שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הוגשה הצעת החוק לבחירה ישירה חד פעמית
יוזמת דרעי
לפי הצעת החוק, מועמד יחיד ייבחר אם מספר הקולות הכשרים שניתנו בעדו עלה על אלה שניתנו נגדו. הצבעה תיערך בתוך חודש, המנצח יזדקק ל-40% תמיכה
בנימין נתניהו ואריה דרעי במליאת הכנסת | צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יו"ר סיעת ש"ס, חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי וח"כ משה ארבל הגישו היום (שני) למזכירות הכנסת את הצעת החוק לבחירה ישירה של ראש ממשלה בתוך 30 יום בניסיון לפתור את הפלונטר הפוליטי. בגוש מתנגדי נתניהו הביעו הבוקר התנגדות להצעה השנויה במחלוקת.

הצעת החוק קובעת שכל חבר כנסת שנבחר לכנסת ה-24 יוכל להתמודד לתפקיד ובתנאי שיביא 20 ממליצים של ח"כים מכהנים, רק בוחרים שהשתתפו בבחירות האחרונות יוכלו להשתתף בהצבעה ביום הבחירות. המועמד המנצח צריך לפחות 40% תמיכה ואם אף אחד מהמועמדים לא קיבל שיעור תמיכה כזה, או הגיעו שני מועמדים לתוצאה שווה, יתקיים סיבוב שני של בחירות ישירות תוך 14 ימים.

על פי ההצעה תוצאות הבחירה הישירה יפורסמו תוך שמונה ימים, ומרגע התוצאה כל סמכויות ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי יועברו למועמד המנצח. בנוסף, המועמד שזכה בבחירה הישירה יוכל להרכיב ממשלה בתוך 90 ימים ועליו להודיע על כך ליו"ר הכנסת, ללא מעורבות של הנשיא.

בדרי ההסבר להצעת החוק נכתב כי .ףמטרתו של חוק יסוד זה לפתור בהוראת שעה משבר פוליטי מתמשך שמדינת ישראל נקלעה אליו באמצעות בחירות ישירות. הכנסות העשרים ואחת והעשרים ושתיים לא הצליחו ליתן אמון בממשלה כלשהי. הכנסת העשרים ושלוש נתנה אמון בממשלת חילופים אך זו לא הוציאה את שנתה. לאחר הבחירות לכנסת העשרים וארבע נפתחו הליכים להרכבת ממשלה אך דומה כי חבריה אינם מסוגלים להתכנס סביב מועמד להרכבת ממשלה שיוכל לקבל את הרוב הדרוש. לכאורה מתבקש היה להמתין לתום הניסיונות להקמת ממשלה בטרם תפנה הכנסת לבחירות ישירות. אך ככל שחוק יסוד זה ייחקק, והוא יכול להיחקק בידי 61 חברי כנסת לפחות, תהיה בכך הודאה של רוב חברי הכנסת העשרים וארבע כי הכנסת כבר לא תיתן אמון בממשלה כלשהי ללא השינוי המוצע בחוק יסוד זה. לפיכך הכנסת מוותרת על המתנה עקרה לתום ההליכים להרכבת ממשלה לפי סעיפים 8 עד 10 לחוק יסוד: הממשלה. חלף זאת, פונה הכנסת העשרים וארבע לריבון שבחר אותה – לציבור הבוחרים שבפנקס הבוחרים לכנסת העשרים וארבע. הכנסת מבקשת מבוחריה להכריע מי יוכל להרכיב ממשלה בתקופת כהונתה. לאחר ארבע מערכות בחירות רצופות לכנסת מתברר כי אין טעם בסבבי בחירות נוספים לכנסת. המוצא למשבר המתמשך הוא הכרעה ישירה של הבוחר מי ראוי לעמוד בראשות הממשלה".

"לנוכח המשבר הפוליטי המתמשך, שמתקיים לצד אתגרים בריאותיים, ביטחוניים, מדיניים וכלכליים כבדים ביותר, מתבקשת הכרעה בהקדם האפשרי. לפיכך מוצע שלא לפתוח את פנקס הבוחרים שהוכן לקראת הבחירות לכנסת העשרים וארבע. למעשה, חוזרת הכנסת העשרים וארבע למי שבחר בה ומבקשת את הנחייתו באשר להמשך ההליכים להקמת ממשלה. מצב שבו מקיימים בחירות מבלי לכלול מצטרפים חדשים לספר הבוחרים מוכר בדיני בחירות והוא נוהג הלכה למעשה בבחירות לרשויות מקומיות בשני סבבים לפי אותו פנקס בוחרים".

"לצד ההכרח בתיקון ובשינוי מידיים, הצעת חוק יסוד זו מבקשת למנוע זעזועים בשיטת המשטר ונמנעת מלשנות כללי משחק יסודיים בהליך מהיר ובתוך כדי המשחק הפוליטי. לפיכך, הצעת חוק יסוד זו עוסקת בהוראת שעה והיא אינה קובעת מנגנון הכרעה למצבים עתידיים דומים. חשוב מכך, לא מוצע להקים רשות מבצעת הנהנית באופן ישיר מאמון העם באופן בלתי תלוי באמון הכנסת. מוצע כי בחירת הציבור תתבטא בקביעת המועמד שיוכל ליהנות מאמון הכנסת העשרים וארבע. ככל שהכנסת העשרים וארבע תימנע מליתן אמון במועמד שיבחר הציבור או תבחר לשלול את האמון מן המועמד שנבחר בידי הציבור, הרי שדין הממשלה יהיה כדין ממשלה שאין בה אמון".

"יחד עם זאת, עם התמשכות ההליכים להרכבת ממשלה יציבה, מתגבר הויכוח באשר לשאלה מי צריך לעמוד בראשות ממשלת המעבר. לפיכך מוצע כי מי שייבחר בבחירות הישירות יהפוך מיד עם בחירתו לראש ממשלת המעבר עד לכינונה של ממשלה חדשה. כמו כן, מתוך כבוד להכרעת הריבון, וכדי לתמרץ הקמת ממשלה ועל מנת לשבור את המצב הנוכחי המתמשך, מוצע לתת למועמד שייבחר בבחירות הישירות בלעדיות על היכולת להקים ולקיים ממשלה בכנסת העשרים וארבע. ככל שתבחר הכנסת העשרים וארבע להימנע מליתן בו אמון או לשלול ממנו את אמונה חרף בחירת העם בו, יהיה עליה להתפזר ורק הכנסת הבאה תוכל ליתן אמון בכל אחד מחבריה. כך ייווצר תמריץ להקמתה של ממשלה יציבה הנשענת על לגיטימציה של בחירתו הישירה של הציבור".

"הצעת חוק יסוד זו מבקשת לשמר את כל דיני ונוהלי הבחירות המקובלים בבחירות לכנסת ונמנעת משינויים שיגררו עיכוב ביכולת לבצע את הבחירות ועיכוב בעצם חקיקתה. לפיכך היא קובעת כי כל דיני וסדרי הבחירות לכנסת העשרים וארבע יחולו על הבחירות הישירות בהתאמות הנדרשות".

"שיטת הבחירה הישירה לקוחה מזו המקובלת ביחס לבחירת ראשי רשויות מקומיות. מועמד זוכה בבחירות אם קיבל את מירב הקולות ולא פחות מארבעים אחוזים מהקולות הכשרים. ככל שלא יימצא מועמד כזה ייערך סיבוב בחירות שני לאחר ארבעה עשר יום".

"תכליתה של הצעת חוק יסוד זו היא אפוא לחלץ את מדינת ישראל מן המבוי הסתום הפוליטי שאליו נקלעה וזאת על פי הדרכת חז"ל בגמרא במסכת ברכות (דף נה) שלפיה "אין מעמידין פרנס על הציבור אלא אם כן נמלכין בציבור", לשון הצעת החוק.

חה"כ ינון אזולאי אמר בראיון ל'רשת ב': "בעת הזו הצעתו של השר אריה דרעי לקידום חוק בחירה ישירה הוא הדבר הנכון ביותר. בטוחני שאפילו סיעות גוש רק לא נתניהו יתמכו במהלך על מנת שנראה באופן חד וברור את מי העם רוצה בראשות הממשלה, ש"ס לא תצטרף לקואליצית לפיד בנט בשום קונסטלציה. הציבור שלנו רצה ממשלת ימין בראשות נתניהו".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן התייחס ליוזמת שינוי שיטת הבחירות, וכתב בטוויטר: "כן לשינוי שיטת הממשל, לא לשבירת כללי המשחק. רק לפני שנה נעשו שינוים בחוקי היסוד לטובת קיום ממשלת חילופים בין גנץ לנתניהו, אבל בשניה שזה לא התאים לנתניהו דבר לא הפריע לו כדי לגרור את מדינת ישראל לסבב בחירות רביעי ומיותר".

"עכשיו כשהלחץ של נתניהו הולך ומתעצם הוא שוב רוצה להתשמש באותה שיטה קלוקלת כדי להשאיר אותו ואת המפלגות החרדיות זמן נוסף בשלטון. שינוי חוקי יסוד כתכנית כבקשתך הוא צעד פסול ובמקרה כזה ישראל ביתנו תתנגד לו".

"שינוי השיטה צריך לבוא ממקום שקול ומתוך ראיה ארוכת טווח, לכן מיניתי את פרופ' יוסי שיין, מומחה למשטרים, לעמוד בראש צוות חשיבה שיגבש בצורה יסודית ומעמיקה אלטרנטיבות לשיטת הממשל והבחירות הקיימת, שיביאו להכרעה ברורה ביום הבחירות העתידי", דברי ליברמן.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים