שיתוף
תגובות
כלכלה » רכב ותחבורה » תעופה » הדרמה מאחורי שינוי תקנות משרד הבריאות
בלעדי
בשיחה עם זאב אלפרוביץ' משחזר גורם בסביבת ח"כ אייכלר את הדרמה בשחקים שלב אחר שלב • כך נתקעו מאות חרדים "ישראלים" בשדה התעופה בלונדון בגלל טעות בהודעה
נתניהו ואדלשטיין בסיור בנתב"ג | צילום: באדיבות המצלם

התפשטות מוטציית הקורונה החדשה, הובילה כזכור להכרזת המדינה על סגירת השמים לטיסות נכנסות ויוצאות החל ממתחילת השבוע.

ההחלטה המיידית התקבלה ביום ראשון בצהריים, אז נאסרה כניסת טיסות ארצה מבריטניה, דרום אפריקה ודנמרק. למחרת נרשמה הדרמה הגדולה, עם סירוב הנוחתים בטיסה מלונדון לעלות לאוטובוסים ולהתפנות למלוניות הקורונה.

ברגע אחד עצרה המדינה את אפשרות הכניסה לישראל עבור כל מי שאין ברשותו דרכון ישראלי, על אף שמרכז חייו נמצא בישראל. במקביל להוצאת ההודעה על איסור הכניסה ארצה, שיגרה המדינה לכל חברות התעופה הנחייה שלא לאפשר להעלות לטיסה את מי שאין ברשותו דרכון ישראלי.

מאוחר יותר התרחבה ההנחיה לכל מדינות העולם, אז יצאה ההוראה שכל מי שיגיע ארצה עד יום רביעי בשעה 22:00 בלילה יוכל להיכנס ארצה ויישלח לבידוד ביתי, מכאן ואילך יישלחו הנוחתים למלוניות קורונה.

הסעיף הראשון שהופיע בהמלצת המל"ל שהוגש לממשלה, ובהמשך אף בהודעה לעיתונות מטעם מערכת הבריאות, היה איסור מיידי של כניסת זרים ארצה.

אלא שאז נחסמה הכניסה לאלפי אזרחים המתגוררים בישראל אך אין להם אזרחות ישראלית עדיין. כאלו שמרכז חייהם בישראל והם משלמים מיסים וביטוח לאומי, וילדיהם מחזיקים באזרחות שכן הם נולדו בארץ. האיסור תקף גם בעלי תעודות סטודנט, אנשים שביקשו להגיע ארצה לצורך השאת צאצאיהם ועוד. כל האישורים החריגים שניתנו בוטלו במפתיע.

ביום שלישי הגיע הנושא לוועדת החוקה בכנסת, שם נטען כי ההחלטה לכשעצמה מוצדקת אך בלתי אפשרי לתקוע בחו"ל את האזרחים שמתגוררים בארץ אך אין להם עדיין דרכון.

ישראל אייכלר | צילום: באדיבות המצלם

בסביבת ח"כ אייכלר ניסו למנוע את הצבעת הוועדה על ההנחיות החדשות, ולבסוף, באמצעות תיאום עם היועצת המשפטית, שמסרה כי הנושא לא נמצא בנוסח התקנות שהוגשו לוועדה, וכי הנוסח מדבר על מי שכבר נכנס ארצה, שלא לדבר ברמה הפרקטית מי מותר כניסה ומי אסור, שכן הדבר נמצא בידי שר הפנים ללא עוררין, שוחררו האישורים.

בשיחה עם 'בחזית', משחזר לראשונה גורם בסביבת אייכלר את הדרמה שהתרחשה באותן שעות בלשכה. "בממשלה דיברו על כך שצריך לראות כיצד מפסיקים את כניסת הזרים לישראל, אז למשרד הפנים יש את הצוות המקצועי שלו שקובע מה וכיצד אוכפים זאת, אבל הם קיבלו החלטה מוטעית שסוגרים את השמים בפני כל מי שאין לו דרכון ישראלי וזו החלטה לא מידתית. נכון שאין להם דרכון ישראלי אבל לא ניתן לתייג את מי שאשתו נולדה בארץ ומתגורר בה כבר עשרות שנים כאזרח זר".

לדבריו, "החלטות רגישות שכאלו צריכות להתקבל בשום שכל ובפורום רחב, ולדעתנו כאן היה הקצר, שכן המדינה העבירה לכל הקונסוליות בעולם שלא ניתן לעלות על מטוס מי שאין בידו דרכון". הגורם מוסיף ומציין, כי "הם קלטו את הטעות ומיד תיקנו את זה. ראשית, שוחררו בחזרה האישורים. לצד זאת, יצאה הנחייה חדשה שלא להנפיק אישורים חדשים אלא במקרים חריגים. לדוגמה אם אזרח זר מתחתן בישראל, עד לפני שבוע הוא יכל להביא ארצה את הסבא, את האחים והגיסים – ומעכשיו רק המעגל הראשון".

אלא שאז הוברר כי היה זה תיקון נקודתי בלבד, שכן את הבאים מאנגליה, דנמרק ודרום אפריקה – מדינות המוטציה החדשה – הותירו חסומים. "הכניסו תיקון לבאים מכל מדינות העולם על פי ההנחיות החדשות, אבל כל אלו שהגיעו מלונדון נשארו תקועים", הוא מספר.

"אחד המקרים הקשים אליהן נחשפנו היה עם אב לילד בן 6 שטס ללונדון לצורך טיפול רפואי ומשתכנן לעלות על המטוס ולשוב חזרה ארצה ביום ראשון בצהריים, אמרו לאב בשדה התעופה, שלא היה לו דרכון ישראלי כי נאסר עליו לעלות על הטיסה כשבנו שנולד בארץ יכול לטוס לבד… כך גם אירע עם נערה בת 12 המתגוררת בישראל, שנשארה בלונדון בשל העובדה שלא היה לה דרכון ישראלי".

לדבריו, "הסיפורים הללו עוררו דרמה גדולה שהביאה לראשונה את הדרגים הבכירים להבין את רגישות הענין ואת חוסר המחשבה בהחלטה הדרקונית".

ביום רביעי התקבל סוף סוף העדכון מרשות האוכלוסין וההגירה שגם תושבי שלושת המדינות הללו, שמתגוררים בדרך קבע בישראל, ימשיכו לקבל אישורים ויוכלו לעלות לטיסה ארצה.

אלא שלדברי הגורם בלשכת אייכלר, אז נרשמה דרמה אחרת. "יש חברה חיצונית בינלאומית שמתווכת את המידע בין המדינה לחברות התעופה בעולם. החברה הזאת מעבירה בין השאר את הנתונים המזהים על כי נוסע ונוסע. קיבלנו מספר פניות על אנשים שביקשו לרכוש כרטיס טיסה ארצה ולשוב לביתם, ונאמר להם שבגלל שאין להם דרכון נבצר מהם לרכוש את הכרטיס, שכן לא תינתן להם האפשרות להיכנס לישראל. נוצר בלאגן והתברר שההוראה המעודכנת עוד לא הועברה לחברות".

בהמשך הודיעה החברה כי היא מוכנה למכור להם כרטיסי טיסה, אלא שהיא אינה מתחייבת שיתאפשר להם כניסה לשדה התעופה 'היתרו' בלונדון, שם בודקים בכניסה לשדה התעופה אם מותר לנוסע לעלות על המטוס לפני שליחת הכבודה.

בלשכת ח"כ אייכלר עדכנו את רשות האוכלוסין בכך שהמסרים טרם הגיעו ליעדם, וכי המשפחות לא הורשו להיכנס לשדה התעופה.

לדברי הגורם בלשכה, "יש מושג בחברות ומדינות קטנות באירופה שחברת התעופה יכולה להתקשר למעבר הגבולות ולקבל תשובה לגבי דרכון ספציפי האם הוא מותר כניסה לאותה מדינה או שנאסר עליו להיכנס למדינה ומקבלים תשובה פרטנית. הצענו שעד שתתקבל התשובה ישתמשו בשיטה הזאת. בהתחלה נתקלנו בהתנגדות עזה, אך לאחר מכן הצליחו משפחות רבות בלונדון לעלות על המטוס בדרכם ארצה, כאשר הדייל ב'היתרו' מצלם באמצעות הטלפון הנייד שלו כל אישור ואישור בנפרד כשהוא שולח זאת למקביליו בישראל כדי לוודא שמי שמחזיק בו מאושר כניסה לישראל".

מסתבר שכל הסערה הייתה נעוצה באי הבנה ובחוסר בהירות, ויש שאף יאמרו כי מדובר בלא פחות מרשלנות בהודעת משרד הבריאות.

בסביבתו של ח"כ אייכלר מציינים לטובה את הצוותים של רשות האוכלוסין וההגירה, משרד הפנים ומשרד החוץ, "שעובדים עשרים וארבע שעות כפשוטו, ברגישות יתירה, כדי להבטיח את האיזון הנכון בין אכיפת החלטות הממשלה לבין ההתאמות הנדרשות במורכבויות הקיימות בנושא הזרים בישראל, כך כבר עשרה חודשים מאז פרוץ המגיפה. כשאתה מקבל תשובות לפניות דחופות גם בשעות הקטנות של הלילה, אתה יודע להעריך את העבודה הקשה היעילה והרגישה של הצוותים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים