהלך, אלא שאז שלף השר כץ את השפן האמיתי מהכובע. לדבריו, כוונת האוצר להוריד את מס הרכישה לרמתו הקודמת נודעה למשקיעים והללו הקפיאו את כל העסקאות במטרה לבצען לאחר מהלך הורדת המס ובכך להנות מההטבה המשמעותית.

משמעות הדבר הייתה ברורה לכל הנוכחים: הקפאה מוחלטת של שוק הנדל"ן הישראלי ומכה אנושה לקופת האוצר, שבלאו הכי סובלת מגירעון חמור. לזה גם פקידי האוצר האדישים ביותר לא יכלו להסכים ומיד דחקו בשר כץ להגיע להבנות עם האיש היחיד שיכול לפתור את הפלונטר – חה"כ גפני.

מה סיכמו ביניהם גפני וכץ אנחנו לא יודעים, אבל מה שאנחנו כן יודעים זה שבאורח פלא, במהלך שעות הבוקר התפרסמה לה הידיעה שהאוצר ורה"מ נכנעו לגפני – והילדים החרדים יקבלו אף הם מהמענק.

לאחר מספר שעות התקיימה פגישה בין ח"כ גפני לשר כץ בלשכתו של השר, ובדיון שהתקיים לאחריה בוועדת הכספים, אושרה בקשת האוצר באורח פלא ומס הרכישה ירד ל5% בכפוף לאישור החוק בקריאה שניה ושלישית בכנסת. איך קרה הנס? ובכן, נראה שהפה שאסר הוא הפה שהתיר (ולא מדין נדר, אלא מדין בעלות. י.כ).

"100 אלף ₪ לרוכשים דירות בפריפריה"

בתוך כך, הבוקר עלה שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן לביקור בנוף הגליל, שם קיים ישיבת עבודה מקצועית עם ראש העיר רונן פלוט, סגניו אלכס גדלקין ואלכס גופמן, רב העיר ישעיהו הרצל, הממונה על המועצה הדתית מיכאל אילוז, מנכ"לית העירייה חוה בכר והצוותים המקצועיים בעירייה ובמשרדו.

במהלך הישיבה הצהיר ליצמן על כוונותיו לעודד רכישת דירות בפריפריה ואמר כי הוא יוזם להוציא לפועל תוכנית מהפכנית, לפיה משרד השיכון יעניק מענק על סך 100 אלף שקלים לרוכשים דירות יד שנייה בפריפריה בסכום של 700 אלף שקלים.

כפי שפורסם ב'בחזית', מיד כשנכנס לתפקידו במשרד השיכון, ניסה השר ליצמן לקדם את המהלך להורדת מס רכישה למשקיעים על מנת לטפל בבעיית הצפת שוק הדירות בפריפריה. לדברי ליצמן, המדינה שיווקה בשנים האחרונות מגרשים לבניית מאות אלפי דירות בפריפריה, ונוצר היצע גדול  מידי שגורם לקבלנים לא לבנות בגלל החשש שלא יצליחו למכור את הדירות. לדעתו של ליצמן הצטרפה הצמרת המקצועית של משרד האוצר שסברה שכדי לטפל בבעיה יש להוריד את מס הרכישה.

החוק שאושר היום בוועדה הוריד את מס הרכישה לא רק בפריפריה כפי שהציע ליצמן, אלא בכל הארץ. לחוק צפויות מספר השלכות, ביניהן התייקרות מחירי הדיור בשל הסתערות המשקיעים על השוק, אולם ההשלכה המיידית שלו תהיה פחות על שוק הדיור ויותר על חשבון הבנק של הציבור החרדי בכלל והמשפחות ברוכות הילדים בפרט.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים