שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » ההחלטה של משרד הבריאות תפגע במאבק
חסר תקדים
ראשי ההסתדרות הרפואית יוצאים נגד האישור למנות רופאים חסרי התמחות במחלות זיהומיות. פרופ' ציון: "על סטנדרטים רפואיים ומקצועיים לא נתפשר לעולם, זה קו אדום"
רופאים | צילום: People Image Studio, שאטרסטוק

ראשי ההסתדרות הרפואית יוצאים נגד האישור למנות רופאים חסרי התמחות במחלות זיהומיות. פרופ' ציון: "על סטנדרטים רפואיים ומקצועיים לא נתפשר לעולם, זה קו אדום שלא נחצה". כך מפרסם הבוקר (ראשון), פרשן וכתב הבריאות של "ישראל היום", רן רזניק.

פרופ' גליה רהב, מהדמויות המזוהות ביותר עם ההתמודדות של מערכת הבריאות במגיפת הקורונה, יוצאת למאבק חסר־תקדים נגד משרד הבריאות. לדבריה, המשרד מבצע מחטף בלתי חוקי שיפגע בבריאות הציבור, בהחלטתו לאפשר גם לרופאים בלתי מיומנים, מוכשרים או מנוסים מספיק, לעסוק במניעת זיהומים בבתי חולים.

פרופ' רהב, המכהנת גם כיו"ר האיגוד למחלות זיהומיות בהסתדרות הרפואית אמרה כי: "לא ייתכן שמעכשיו אדם אחד יחליט מיהו מומחה למניעת זיהומים בבתי החולים. זו סכנה לבריאות הציבור, זה יפגע במאבק במגיפה ובקבלת החלטות שעלולה לפגוע בחיי הציבור ובשלומו. אמות המידה וההנחיות לטיפול בקורונה יצאו בארץ מהמומחים למחלות זיהומיות, ולא שמענו את היחידה הארצית למניעת זיהומים בנושא הזה".

הרקע למאבק, הנחשף לראשונה, הוא החלטה חדשה של משרד הבריאות לאפשר למנות בבתי החולים רופאים שהם לא רק מומחים במחלות זיהומיות, לאחר התמחות של עד שמונה שנים כפי שהיה עד כה – אלא גם מתחומים אחרים, כמו רפואה פנימית או בריאות הציבור, שיעברו הכשרה והתמחות מקוצרים בהרבה, ויקבלו אישור פנימי של המרכז הארצי למניעת זיהומים ועמידות לאנטיביוטיקה שבניהולו של פרופ' יהודה כרמלי. ההחלטה התפרסמה באחרונה במסגרת הוראות החוק שמסדירות תקצוב מיוחד בהיקף כ-50 מיליון שקלים, שמועבר לבתי החולים לפי מידת הצלחתם במניעת זיהומים.

החלטת המשרד נעשתה אף שהמועצה המדעית בהסתדרות הרפואית – הגוף היחיד, לפי החוק, שאחראי לקבוע את תוכנית ההתמחות – דחתה בדיון מיוחד את בקשת המשרד לאשר התמחות חדשה במניעת זיהומים, וקבעה כי זו תמשיך להיות חלק מההתמחות הקיימת במחלות זיהומיות. הדיון במועצה נערך בעקבות בקשתם בנושא זה של פרופ' כרמלי ותשעה מנהלי יחידות למניעת זיהומים בבתי חולים, מיו"ר המועצה פרופ' חנוך קשתן, מכיוון שיש צורך "להכשיר עשרות רופאים בעשור הקרוב, שיתמחו בתחום זה של מניעת זיהומים ויעסקו בו כמקצועם העיקרי".

פרופ' רהב כתבה לשר הבריאות ניצן הורוביץ, ולמנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש כי "זהו סעיף לא חוקי המנסה לעקוף את הליך הכשרת הרופאים. לא ייתכן שמומחה במניעת זיהומים יהיה רופא שיתמחה חצי שנה בלבד ברפואה פנימית ובמחלות זיהומיות. איך ייתכן שמומחה לבריאות הציבור, שלא התמחה כלל ברפואה פנימית או במחלות זיהומיות, יעסוק בעמידות של חיידקים ובטיפול אנטיביוטי?".

פרופ' חגי ציון, יו"ר ההסתדרות הרפואית, כתב להורוביץ ולפרופ' אש כי השינוי "מצטייר כניסיון לפעול במחשכים, ולהוציא לפועל שינוי בעל השלכות דרמטיות על ניהול המאבק בקורונה ובמחלות זיהומיות בכלל".

ל"ישראל היום" אמר פרופ' ציון: "משרד הבריאות מוביל מהלך שמבקש לסמן 'וי' סביב הצורך במניעת זיהומים תוך עקיפת כל הגורמים המקצועיים, ובהם האיגוד הישראלי למחלות זיהומיות, איגוד רופאי בריאות הציבור והמועצה המדעית. במקום לחזק את המומחים למחלות זיהומיות ולתמרץ את המקצוע כך שיגבר הביקוש אליו בקרב מתמחים צעירים, המשרד יכשיר רופאים שאינם מומחים למחלות זיהומיות כמי שיפקחו על מניעת זיהומים בבתי החולים".

"התרגלנו כבר לשליפות מהשרוול מצד פקידי האוצר, אבל כשזה מגיע מהדרג המקצועי במשרד הבריאות זה תמוה במיוחד. אסור שהפרקטיקה הזו של פלסטרים וקיצורי דרך תתקבע, ומבחינתנו מדובר בקו אדום שלא נרשה לחצות אותו בשום אופן. על סטנדרטים רפואיים ומקצועיים לא נסכים להתפשר לעולם, ואין לי ספק שגם שר הבריאות יבין שמישהו פה התבלבל".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים