שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » דרישה להחלפת יו"ר הכנסת – אורבך מתנגד
הגוש מתפרק?
מכתב שכלל חתימות של ח"כים מהגוש המתנגד לנתניהו הוגש למזכירות הכנסת ונועד להחליף בין היו"ר המכהן לוין למועמד יש עתיד – מיקי לוי. ח"כ אורבך משך את חתימתו
ח"כ יריב לוין | צילום: צילום" דני שם טוב, דוברות הכנסת

מפלגת יש עתיד הגישה הבוקר (חמישי) למזכירות הכנסת מסמך בן 61 חתימות בשם סיעות גוש מתנגדי נתניהו, הדורש להחליף את יו"ר הכנסת יריב לוין, כאשר המועמד המוצע מטעם הסיעות הוא חבר הכנסת מיקי לוי מיש עתיד. מסמך ביקשו שההצבעה לבחירת יושב ראש הכנסת ה-24 תוצב על סדר היום במליאה הקרובה ביום שני.

במכתב של יו"ר סיעת יש עתיד ח"כ מאיר כהן למזכירת הכנסת נכתב כי "בשם סיעות הבית החתומות מטה, אבקש כי בישיבה הקרובה תוצב על סדר יומה של מליאת הכנסת הצבעה לבחירת יו"ר לכנסת ה-24. אבקש לעדכנך כי חה"כ מיקי לוי, הינו המועמד מטעם הסיעות", לשון המכתב.

שעה קלה לאחר הגשת החתימות, הודיע ח"כ ניר אורבך מימינה שהוא מושך את חתימתו מהמסמך וכעת יש 60 חתימות בלבד – מה שלא מאפשר לכפות את החלפת יו"ר הכנסת או את כינוסה המיוחד. ח"כ עמיחי שיקלי התייחס למסמך שפורסם ועליו נראת חתימתו מחוקה: "לא זייפו את חתימתי. זה מסמך חתימות כללי של הסיעה, ואין לו קשר להחלטה על החלפת יו"ר הכנסת".

נראה שהחתימות, לפחות אלה של חברי מפלגת ימינה, הושגו כבר לפני שבועות ארוכים – על טפסים ריקים ומבלי לפרט את מהות הבקשה. משיכת חתימתו של ח"כ אורבך פוגעת כאמור במהלכי ממשלת השינוי. בנוסף, ברשימת חתימות חברי ימינה מופיעה גם חתימתו של ח"כ עמיחי שיקלי, שכבר הודיע שיתנגד להקמת ממשלת האחדות של בנט ולפיד.

מטרת החלפתו של יו"ר הכנסת נועדה לאפשר את הקדמת כינוס המליאה – שבה תיערך ההצבעה על אישור הממשלה החדשה – למועד האפשרי המוקדם ביותר.לוין, שמכהן כיו"ר כנסת זמני מתוקף העובדה שלא מונה עד כה יו"ר לכנסת ה-24, עשוי לנסות לעכב את ההצבעה על הקמת הממשלה – ועד כה לא הגיב לדרישה של גוש בנט-לפיד.

בליכוד חוששים מאוד ממינויו של ח"כ לוי לתפקיד יו"ר הכנסת ומעריכים שאם המהלך ייצא אל הפועל הסיכויים להקמת ממשלת ימין יצטמצמו באופן ניכר. בנוסף, בליכוד חוששים שמינויו יו"ר מטעם מפלגת שמאל יפגע מאוד באפשרות לגייס עריקים כמו ח"כ ניר אורבך ואולי ח"כים נוספים.

לקראת חצות אמש הודיע יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לנשיא המדינה ראובן ריבלין כי הוא הצליח להקים ממשלה. לפיד כתב לריבלין כי חתם על הסכמים קואליציוניים עם כחול לבן, תקווה חדשה, ישראל ביתנו, העבודה, ימינה, מרצ ורע"ם.

לאחר שיחה עם נשיא המדינה ועפ"י הוראות חוק יסוד הממשלה, נשלחה הודעה ליו"ר הכנסת יריב לוין בה הודיע לפיד כי עלה בידו להקים ממשלה. מיש עתיד נמסר כי "לפיד קרא ליושב ראש הכנסת, למלא את החובה החוקית המוטלת עליו ולכנס במהירות האפשרית ישיבת מליאה מיוחדת בה יודיע לכנסת שיו"ר יש עתיד, הצליח להרכיב ממשלה".

חוק יסוד הממשלה קובע כי לוין צריך להודיע על כך במליאה, ואז לקבוע ישיבה להשבעת הממשלה החדשה "בתוך שבעה ימים" מיום ההודעה. לוין עשוי לאמץ את הפרשנות המשפטית הקובעת כי את השבוע ימים יהיה ניתן למנות מיום שני הקרוב, אז תתכנס המליאה בפעם הראשונה. המשמעות, אם כך יהיה, שהשבעת הממשלה תדחה עד ל-14 ביוני, שבוע מאוחר יותר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים