שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » הוצאת היתרי בניה – לא רק בעירייה
הסוף לבירוקרטיה
הממשלה מבקשת במסגרת חוק ההסדרים להציע מתווה וולונטרי, להחלטת הוועדות המקומיות לתכנון ובניה, שיאפשר הליך רישוי באמצעות "מורשה להיתר"
טרקטור באתר בניה | צילום: By Maksim Safaniuk, שאטרסטוק

ועדת הפנים בראשות ח"כ ווליד טאהא אישרה לקריאה שניה ושלישית את פרק "רישוי באמצעות מורשה להיתר" מתוך הצע"ח התוכנית הכלכלית. משך הזמן הממוצע להוצאת היתר בניה למגורים בישראל עומד על 400 יום, בעוד הממוצע במדינות הOECD הוא 150 יום.

זהו חסם משמעותי בהגדלת היצע הדיור, שכידוע משפיע על מחירי הדיור. כיום הסמכות הבלעדית להוצאת היתרי בניה הוא של הרשות המקומית, והעומס עליה, ומבנה ההליך שיוצר "פינג פונג" בין מבקש ההיתר לרשות הרישוי, מעכב את ההליך. בנוסף, האפשרות לבקש הקלות, מוסיף הליכי התנגדות וערר, וריבוי גורמים מאשרים, מה שמסרבל את כל ההליך.

הממשלה מבקשת במסגרת חוק ההסדרים להציע מתווה וולונטרי, להחלטת הוועדות המקומיות לתכנון ובניה, שיאפשר הליך רישוי באמצעות "מורשה להיתר". הסמכות תועבר מרשות הרישוי לידי אדריכל, שיכין את ההיתר ויעביר אותו לרשות הרישוי. המורשה לרישוי (האדריכל), הוא שיבדוק את העמידה בתנאי הסף ואת הבדיקה המרחבית. רשות הרישוי תישאר מעורבת בשלב מסירת המידע, וכן תוכל להצביע על ליקויים טרם מתן ההיתר.

המורשה להיתר יהיה אחראי על כל ההליך: מתן ההיתר, מתן אישור תחילת עבודה ומתן תעודת גמר. לכן המורשה להיתר לא יוכל לפעול במקרה של ניגוד עניינים. יראו כניגוד עניינים גם אם סך הכנסותיו של המורשה להיתר ממבקש ההיתר בחמש השנים האחרונות אינו עולה על מחצית מכלל הכנסותיו בתקופה זו. נקבעו כללי אתיקה וועדת אתיקה, שתוכל להתלות רישיון.

מורשה להיתר יוכל להיות אדריכל רשוי, שבמשך עשר השנים שקדמו לבקשתו להירשם כמורשה להיתר, הכין לפחות 5 בקשות להיתר, כשסך שטחי הבניה בהן לא יפחת מ-5000 מ"ר. מורשה להיתר העובר עבירות חמורות, כגון מתן היתר בלא עמידה בתנאי סף של בקשה להיתר, צפוי לקנס של 150,000 ש"ח.

תומר רוזנר, יועמ"ש הוועדה: "שיעור הקנסות נראה לנו נמוך מדי. לפעמים מדובר בפרויקטים של עשרות מיליונים. צריך לשקול העלאה משמעותית, ולאפשר גמישות לפי שווי הפרויקט. אכיפה צריכה להיות על פי בסיס כלכלי".

הצעת החוק כוללת גם ביטול הקלות. הקלות בתהליך הרישום כיום מאפשרות לוועדה המקומית לתת הקלה מהוראת תוכנית, בכפוף לפרסום ודיון בהתנגדויות, ככל שתוגשנה. הוועדה המקומית מוסמכת היום לתת הקלה, כל עוד אין ההקלה מהווה סטייה מוכרת מהתוכנית.

על פי הצעת החוק, לתוכניות מאושרות ולתוכניות שהוחלט על הפקדתן לפני ינואר 2023 – ההקלות ימשיכו 3 שנים, עם אפשרות לשרת הפנים להאריך בשנתיים נוספות. לתוכניות חדשות (החלטה על הפקדה עד ינואר 2023) – ללא הקלות, למעט נושאים מצומצמים שיוגדרו.

ביוזמת ח"כ שלמה קרעי נוספה להצעת החוק הקביעה כי גם ביישובים כפריים, ובלבד שהם במחוזות הצפון והדרום, יותר פיצול דירות, בשיעור של עד 15% מהיקף יחידות הדיור שנקבעה במגבלת הכמות. החוק ייכנס לתוקפו ב-1.1.2023

ח"כ איתן גינזבורג: "זו הצעת חוק מאד חשובה שתפחית את זמן הרישוי. הסרת עולם ההקלות שהיה חסם בניה ישפיע גם הוא. הוועדה תרמה לכך שתהיה בניה יותר נורמלית, חכמה ויעילה".

הצטרפו ועקבו אחר

4 תגובות

  1. תוסיפו תקנים ועובדים בועדות וכל יסוז.
    לא צריך להמציא את הגלגל רק להביא לכל ועדה עוד שישה עובדים.
    תקנים נוספים-כמה פשוט

  2. נראה מתי זה יקרה והאם יעמדו במילותיהם
    שבניה תהיה בהיתרים בלבד ולא כמו שעושים עבירות בניה בבת ים ולא אוכפים אותם

  3. כמו כל הדברים הטובים שהממשלה הזו עושה, זה לא מקורי. זו הצעה שישראל כץ התכוון להכניס לחוק ההסדרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים