שיתוף
תגובות
חדשות » ההחלטה להתמקם בסמוך הייתה שגיאה
רצף של כשלים
פורסם ממצאי התחקיר הצה"לי בשבר מותו של מג״ב, סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז״ל. הלקחים בנושא פריסת והפעלת הכוח, יושמו באותו השבוע בניהול התפרעויות אלימות נוספות
סמ"ר בראל שמואלי | צילום: משטרת ישראל

מפקד אוגדת עזה, תא"ל נמרוד אלוני, הציג היום (שני), את עיקרי התחקיר לאירוע המבצעי בו נפל לוחם מג״ב, סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז״ל, לבני משפחתו.

כזכור סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז״ל, נפל במהלך פעילות מבצעית וערכית ראשונה במעלה, שתכליתה הדיפת מתפרעים אלימים והגנה על מרחב נחל עוז ועוטף עזה, עת מחבל ירה בו מבעד לחומה.

בתחקור האירוע עלה כי בוצע נוהל קרב והערכות מבצעית להתפרעויות אלימות בצורה יסודית ומקיפה תוך תגבור הגזרה בכוחות כשירים ומאומנים ובהם קלעים וצלפים.

בתחקיר עלה עוד כי ההחלטה להתמקם בסמוך לחומת עוז, על סמך ניסיון העבר, ולנהל את ההתפרעות בסמיכות להמון שמעבר לחומה הייתה שגיאה מקצועית. עוד עלה כי מרגע שההפגנה הפכה לאלימה, ההחלטה שלא לדלג את הכוחות לעמדות האחוריות, אשר הוכנו מבעוד מועד היא שגיאה. הלקחים בנושא פריסת והפעלת הכוח, יושמו עוד באותו השבוע בניהול התפרעויות אלימות נוספות. נדגיש, כי בתחקיר לא נמצא פער בכללי הפתיחה באש, אשר נתנו מענה מתאים לנסיבות המבצעיות.
בתחקיר עלו מספר נקודות ראויות לציון ובראשן מקצוענות וחתירה למגע אשר הופגנו על ידי לוחמי הימ״ס ומפקדיהם, בהכנות המקדימות ובביצוע עצמו. כמו כן, עלה כי הפינוי והטיפול הרפואי בוצעו כנדרש. בנוסף, צוין לחיוב כי המפקדים פיקדו מלפנים ונכחו עם הלוחמים על חומת עוז ולמול המתפרעים האלימים.
כחלק מהמלצות התחקיר הוחלט על שינוי מבנה חומת עוז ובימים אלה מתבצעת עבודת מטה רחבה במסגרתה יוחלט על התאמת המכשול בנקודה, בהתאם לממצאים.

בתגובה לתחקיר אמר מתן פלג, יו"ר תנועת אם תרצו הפועלת לשינוי הוראות פתיחה באש ולמען חיילי צה"ל: "כתנועה ציונית בה מתנדבים מאות רבות של לוחמים במילואים, כואב לנו מאד לראות כיצד דבקה בצה"ל תרבות של טיוח והכחשה בסדר הגודל המשתקף מן התחקיר.

"העובדה שהתחקיר משבח את המח"ט על 'שליטה עצמית' אף כואבת עוד יותר. ראשית, לוחם נהרג במחדל ולכן המילה שבח כלל לא ראויה לציון. לא מדובר במבצע הרואי שהסתבך אלא באירוע בו קשרו את ידי הלוחמים, תצפיות ומודיעין לא גילו נשק חם ולכן חייל נהרג.

"היו ימים שמפקדים היו לוקחים אחריות ופורשים אחר אירוע כזה מהצבא. בנוסף, ההכחשה העצמית שטוענת שלא הייתה שום בעיה עם הוראות הפתיחה באש היא הכחשה מבהילה. הרי לוחמים שהיו באירוע עצמו ומאות לוחמים שעשו את הקו טוענים שיש בעיה עם ההוראות, אז כולם משקרים מלבד הקצינים הבכירים וכותבי הדוחות? אנו אוהבים את צה"ל וקוראים למפקדיו הבכירים להתעורר פן יהיה מאוחר מדי".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים