שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » הושקה השדולה לחיזוק יהדות התפוצות
רבה של מולדובה הרב פנחס זלצמן: אמר בהשקה כי "הקהילות היהודיות הקטנות מתמודדות אתגרים יהודיים וקהילתיים ומשוועים לעזרה שתעזור להם לשרוד כקהילה דתית מגובשת"

ביוזמת חבר הכנסת יצחק פינדרוס, התקיים בשבוע שעבר כנס מיוחד לציון הקמת השדולה לחיזוק יהדות התפוצות. לצד חברי כנסת, נציגי ארגונים יהודיים מהעולם, השתתף בכינוס גם רבה של הקהילה היהודית במולדובה הרב פנחס זלצמן. הקהילה היהודית במולדובה מונה אלפי יהודים המתגוררים בארבעת הערים הגדולות במדינה.

בדבריו תיאר הרב זלצמן את הקשר עם הגופים הממשלתיים בישראל, והודה לח"כ פינדרוס על הקמת השדולה ולשר התפוצות מר נחמן שי על הנכונות לעמוד לצידה של הקהילה במולדובה וסייע לצרכיה גם בשעות הקטנות של הלילה. הרב סיפר לנוכחים על הקהילה היהודית בקישינב הבירה שמונה למעלה מ-2000 יהודים. חברי הכנסת שנכחו במקום, התעניינו באופי הקהילה ובאתגרים המיוחדים איתם מתמודדים יהודי מולדובה.

"בעולם קיימים שני סוגים של קהילות יהודיות: הגדולות והמבוססות בערים הגדולות וקהילות קטנות בעיירות, כפרים ולעיתים גם בערים גדולות במדינות נידחות", הסביר הרב זלצמן לנוכחים. לדבריו, הקהילות היהודיות הקטנות הפזורות ברחבי מזרח אירופה בעיקר, מתמודדות בעיקר עם שני אתגרים: מזון כשר וקיומו של בית דין לנישואין, גירות וענייני יהדות על פי ההלכה.

כך למשל סיפר הרב זלצמן על התמודדותו עם סוגיית המזון הכשר, על המהמורות הביורוקרטיות ועל הדרכים הפתלתלות להביא בשר ומזון כשר למולדובה מישראל או ממדינות שכנות. "בעיית המזון הכשר משפיעה על היכולת של קהילות להתפתח. פה בישראל זה טריוויאלי למצוא מזון כשר, אבל מי שמסתובב בקהילות ברומניה, מולדובה, במדינות הבלקן ואזור מזרח אירופה, יכול לראות שבלי מזון כשר הקהילות פשוט מתפרקות". 

במענה לדברי הרב זלצמן, אמר שר התפוצות מר נחמן שי, כי יבחן הקמת גוף שיסייע לשחיטה כשרה ברחבי מזרח אירופה, "לא יתכן שיהיה יהודי במדינה מסוימת ולא יתנו לו לקיים את מנהגיו היהודיים". גם סוגיית בתי דין לקהילות הקטנות ונידחות עלה לדיון בכנס השדולה. בית הדין שיסייע לקהילות הקטנות בכל רחבי מזרח אירופה, בנושאי גירושין, נישואין, חליצה, וכדומה.

נושא נוסף שעלה לדיון הוא הקשר בין ישראל ליהודי התפוצות. "לצד ציון חגי ומועדי ישראל, אנחנו משתדלים לתת לצעירים אירועים עם תוכן של מסורת, מורשת וחיבור לישראל. החיבור הרגשי לישראל, מחבר אותם ליהדות. מדינת ישראל חייבת להבין שבלי חיבור עם צעירים האלה, אנחנו עלולים לאבד חלקים נרחבים מהעם היהודי בתפוצות. חיזוק הקשר עם יהודי התפוצות הוא צו השעה", סיים הרב זלצמן.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים