שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » הוויתורים של ביידן לאיראן נחשפו
"מסמך זריף"
דיווח שהוגש על ידי שר החוץ זריף לפרלמנט האיראני מפרט שורה של הקלות בסנקציות שהובטחו לטהרן, בהן הסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני טרור
מוחמד ג'וואד זריף | צילום: Gabriel Petrescu שאטרסטוק

מסמך שהעביר שר החוץ האיראני לידי הפרלמנט חושף את היקף הוויתורים שעליהם הסכימה ארצות הברית במסגרת המשא ומתן על חזרתה להסכם הגרעין עם איראן. על פי המסמך שפורסם ב'ישראל היום', ארצות הברית הסכימה להקלה משמעותית בסנקציות על מגזר הייצור והתעשייה באיראן וכן לביטול הגדרת משמרות המהפכה כארגון טרור.

המסמך הוצג לפרלמנט האיראני ב-12 ביוני תחת הכותרת "הדיווח ה-22 לגבי יישוב הסכם הגרעין, כולל התפתחויות אחרונות במשא ומתן" וכולל 264 עמודים.

במסמך, שתורגם לאנגלית על ידי האיחוד הלאומי לדמוקרטיה באיראן, ארגון אופוזיציה הפעיל בארצות הברית, יש פרק שלם בן ארבעה עמודים המתייחס לוויתורים עליהם הסכים, לטענת משרד החוץ האיראני, ממשל ביידן. על פי המסמך, הסוגיה הראשונה שבה כבר הושגו הסכמות משמעותיות הוא התחום הפיננסי והבנקים. ארה"ב כבר הסכימה שחזרה להסכם הגרעין תאפשר מסחר מחודש עם ממשלת איראן, הבנק המרכזי של איראן, וכן המוסדות הכלכליים האיראניים ואנשי עסקים מקומיים. מעבר לכך, האמריקנים כבר הסכימו, בין השאר, שלא למנוע השקעות זרות במדינה.

עוד נכתב במסמך כי ארצות הברית תסיר את הסנקציות האישיות על המנהיג העליון עלי חמינאי ולשכתו, ומעל הכל: תבטל את החלטת טראמפ מאפריל 2019 להגדיר את משמרות המהפכה בתור "ארגון טרור זר" (FTO). משמעות אפשרית של צעד כזה היא שפעולות אמריקניות, דוגמת חיסול מפקד כוח קודס קאסם סולימאני ב-3 בינואר 2020, לא ישובו על עצמן – ויותירו את מדינת ישראל לבדה במאמצים מול ציר הטרור הפרו-איראני האזורי.

לכאורה, מדובר היה בבשורה שעשויה היתה להוביל לחידוש ההסכם, אולם כפי שדווח בסוכנויות הידיעות "בלומברג" ו"רויטרס" – באיראן לא מתכוונים לחדש את המשא ומתן בווינה עד לאחר כניסתו לתפקיד הנשיא של אברהים ראיסי האולטרה-שמרן ב-5 באוגוסט. למעשה, סבב השיחות השביעי צפוי להתקיים באמצע אוגוסט – או בכלל לאחר מכן, לאחר שכל משרדי הממשלה בטהרן יאוישו בבעלי התפקידים החדשים שירצו ללמוד את החומרים בעצמם.

לבסוף, הבהלה של איראן לפצצת הגרעין תקבל אף היא "רוח גבית", שהרי מבין יותר מאלף האנשים, החברות והגופים שישובו לפעול ללא מגבלות יש אחת מרכזית במיוחד: הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, וכן כל חברות וגופי המחקר שקשורות אליה.

ביום רביעי הודיעו האמריקנים כי מזכיר המדינה אנתוני בלינקן חתם על מסמך שיאפשר לטהרן להשתמש במקורות המימון ה"קפואים" שלהם, כדי לסגור חובות בקוריאה הדרומית וביפן. במזכירות המדינה ניסו להסביר כי: "האישור לא מאפשר העברת כספית אל איראן. המטרה היא לספק את החברות הקוריאניות והיפניות, ולהוקיר את עמידתן בסנקציות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים