שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » הדלקה אחת ובלי אוכל • כל הפרטים על ההילולה השנה
מסקנות ביניים
הוועדה החוקרת את אסון מירון הגישה לחברי הממשלה את מסקנותיה לקראת ההילולא הקרובה. חברי הוועדה הדגישו כי הם מכירים בקדושת המקום ומייחסים לכך חשיבות רבה
ריקודים בכניסה לציון הרשב"י במירון | צילום: דוד כהן, שאטרסטוק

הוועדה הממלכתית לחקר אסון מירון בראשות השופטת מרים נאור וחברי הוועדה שלמה ינאי והרב מרדכי קליץ הגישו היום (שני) לראש הממשלה נפתלי בנט ולמשפחות ההרוגים את דו"ח הביניים שכולל בתוכו את מסקנות הוועדה לגבי קיום הילולא בל"ג בעומר הקרוב – תשפ"ב.

בהתאם, יוביל המטה לביטחון לאומי (מל"ל) את עבודת המטה ללמידת מסקנות הוועדה, ויביא המלצות בפני ראש הממשלה בהקדם.

בדברי המבוא כתבו חברי הוועדה והראו כי קדושת המקום מוכרת להם ואין הם מזלזלים חלילה: "הרשב“י הוא מהיחידים שנכתב עליהם בתלמוד שהיה מלומד בניסים. העלייה לקברו מעוררת תחושת קדושה והתעלות מיוחדת אצל רבים, וכבר נכתב ”במערת צורים שעמדת שם קנית הודך והדרך“ וכן ”תורתו מגן לנו, היא מאירת עינינו, הוא ימליץ טוב בעדנו, אדוננו בר יוחאי“.

"מסורת ארוכת שנים זו, כמו גם חשיבותה ומשמעותה עבור העולים למירון, עמדו לנגד עינינו בבואנו לגבש את ההמלצות להילולה הקרובה. עם זה עמד לנגד עינינו כל הזמן המחיר הכבד מנשוא שגבה האסון שהתרחש בהילולה תשפ“א".

המסקנות העיקריות שעלו

  1. מינוי שר אחראי, האמון על האירוע על כלל היבטיו- תחבורה, תשתיות, הדלקות, ניהול, תקציב וכו'.
  2. שיפור תשתיות גישה ובטיחות.
  3. הגדלת השטח הפנוי לקהל ומניעת צפיפות בהילולה תוך עידוד תחלופת הקהל וויסותו.
  4. הדלקות וחלאקה- תתקיים הדלקה מרכזית אחת בלבד ע"י חסידות באיאן, וכן יוכשרו מקומות מיוחדים לאירועי "חלאקה" בשטח ההר.

"נדגיש", כתבו חברי הוועדה, "וכאן פנינו לעתיד הרחוק יותר, כי אנו מכבדים את רצונם של אנשים רבים, מקבוצות שונות, לקיים הדלקות נוספות. כבר עמדנו לעיל על חשיבות המקום לעולים אליו ועל ריבוי ההדלקות בשני העשורים האחרונים. נידרש לכך בהמשך עבודת הוועדה, אך להערכתנו קיום הדלקות נוספות מחוץ לשטח ההר הוא דבר המחייב הכשרת מתחמים מתאימים והסכמות של צד ג‘, ואינו ניתן לביצוע לפני ל“ג בעומר תשפ“ב. אנו ממליצים, כאמור, לערוך השנה הדלקה מרכזית אחת בלבד".

"אנו ממליצים שלא לאפשר השנה חלוקת מזון למעט שתייה בשטח ההר במהלך ההילולה. הדבר לא רק יגדיל את השטח העומד לרשות הקהל בהר ויצמצם את משך השהייה שם, אלא גם יצמצם את הסכנה מנפילה והחלקה על אשפה".

פורום משפחות אסון מירון בתגובה: "מקריאת הדו"ח עולה כי ההחלטה להילחם על הקמת ועדת חקירה ממלכתית בלתי תלויה הייתה צודקת ונכונה, לו ייושמו 67 הסעיפים המופיעים בדו"ח נוכל לוודא שמירה על חיי אדם במהלך אירועי ל"ג בעומר הבאים".

"תקוותנו שמסקנות הדו"ח ייושמו ע"י הגורמים הפוליטיים, וניהול האירוע יצא מניהולם של אותם גופים האחראים למחדלים שהובילו לאסון, גופים שעד היום טרם לקחו אחריות".

ראש הממשלה, נפתלי בנט מסר: "אסון נורא כמו שזה שגבה את חייהם של 45 הישראלים שהגיעו להילולה במירון, אסור שיקרה שוב. רשלנות, ניהול כושל, מינויים לא מקצועיים – עולים בחיי אדם. נלמד לעומק את מסקנות הדו"ח, שנועד להבטיח שהחל מהשנה הנוכחית ההילולה במירון תנוהל באופן שונה בתכלית".

"ההילולה במירון היא אירוע מרכזי בעם ישראל עבור הציבור המסורתי והדתי, ואנחנו מחויבים לאפשר ולסייע לאירוע לקרות, אבל בצורה בטוחה. נלמד את הדו"ח ונפעל לקיום האירוע בצורה בטוחה השנה".

השר לשירותי דת, מתן כהנא: "נלמד לעומק את מסקנות הביניים של ועדת החקירה. אירוע מירון 2022 יהיה שונה לחלוטין מאירועי מירון שהתקיימו עד כה, ויתקיים עפ"י סטנדרטים בטיחותיים אחרים. ממשלת ישראל מחויבת לבטיחות אזרחיה".

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב: "אני מודה לחברי הוועדה על הגשת דו"ח הביניים היום, המאפשר להוציא לדרך את ההתארגנות לקראת הילולת מירון הקרובה. אסור לחזור על שגיאות העבר. חובתנו לאפשר חופש פולחן בטוח לכל אזרחי מדינת ישראל. אנו במשרד לביטחון הפנים ובגופים הכפופים לנו נלמד את מסקנות הביניים ונפיק מהן לקחים".

יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני בתגובה להמלצות הביניים שגיבשה ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון: "עברתי על המלצות הביניים והעיקר חסר מן הספר, והוא תקצוב האתר ודרכי הגישה אליו. אמרתי את זה כל השנים ואני חוזר על זה גם עכשיו, אין אפשרות להגיע לפיתרון במקום כזה מבלי שהמדינה תיכנס לעניין ותשקיע בדרכי הגישה ובאתר עצמו. מאד יכול להיות שאם היו משקיעים כפי שהשקיעו במקומות אחרים האסון הנורא הזה היה נחסך".

ח"כ יעקב אשר הגיב: "עובר על הודעת רה"מ בנט והשרים כהנא ובר-לב בעניין דוח ועדת החקירה לאסון מירון ולא מוצא בה זכר להתחייבות ממשלתית להשקיע בשדרוג אתר קבר הרשב"י והרחבתו, גם לא את קיום ההבטחה לפיצוי כלכלי לעשרות משפחות ההרוגים והפצועים שהאוצר מפקיר לגורלן. חזקים בדיבורים, חלשים במעשים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים