שיתוף
תגובות
חדשות » הוגשה תובענה ייצוגית בגין עמלות כפולות בכספומטים
תביעה ייצוגית
היקף הנזק שנגרם לצרכנים בהתאם לכ-261.8 מיליון משיכות בנקאיות, מוערך בחיוב ביתר בחצי מיליארד ש"ח
שטרות כסף | Evgeniy pavlovski, שאטרסטוק

המועצה הישראלית לצרכנות, הגישה הבוקר, תביעת ענק כנגד כל הבנקים, והחברות הפרטיות המפעילות מכשירי בנק אוטומטים, בסך של 458,000,000 ש"ח, בטענה לחיוב עמלות כפולות בגין משיכת מזומן במכשירים האוטומטיים.

בתביעה הייצוגית, אשר הוגשה בבית המשפט המחוזי בירושלים באמצעות עורכי הדין דר' שחר קטוביץ ויגאל ויינשטיין, טוענת המועצה לצרכנות, כי הבנקים והחברות הפרטיות המפעילות כספומטים חוץ בנקאיים, מטעות את הצרכנים בעמלות הגביה הנגבות מהם, בגין משיכת המזומן. בעוד שבמכשירים האוטומטים מופיעה עמלה, גבוהה ומופרזת בפני עצמה בגין משיכת המזומן, הרי שמסתבר שמוסתרת עמלה נוספת הנגבית על ידי הבנקים עצמם, בגין כל פעולה של משיכת מזומן.

תביעה ייצוגית זו הוגשה בהמשך לדיון בנושא שהתקיים בוועדת הכלכלה בראשות וביוזמת ח"כ מיכאל ביטון בחודש שעבר.

בשנים האחרונות סגרו הבנקים בישראל (למעט בנק המזרחי) מאות סניפים בכל רחבי הארץ. הבנקים לא משאירים אחריהם מכשירים בנקאיים אוטומטיים, או שולחים למקום ניידות בנקאיות, כנדרש מהם לפי הוראות בנק ישראל. אין פלא כי במקום הבנקים, נכנסות חברות פרטיות המציבות במקום, מכשירים למשיכת מזומן. באזורים רבים בארץ, האפשרות היחידה של הצרכנים למשוך מזומן היא אך ורק במכשירים הפרטיים, לאור סגירת סניפי הבנקים במקום. אלא שפתרון זה הוא היקר ביותר בעת שהחברות הפרטיות גובות תשלומי עתק, בשיעור שיכול להגיע עד כדי אחוז ויותר מסכום המזומן הנמשך. סכום העמלה הוא קבוע, ועומד על כ 6-7 ₪ למשיכה וללא קשר לגובה הסכום הנמשך.

אלא שלא די בכך, שכן בנוסף מחייבים הבנקים את לקוחותיהם, בעמלה בגין כל משיכת מזומן במכשירים הפרטיים הנ"ל. בכך לא רק שהבנקים חסכו מעצמם את עלות הפעלת המכשיר הבנקאי הנדרש מהם, אלא שעוד נהנים מרווחים ענקיים בגין משיכות כספים אלו.

לפני 16 שנה הסיר בנק ישראל את הפיקוח על מכשירים אוטומטיים המרוחקים מסניף הבנק. כתוצאה מכך, כיום, רק כ-2,041  מכשירים למשיכת כסף נמצאים צמודים לסניפי הבנק, לעומת 4,620  מכשירים פרטיים הפרוסים ברחבי הארץ. ברוב המכשירים הפרטיים מוגבל סכום המשיכה – ועומד על סך של 600 שקלים בלבד, לכל משיכה.

לכן, לקוח המעוניין למשוך 2,000 ₪ מחשבונו, נאלץ לשלם ארבע פעמים לחברה הפרטית. ובנוסף, לשלם ארבע פעמים את תשלומי העמלה לבנק.

לטענת המועצה לצרכנות, בכתב התביעה שהוגש, העמלה הבנקאית בגין משיכת הכספים במכשירים האוטומטים הפרטיים מהווה הטעיה ברורה של הציבור. כן טוענת המועצה כי פעולה זו של הבנקים והחברות הפרטיות מהווה פגיעה קשה במיוחד באוכלוסיות מוחלשות המסתמכות ביתר על מזומן ולא על כרטיסי אשראי.

 המועצה סבורה כי מדובר בעמלות כפולות וצולבות, בין היתר לאור מבנה הבעלות, לפיו בנק דיסקונט הינו גם הבעלים הישירים בשיעור של  10% מחברת כספונט המפעילה למעלה מ-70% מכלל המכשירים האוטומטיים הפרטיים, והבנקים דיסקונט והבנק הבינ"ל מחזיקים בעוד 10% ממניות חברה זו, באמצעות כ.א.ל.

בשנים האחרונות נסגרים סניפי בנקים עם  מכשירים למשיכת כסף של הסניפים, דרכם משכו הצרכנים כספים בעמלות נמוכות ומפוקחות. סגירת הסניפים הפחיתה את כמות המכשירים של הבנקים, והגדילה  את כמות המכשירים הפרטיים , פעולה שהגדילה את גובה העמלה שמשלם כלל הציבור על משיכת מזומן. 

היקף פריסת המכשירים האוטומטיים הבנקאיים למשיכת מזומן, לא נותן מענה לכלל האוכלוסייה. ישנם אזורים בעיקר בפריפריה, בהם לא קיימים סניפי בנק ומכשירים בנקאיים למשיכת מזומן בזמינות גבוהה, כך שצרכן המבקש למשוך כסף ממכשיר פרטי משלם בפועל סכום של 8-9 ₪ (בגלל "עמלת השורה" הבנקאית), למרות שעל גבי צג המכשיר מוצג רק סכום של 6-7 ₪ בלבד המשולם כביכול לחברה המחזיקה את המכשיר.

חוק הגנת הצרכן מחייב פירוט של סכום העלות במלואו ואוסר על עוסק לפגוע ביכולתו של צרכן לקבל החלטה, אם להתקשר בעסקה. גם חוקי הבנקאות קובעים  הוראות דומות לגבי הבנקים. חקיקה זו נועדה בין היתר, להגן על אוכלוסיות מוחלשות הזקוקות לשירותים חיוניים מסוימים, ולמנוע מהעוסקים המשווקים שירותים אלו, מניצול חולשה זו.

לטענת המועצה הישראלית לצרכנות בכתב התביעה, אספקת שירות משיכת מזומן היא שירות חיוני, שעל הבנקים לספק ללקוחותיהם. ופעולות הבנקים בנושא, עומדות בניגוד גמור לחובתם זו.

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ מיכאל ביטון: "ועדת הכלכלה בראשותי לקחה לעצמה משימה מיום הקמתה, מלחמה ביוקר המחייה. אזרחי ישראל משלמים ביוקר על פסטה אבל לא רק, גם על עמלות הבנקים אנחנו משלמים ביוקר. משק בית בישראל מוציא בממוצע בשנה 9,400 ₪ בגין עמלות וריביות. חלק מהתשלום המופקע הזה עוולה חמורה – עמלות הכספומטים. העוולה הזו לא פוסחת על איש אך פוגעת באופן הכואב ביותר דווקא במעמד הביניים בנמוך אשר נלחם על הוצאותיו ועל אחת כמה וכמה בשכבות המוחלשות ובעניים ביותר. דווקא אלה המתקיימים מקצבת זקנה או הבטחת הכנסה דלה, דווקא מי שבוחרים להתנהל במזומן על מנת לשלוט בהוצאותיהם מאבדים כסף יקר בגין עמלות כפולות. התביעה הייצוגית שמגישה המועצה הישראלית לצרכנות בעקבות הדיון בוועדת הכלכלה בראשותי היא עוד צעד למען המלחמה ביוקר המחייה, עוד צעד למען תיקון עוולות בחברה הישראלית".

עו"ד עופר פיינשטיין, מנכ"ל המועצה לצרכנות: "כמו העמלה גם העוולה היא כפולה, שכן הבנקים לא רק שאינם מתפעלים מכשירים אוטומטיים למשיכת מזומן, כנדרש משירות בנקאי ראוי לטובת הצרכנים, אלא שהם מסתירים את גובה העמלה הנגבית מהצרכנים באותם מכשירים פרטיים מרוחקים. עמלה שהיא בשיעור קרוב לזה שהם מקבלים עבור תפעול מכשיר אוטומטי בנקאי למשיכת מזומן".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים