שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » "הדמוקרטים כועסים, לא נאפשר איראן גרעינית"
שר החוץ הנכנס
לפיד על ירדן: "שותפה אסטרטגית חשובה. המלך עבדאללה הוא מנהיג אזורי חשוב. נחזק את הקשרים בין המדינות". על העימות האחרון בעזה: "ילדים לא צריכים למות במלחמות"
יאיר לפיד וגבי אשכנזי | צילום: משרד החוץ

שר חוץ יאיר לפיד בנאום בטקס הכניסה למשרד החוץ: "אני פה, כי מאוד רציתי להיות כאן. המינוי שלי לשר החוץ הוא לא תוצאה שקרתה במקרה במשחק התפקידים של הרכבת הקואליציה. כיוונתי לזה. רציתי את זה. עשיתי כל מאמץ כדי להגיע לכאן. רציתי להיות כאן כי אני אוהב ומכיר את התחום, עסקתי בו לא מעט בשנים האחרונות. אני מאמין שיש לי מה לתרום. אני מאמין שיש לי מה ללמוד מהאנשים שנמצאים כאן. אני מאמין שנעשה דברים גדולים יחד. בכל השנים האחרונות ישראל הזניחה באופן מחפיר את שירות החוץ שלה, את הזירה הבינלאומית. ואז היא קמה בבוקר והופתעה לגלות שיש כרסום ניכר במעמדה הבינלאומי".

"אנשי משרד החוץ לא אשמים בהידרדרות הזו. להיפך. כבר כמה שנים שאתם הבלם האחרון בפני קריסה מוחלטת. בלעדיכם המצב היה גרוע הרבה יותר. גבי אשכנזי עשה כמיטב יכולתו לשפר את המצב, ומיטב יכולתו של גבי אשכנזי זה הרבה מאוד, אבל הוא עשה את זה בממשלה הלא נכונה, בלי גיבוי".

"סדרה של זירות מרכזיות הופקרו. ההתנהלות מול המפלגה הדמוקרטית בארה"ב היתה מחפירה ומסוכנת. הזהרתי מזה לא פעם, אבל השלטון היוצא לקח הימור גרוע, פזיז ומסוכן להתמקד רק ברפובליקנים, ולנטוש את המעמד הדו-מפלגתי של ישראל. הרפובליקנים חשובים לנו, אבל לא רק הם. אנחנו מוצאים את עצמנו מול בית לבן דמוקרטי, סנאט דמוקרטי ובית נבחרים דמוקרטי. הדמוקרטים האלה כועסים ואנחנו צריכים לשנות את דרך העבודה מולם. אתמול בלילה שוחחתי עם מזכיר המדינה האמריקאי, אנטוני בלינקן, שנינו מאמינים שאפשר וצריך לבנות יחסים עם הממשל שמבוססים על כבוד הדדי ועל דיאלוג טוב יותר".

"גם עם יהדות העולם, ובעיקר עם יהדות ארצות הברית, הגיע הזמן לשינוי. העובדה שאנחנו נתמכים בידי קבוצות אוונגליסטיות ואחרים בארה"ב היא חשובה ומשמחת, אבל יהודי העולם הם יותר מבני ברית, הם משפחה. יהדות העולם, מכל זרמי היהדות, רפורמים, קונסרבטיבים, אורתודוקסים, הם המשפחה שלנו. ומשפחה היא תמיד הקשר החשוב ביותר וצריך לטפח אותו יותר מכל".

יאיר לפיד וגבי אשכנזי | צילום: משרד החוץ

"גם מול מדינות האיחוד האירופי המצב לא טוב. היחסים עם חלק גדול מדי מהממשלות הוזנחו והפכו לעויינים. לצעוק ש"כולם אנטישמים" זו לא מדיניות ולא תוכנית פעולה, גם אם לפעמים זה מרגיש נכון. שוחחתי אתמול בלילה עם שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וסף בורל, התכתבתי בלילה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, כולנו חושבים שצריך לשנות, לשפר, להעמיק את הדיאלוג בין ישראל לאירופה. אנחנו צריכים להיערך מהר מול החזרה להסכם הגרעין עם איראן. זה היה הסכם רע. התנגדתי לו. אני עדיין מתנגד לו. ישראל היתה יכולה – בהתנהלות אחרת – להשפיע עליו הרבה יותר".

"אנחנו ננהל את המערכה הזו ביחד עם ראש הממשלה בנט, אבל העקרון המסדר הוא אחד: ישראל תמנע בכל דרך את האפשרות שלאיראן יהיה נשק גרעיני. חלק מהעבודה שלנו הוא כמובן חיזוק הנוכחות שלנו באיזור. אנחנו צריכים להמשיך את המגמה שהחלה עם הסכמי אברהם. לשאוף לחזק את השלום עם מדינות המפרץ, עם מצרים וירדן. אנחנו נשאף לחתום על הסכמים עם מדינות נוספות גם באיזור, גם מחוץ לאיזור. זה תהליך, זה לא קורה ביום, אבל משרד החוץ ירכז את התהליך הזה".

"בהקשר זה, אני רוצה להוסיף בעקבות הפרסומים האחרונים: ירדן היא שותף איסטרטגי חשוב. המלך עבדאללה הוא מנהיג איזורי חשוב ושותף איסטרטגי, אנחנו נעבוד איתו ונחזק את הקשרים בין שתי המדינות.
הזירה הפלשתינית תגדיר, במידה רבה, גם את הזירות האחרות".

"אולי לא צפויה בעתיד הקרוב פריצה להסכם קבע, אבל יש לנו הרבה מה לעשות כדי לשפר את תנאי החיים של הפלשתינים ואת הדיאלוג האזרחי איתם. בהקשר זה, אני רוצה לומר משפט על העימות האחרון בעזה. העולם לא תמיד מבין את התנאים שבהם ישראל מתמודדת. אנחנו ננסה לשנות את זה".

יאיר לפיד וגבי אשכנזי | צילום: משרד החוץ

"זה לא יקרה ביום וגם לא בחודש, אבל מול כל תעמולת הזוועה נגדנו, אנחנו נצטרך להבהיר לעולם שאנחנו נלחמים בארגון טרור חולני, שלא חושש לשגר טילים מתוך גני ילדים ובתי ספר. לישראל יש זכות מלאה להגן על עצמה. חמאס צריך לדעת שלא נחשוש להגיב בכוח על כל ירי טילים או התקפות טרור. הוא האשם היחיד במותם של חפים מפשע. ועדיין, זו לא חולשה להודות שלבנו נשבר על כל ילד שנהרג בעימות. ילדים לא צריכים למות במלחמות של מבוגרים".

"לא דיברתי על זירות נוספות שחשובות לנו, רוסיה, סין, מדינות המזרח הרחוק ואפריקה, הודו, אמריקה הלטינית והבאת השקעות כלכליות לישראל, אבל צריך להשאיר גם משהו למחר… כשאני מסתכל על מעמדנו הבינלאומי, בייחוד מול מדינות המערב, מצבנו רע. אני לא זוכר תקופה שבה הסיפור הישראלי היה תחת התקפה מרוכזת כזו".

"יותר מדי פעמים השלטון היוצא הרוויח בזול נקודות פה בבית, ביחסי הציבור של עצמו, בהצהרות חסרות אחריות, בלי לקחת בחשבון את הנזק שזה עושה למעמדנו הבינלאומי. אני אנהג אחרת, אבל היות ואני פוליטיקאי לפעמים אני בטח אכשל בלשוני, ואז אני אצפה מכם לבוא ולהגיד לי את זה. אתם תגלו שאני מאמין בתרבות ארגונית שבה מותר להגיד הכל, כל עוד זה משרת את המטרה. אני עמדתי על כך שבהסכמים הקואליציוניים משרד החוץ יקבל תוספת תקציבית משמעותית".

"אנחנו נתחיל כבר היום בתהליך – שאותו ירכז סגן שר החוץ עידן רול – שבו נקלוט בחזרה לתוך משרד החוץ את המשרד לעניינים איסטרטגיים ואת ניהול המערכה נגד ה-BDS והדה-לגיטמציה של ישראל. אנחנו נאיץ ביחד את התהליך של מינוי שגרירים, קונסולים, איוש משרות מרכזיות שצריך היה לאייש כבר מזמן. תהליך הייבוש של שירות החוץ הישראלי לא יימשך".

"הרבה זמן השאירו אתכם לבד במערכה. יחסית לעובדה הזו, עשיתם ואתם עדיין עושים עבודת קודש מופלאה. אני רוצה שוב להודות לגבי אשכנזי, שהביא לשולחן יכולות ארגון וניהול והרבה שכל. לישראל יש סיפור חזק לספר. העובדות לצידנו. אנחנו דמוקרטיה תוססת ושוחרת שלום, שנאבקת על חייה מול הכוחות האפלים ביותר של הטרור העולמי. אני שמח להיות פה אתכם. חיכיתי לזה הרבה זמן", דברי לפיד.

יאיר לפיד | צילום: משרד החוץ

שר החוץ היוצא גבי אשכנזי אמר כי "לפני שלושה עשר חודשים נכנסתי למשרד המיוחד הזה ברגל ימין. בחרדת קודש ועם תחושת שליחות, רגשי כבוד ואחריות רבה לקראת אחת התקופות המורכבות בזירה הפנימית, הבינלאומית והאזורית. היום, אני יוצא ממנו, שוב, ברגל ימין, ברגשות מעורבים, אך עם תחושת סיפוק אדירה".

"בטקס מצומצם בשל מגבלות הקורונה, קיבלתי לידיי את המפתח להובלת המשרד, ויחד איתו את האחריות לשרת את מדינת ישראל ואזרחיה, ולחתור לשלום ועתיד טוב יותר. אמרתי אז – "מעשינו ידברו". ואכן – עשיתם. בהחלט עשיתם".

"התפרצות נגיף הקורונה יצרה קשיים רבים אך גם הזדמנויות אשר הובילו לשיתופי פעולה רבים בין מדינות, לסיוע הדדי ולשיפור מצבנו המדיני הבינלאומי. נציגויות משרד החוץ פעלו מסביב לשעון: משלחות סיוע, מחקר ופיתוח, יצאו אחת אחרי השניה לעשרות מדינות ברחבי העולם. אלפי ישראלים חולצו מכל פינה בגלובוס, ולא נחנו עד אשר חוסן אחרון שליחינו".

"לא אשכח את הגאווה והשמחה על פניכם, השגרירים והשליחים שלנו, בנמל התעופה, כשבאתם להתחסן ונוכחתם שאנו כאן. לדאוג לכם ולמשפחותיכם בכל נקודה מסביב לעולם. הטסנו מטוסים לאפריקה ולאמריקה הלטינית והגענו לכל קצוות תבל. היינו מגיעים גם רחוק יותר עבורכם, אתם ראויים לכך".

"במאמץ לסיכול הגרעין האיראני, חזר משרד החוץ להיות שותף ומוביל בשיח הבין-סוכנותי מול ארה"ב ושותפות נוספות. בכלים דיפלומטיים, נאבקנו באיראן ושלוחותיה והבאנו לכך שעשרות מדינות ובירות ברחבי העולם יכירו בחיזבאללה כארגון טרור, תוך צמצום מרחב הפעולה המדיני והכלכלי של הארגון".

יאיר לפיד וגבי אשכנזי | צילום: משרד החוץ

"פעלנו יחד לשיפור מעמדה של ישראל בזירה הבינ"ל, תחת ההבנה שישראל מדינה ניכסית ותוך מימוש שיח של תמורות מול ידידותינו ברחבי העולם. גרמנו, בעמל רב ובעזרתכם, לשיפור בדפוסי ההצבעה במוסדות הבינלאומיים, לצמצום מספר ההחלטות נגד ישראל ולעלייה בכמות המדינות המתנגדות להחלטות אנטי-ישראליות".

"הודות לקמפיין שהובל על ידי אגף ארב"ל, לראשונה מונתה נציגה ישראלית, אודליה פיטוסי, כחברה בוועדת האו"ם לאנשים עם מוגבלויות. ואני גאה על כך שלפני מספר ימים, הפכה ישראל, לראשונה, לחברה במועצה החברתית-כלכלית, שהינה אחת מששת הגופים המשמעותיים באו"ם".

"במהלך השנה האחרונה, חתמנו על למעלה מ-60 הסכמים בינלאומיים, מתוכם, עשרות הסכמים כלכליים, שיביאו תרומה כלכלית, תיירותית, יעודדו תעסוקה וישפיעו על חוסנה הכלכלי של ישראל. אחרי עשרות שנים של פעילות חסויה של אנשי המשרד במדינות המפרץ, זכיתם להכרה, וחתמנו על הסכמי השלום עם אבו דאבי, בחריין, מרוקו וסודאן".

"תחת מדיניות ברורה, פעלתם למימוש מהיר ומלא של הסכמי השלום. הובלתם לחתימת עשרות הסכמים, וגרמתם לכך שפחות מחודש לאחר החתימה, הגיעו משלחות מהאמירויות ומבחריין בהנהגת שרי החוץ שלהם. שרים אשר רגלם לא דרכה על אדמתנו מעולם, ועמדו על רקע דגל ישראל בגאווה".

"אזרחים אמירתים ובחריינים, לא הפסיקו לשאול ולהתעניין בחיינו ובתרבותנו, מייחלים כבר לבוא ולבקר.
בתוך פחות מתשעה חודשים, פתחנו ארבע נציגויות חדשות. למעלה מ-180 אלף תיירים ישראלים ביקרו כבר באבו דאבי ודובאי. נחתמו עסקאות סחר הדדיות במיליארדי שקלים. נרקמו עשרות רבות של שיתופי פעולה אזרחים רבים בתחומי המחקר ופיתוח, רפואה, ספורט, חברות כלכליות ועוד".

"בימים אלו משרד החוץ נערך ומוביל את האקספו שצפוי להתקיים בדובאי, בו מקימה ישראל ביתן מרשים במיקום מרכזי אשר יציג את פניה היפים ונכסיה העיקריים של מדינתנו: חדשנות, סייבר, טכנולוגיה של אנרגיה ירוקה – והזרוע עוד נטויה. הסכמים אלו אינם רק הסכמי שלום בין ממשלות. הסכמי אברהם מביאים עימם "שלום אחר", כפי שאני נוהג לקרוא לו. שלום חם. שלום בין תרבויות ובין אדם לאדם. שלום שמעורר תקווה גדולה לבאות. כולי תקווה כי מעגל מדינות השלום יורחב במהרה, ואליו יצטרפו מדינות נוספות. מדינות המבקשות שלום אמיתי ומאמינות בו, למען עתיד טוב יותר. לנו, לילדינו ולנכדינו".

"מכובדיי, אנשי משרד החוץ, שותפיי לדרך, משפט אחד שחזרתי ואמרתי בכנות במהלך כהונתי וגם התכוונתי. הרגשתי טוב מאוד כאן במשרד יחד עם האנשים והעשייה. היום, בסיום תפקידי, אני עוזב עם הרגשה טובה שנותרת במקומה. אני יודע שאני משאיר מאחוריי משרד שהתברך באנשי מקצוע מהמדרגה הראשונה, ואני בטוח, שאזרחי ישראל ימשיכו להיות בידיים הטובות והרגישות ביותר שישנן".

"במהלך כהונתי הקפדתי שלא לבצע מינויים פוליטיים במשרד ובשגרירויות. הסיבה: במשרד הזה יש אנשים מעולים ומנוסים ואם ישנם כאלה אין כל סיבה להביא אחרים. לא הכל פוליטי. בעיני משרד החוץ הוא זרוע בלתי נפרדת ממערך הביטחון והחוסן הלאומי של מדינת ישראל. קראתי לכם ״חיילים ללא מדים״ והתכוונתי לכל מילה. אתם החיילים הפועלים יומם וליל, מכאן, בירושלים, ובמוצבים הקדמיים ברחבי העולם, לשימור הלגטימציה אל מול מדינות העולם ובקידום האינטרס הישראלי. המשיכו לקדם את האינטרס הישראלי בכל במה ובכל פלטפורמה אפשרית בעולם. המשיכו לפעול ולקדם שיח של תמורות, לחזק קשרים דיפלומטיים בין לאומיים עם ידידותינו ועם שכנותינו. לשאוף לקדם ולהבליט את נכסיותה הרבה של מדינת ישראל: מעצמת הייטק, בעלת רפואה מתקדמת, כלכלה מפותחת, שוק עסקי רחב ופורה, ערך ביטחוני ואזורי רב, אך בעיקר: דמוקרטית המבוססת על ערכי שיוויון וזכויות אזרח".

גבי אשכנזי ועידן רול | צילום: משרד החוץ

"מלחמתנו לא חדלה מלהתקיים. אנו עומדים וצופים באנטישימיות ההולכת וגואה, במציאות שנשחקת ומתעוותת לנגד עינינו ברשתות החברתיות, בגופים בין לאומיים המחליטים החלטות מוטות וחד צדדיות אשר יש לגנות בכל תוקף. מאבקנו העיקש בתופעת האנטישמיות הביאה לכך שעשרות מדינות, בירות אירופיות, ערים רבות ומאות מוסדות וארגונים לא מדינתיים- אימצו את הגדרת האנטישמיות של IHRA, ואנו כבר יודעים על מדינות נוספות שצפויות להצטרף בקרוב".

"אל תרפו ידיכם והמשיכו בדרישה להכרה רחבה בחיזבאללה ושלוחותיו כארגון טרור, למנוע התחמשות חמאס ובראש ובראשונה, להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותכם בכדי למנוע איראן גרעינית, ובכך להבטיח יציבות איזורית במזרח התיכון ובכלל. שר החוץ הנכנס, וראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, וסגנו, חבר הכנסת עידן רול, לפני מספר דקות ישבנו יחד והצגתי בפניכם את המטרות והיעדים כפי שאני רואה אותם. אתם מקבלים משרד עוצמתי הרבה יותר. מוביל, משפיע ומתכלל".

"משרד הנמצא בכל הצמתים האסטרטגיים המדיניים. המשרד יושב כיום בשולחן קבלת ההחלטות. משרד רלוונטי העוסק בליבת יחסי החוץ של מדינת ישראל. משרד עם אנשים איכותיים ומקצועיים. אני משוכנע שהם יעשו הכל שתצליחו בתפקידכם. ברכתי האישית נתונה להצלחתכם".

"מכובדיי כולם, את מרבית שנותיי הקדשתי עבור מדינת ישראל, אך קיבלתי ממנה בחזרה פי כמה. בכל מקום אליו אני מגיע, ובכל תפקיד ממנו אני נפרד, אני חוזר ואומר תודה, תודה לכל מי שנלחם, תודה לכל מי שחלם, תודה לכל מי שהבטיח, את עצמאותנו כאן. תודה לכם, שותפיי לדרך. לכל מי שיושב כאן באולם ולכל מי שצופה בנו דרך המסכים".

"תודה ענקית למי שסייע לי לנווט את הספינה הזו לעבר עתיד טוב יותר למדינת ישראל ולמשרד החוץ, למנכ"ל המשרד המעולה, אלון אושפיז, ראש וראשון לדיפלומטים הישראלים. תודה לכל חברי ההנהלה, אך בעיקר לכל אחד ואחד מכם, עובדי המשרד. תודה מיוחדת לכל אנשי לשכתי שהיו שם לצידי".

"תודה לכם, שותפיי, עובדי משרד החוץ, שהמשכתם את עבודתכם, את שבועתכם, ועודכם ממשיכים. המשיכו לצעוד בגאון, להתוות יעדים ולהשיגם, לייצר מציאות, להוביל שינויים ולקחת את מדינת ישראל והמזרח התיכון כולו לנחלה של שלום אמיתי. אך בעיקר – עמדו על דעתכם המקצועית, הילחמו עליה והשמיעו אותה ללא מורא משררה".

"אני מסכם את תפקידי בתחושת סיפוק, על שזכיתי לשרת את מדינת ישראל, בגבולותיה, וגם הרחק מחוצה לה. אין לי כל ספק שבמדינה קטנה כשלנו – עוד נשוב ונפגש. תודה לכם מקרב לב, אני מעריך אתכם ואוהב", דברי אשכנזי.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים