שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » הושלמה בניית המכשול התת-קרקעי בגבול עזה
נערכים למלחמה
מרבי קומות ועד לחימה בתוך המנהרות: צה"ל דימו את קרבות ‏המבצע הבא בעזה בתוכנית אימונים ייחודית שנערכה לאורך השנה האחרונה – והגיעה לשיאה ‏בשבועות אלה • צפו
צה"ל נערך למלחמה בעזה | צילום: דובר צה"ל

בתום ארבע שנות בנייה, מערכת הביטחון השלימה בשבוע שעבר את הקמת המכשול התת-קרקעי בגבול רצועת עזה באורך של כ-60 ק"מ, שנועד לספק הגנה מפני איום המנהרות של חמאס. הדבר נודע במסגרת יום עיון שהתקיים במרכז לאימוני יבשה בצה"ל, בו הוצגו ליחידות הקרביות היכולות ותפיסות לחימה חדשות, המותאמות למאזן החדש שעתיד להיווצר בגבול. מלבד המכשול התת-קרקעי, הושלמה גם 81% מהגדר העילית בגבול.

בצה"ל מפרסמים היום (חמישי) תיעוד מיוחד של האימונים לקראת המלחמה הבאה בדרום. בצבא הובילו בשנה האחרונה תוכנית אימונים שכללה דימוי של לחימה בשטח בנוי וצפוף, כולל שילוב של לחימה תת-קרקעית במנהרות – סוגי הקרבות שעתידים לאפיין את המבצעים הבאים ברצועה.

השקט היחסי ברצועת עזה בחודשים האחרונים לא מונע מצה"ל ומפיקוד הדרום להמשיך להתאמן ולהכין תכניות מבצעיות ליום פקודה. השבוע קיים הצבא במרכז לאימוני יבשה בצאלים השתלמות בשם "קפיץ דרוך", שנועדה לשפר את כשירות המפקדים וליישר ביניהם קו לקראת אפשרות של עימות ברצועה.

חטיבת גבעתי הפכה בשבועות האחרונים לחטיבה השנייה בצה"ל שמשתמשת אך ורק בנגמ"שים מסוג נמ"ר. מדובר בנגמ"שים מתקדמים עם מערכת ההגנה מפני טילי נ"ט "מעיל רוח". הם החליפו את נגמ"שי "האכזרית" המיושנים, שנמצאים בשימוש בצבא זה כמה עשורים ויעברו לשימוש גדודי מילואים.

לצד השלמת המכשול ובמקביל להסדרה, מעריכים במערכת הביטחון שחמאס מנצל את התקופה כדי להתאמן ללחימה מול ישראל וכדי להתעצם בייצור אמצעי לחימה מתקדמים תוך שימוש בהברחות ממצרים. דוגמה להתעצמות כזו התרחשה בשבוע שעבר, כשחיל הים השמיד כלי שיט מתקדם שהשיג הכוח הימי של חמאס.

ההשתלמות התקיימה בהתאם לפקודה המבצעית ששמה "רוח דרום". לקראת העימות הבא בעזה, צה"ל מתכונן למבצע עצים. כל חטיבה בגזרתה אמורה בתמרון להשמיד את כוחות חמאס שנלחמים באותה גזרה. בצה"ל סבורים שאם הכוח המתמרן יצליח להשמיד אויב ואמצעי לחימה בכמויות גדולות, תוך פגיעה ביכולות הפיקוד והשליטה ומנהרות החמאס, ניתן יהיה להגיע להכרעה.

בצה"ל אומרים כי "2020 הייתה שנה שהציבה אתגרים רבים. למרות זאת, בפיקוד הדרום לא נתנו לנגיף הקורונה לעצור אותם – אוגדה 162 התאמנה יותר מבשנים קודמות, יצרה שת"פים אסטרטגיים, התקדמה משמעותית בבניית המכשול, חטיבת גבעתי סיימה הסבה לנמר ואפילו אוגדה 80 הצליחה לצמצם את כמות הסמים המוברחים לשטחי ישראל".

"חלק גדול מהעשייה השנתית לשיפור המוכנות למערכה ברצועת עזה, היה תהליך שכלל אבחון מאפיינים של שטח ויכולות האויב ברצועת עזה, כתיבת תפיסת לחימה, טכניקות ותרגולות מול האתגרים הקיימים. זאת לצד בניית אימונים שמדמים באופן מדויק את שדה הקרב אותו יפגשו הלוחמים במצב חירום ותרחישי קיצון".

"נקודת השיא בתהליך החשוב הזה, הייתה השתלמות "קפיץ דרוך". במהלך השבוע האחרון, כל מפקדי החטיבות וגדודי החי"ר, לצד חניכי קורס מג"דים, עברו 5 תחנות ייעודיות שנבנו על ידי חטיבת גבעתי בבסיס צאלים, במטרה להדגים להם איך זה ייראה בפועל בשטח, וכיצד להתגבר על האיומים ברצועת עזה".

"הנקודה העיקרית בהשתלמות הייתה לדמות למפקדים לחימה בשטח בנוי, רב-קומות וצפוף אך גם רווי מנהרות ותשתיות תת-קרקע. איך לחפש את האיומים: מטענים, מלכודות, מרחבי שיגור ופירים, ובאיזו דרך ניתן להשמיד כמה שיותר התקפות במהלומות קצרות וקטלניות, תוך מתן תשומת לב ללחימה במרחב עם אוכלוסייה אזרחית".

"התחנה הראשונה עסקה בעיבוד אופרטיבי – בחלק הראשון נכנסו המפקדים לנעלי מפקדי חמאס – למדו על האופן בו האויב מסתכל על צה"ל, איך הוא בונה האסטרטגיה שלו וכיצד מתכוון לתקוף. בחלק השני הם נדרשו לתמרן בעומק – להשתמש בחשיבה תחבולנית, בטכניקות כתובות ובכל הכלים והיכולות העומדים לרשותם".

"התחנה השנייה הייתה הצגת המרחב בו האויב נלחם – ממתחמי שיגור ופירי מנהרות לצד מבני מגורים, דרך פעילים ומחבלים שמסתתרים בשווקים אזרחיים וצבעוניים, ועד ובתים רגילים לחלוטין שמסווים מטענים או פתחי מנהרות".

"בתחנה הזו, המפקדים העמיקו את הידע על יכולות הליבה של חמאס: פו"ש (פיקוד ושליטה) – הארגון מנוהל היטב בצורה מסודרת היררכית, תמ"ס (ירי תלול מסלול – רקטות ועוד), תת"ק (רווי תשתיות תת-קרקע) ועתודה (מאגרים שמורים לשעת הצורך)".

"בתחנה השלישית התעכבו המפקדים על תקיפת פאתים וקרב משולב. כוח של גבעתי שניהל את כל התרגיל, הדגים איך נראית התקפה על פאתי שטח בנוי תוך התחמקות ממטענים, מלכודות ומכשולים, תקיפה בהפתעה ולחימה רב מימדית".

"לאחר שלמדו על תקיפה בפאתי שטח בנוי, עברו הקצינים לחלק הבא – איך כובשים מתחם מורכב, המכיל גם מנהרות, גם אוכלוסייה אזרחית בלתי מעורבת וגם בניינים רבי קומות. הדגש העיקרי הושם על לחימה משולבת צק"ג או צק"ח (צוות קרב גדודי או חטיבתי) וצימוד של כוחות מודיעין, אש ואוויר".

"ובתחנה החמישית והאחרונה, משתתפי ההשתלמות פגשו מתחם פלוגתי בתוך שטח האויב – הם העמיקו בעקרונות התמקמות בלב עזה לצורך בניית תמונת מצב עדכנית, מנוחה והיערכות לקרב הבא. בנקודה הזו צפו המפקדים על אסטרטגית חמאס בתקיפת בתים שנשלטו על ידי כוחותינו בעבר, ולמדו איך מבטיחים הגנה ותקיפה, תוך כדי צבירת כוחות".

"היום הסתיימה ההשתלמות הזו, שהיא מעין מופע פתיחה להמשך התעצמות וחיזוק צה"ל במוכנות שלו למערכה הבאה. מפקדי החטיבות והגדודים יחזרו אל הלוחמים שלהם עם הידע שצברו ועם תמונת מצב מדויקת יותר לגבי אופן ההתמודדות המיטבי עם האויב והאיומים שיגיעו ברגע האמת".

"בהמשך שנת 2021, בניית המכשול עתידה להסתיים, התוכנית האופרטיבית תמשיך להתפתח, והכוחות יוסיפו להתאמן ליום קרב. במסגרת האימונים של אוגדה 162 עוד צפוי "חודש מלחמה" אינטנסיבי, אוגדה 80 תמשיך לארגן את מרחב האיום הפלילי ובפיקוד הדרום ימשיכו לשפר את כשירות ומוכנות מרכז האש והמערכות המתוחמות".

עוד עדכנו כי "לפני שלוש שנים הוחלט שגבעתי תהפוך לחטיבה מנומרת – מאז עברו הגדודים הסבה לנגמ"ש (נושא גייסות משוריין) מרכבה, שמבטיח לשנות את חוקי המשחק בשדה הקרב. החודש מסיימת חטיבת השועלים את המעבר, והופכת באופן רשמי להיות חצי נמרה – חצי לוחמת".

"אם פעם המטרה של הרק"ם (רכב קרבי משוריין) הייתה לשנע את הלוחם מנקודה א' לב', היום הנגמ"ש הוא חלק מהלחימה לכל דבר", פותח סרן נועם לרנר, רמ"ד נמר, בניסיון להסביר את גודל המאורע.

כל נמר מכיל את המערכת "מעיל רוח", שמגנה על הלוחמים באופן אקטיבי (רכיבים טכנולוגיים לזיהוי מדויק של מקור הירי, כדי לכוון אליו אש שתשמיד אותו לאחר היירוט), בנוסף להגנות הפסיביות (לוחות פלדה חסינות ירי) שקיימות בנגמ"ש. יכולות הקשר שלה מאפשרות לכלל הנמרים להבדיל בין חבר לטורף.

יכולות העבירות, המהירות והשו"ב (שליטה והבקרה) בכלי משופרות בהרבה, ומבטיחות יכולת התמודדות עם תוואי שטח שונים וקשר הדוק בין כל הלוחמים. הנמר תוקף באמצעות מקלע 05 "קטלנית" שיושבת על הכלי, ומאפשרת ירי של עד 5,000 מטר.

"היתרונות הרבים של הנגמ"ש החדש, מבטיחים שהלוחמים יהיו מהירים, קטלניים ומוגנים יותר כשהם יוצאים למלחמה", מדגיש סרן לרנר.

גם נוחות הלוחמים נלקחה בחשבון – הכלי החדש מרווח הרבה יותר, ממוזג ומכיל מערכת לקירור מי שתייה וכו מושבים נוחים ורחבים יחסית, עם מנגנון אנטי-הדף שמונע פגיעה בחיילים אם הנמ"ר עולה על מטען גחון. המטרה היא שכאשר הלוחם נמצא בנסיעה אל שדה הקרב, הוא יוכל לנוח ולהתרענן – כך שהלחימה תתחיל עם פתיחת הכבש.

"ההסבה שינתה את כל תהליך ההכשרה של לוחם בחטיבה, ונוצרו שלושה פק"לים חדשים", מתאר רמ"ד נמר. בשלב ההכשרה, כאשר נקבעים הפק"לים, חייל יכול להיות נגביסט, קלע ומאגיסט, כמו בכל חטיבת חי"ר – אבל עכשיו נוספו עוד שלושה מקצועות – נהג, מפקד ומפעיל מערכות בנמר.

ההכשרה עליו אורכת חודש וחצי. בתחילה כל אחד מהפק"לים לומד את תחום האחריות שלו, ולאחר מכן לומד לשתף פעולה עם שני הפק"ליסטים האחרים: "מפעיל מערכות, צריך לדעת איך להפעיל אש תוך כדי נסיעה ובהתאמה להוראות מפקד הנמר".

לקראת סיום ההכשרה של כל לוחם בחטיבה ורגע לפני העלייה לגדוד, עוברים הלוחמים אימונים עם הכלי החדש. "תורת הלחימה, הטכניקות והתרגולות של הנמר, אלה דברים שחייבים ללמוד. איך נלחמים איתו, איך פורקים בצורה מבצעית מהכלי – זה חלק מהדי-אן-איי של החטיבה עכשיו", מבהיר סרן לרנר.

בנגמ"ש קיימות פלזמות פנימיות שמאפשרות ראייה היקפית, תאורות שונות בהתאם לצורך המבצעי ומערכת למיסוך עשן שגורמת לפריקה מבצעית ובטוחה יותר – כך בוודאות הלוחם מכיר את זירת הקרב ברגע שיוצא מהכלי, ומוכן להתמודד מול האויב בקטלניות ובמהירות. כשהחטיבה הסגולה מתאמנת כיום, היא מתוחכמת ומבצעית הרבה יותר.

לקצינים כמו מג"דים ומח"ט החטיבה, יש נמר פיקוד: "מדובר בכלי שיכול 'לשתות' את הרדיו וכך להוביל את השיח כשכולם עולים על הקשר בזמן לחימה. בנוסף, הוא בעל מערכות תקשורת לווייניות, שולחן נשלף, טלפונים אדומים ומערכות איכון חדשות".

הנמרים החדשים לא מתכוונים להישאר במקום, מתוך הבנה שהאויב ממשיך להתקדם גם הוא. המערכות של הנמר ימשיכו להשתפר ולהשתדרג במערכות התקיפה והתקשוב של הכלי, כדי להבטיח תמיד עליונות מבצעית.

בעתיד הקרוב יותר, צפויים להגיע נמרים לרפואה ולאחזקה של הגדוד, שיאפשרו חילוצים והענקת טיפול רפואי מבצעי בשטח. עם סיום ההסבה החטיבה תמשיך באימונים והגנה, כך שברגע שתידרש להילחם – תדע לעשות זאת במהירות, קטלניות ובכל גזרה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים