שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » הזוגות הצעירים מתאגדים למאבק במשכירים
פרסום ראשון
גולובנציץ סוערת: תושביה הצעירים של שכונת 'רמת אברהם' בבית שמש מתאגדים לראשונה למלחמת חורמה במשכירי הדירות בשל כוונתם להזניק את עלויות השכירות • פרסום ראשון
תנופת בנייה בבית שמש | צילום: elbud, שאטרסטוק

תושביה הצעירים של שכונת רמת אברהם (גולובנציץ) בבית שמש החליטו להתאגד למאבק ראשון מסוגו במשכירי הדירות ובמתווכי הנדל"ן בעיר, מתוך מטרה להילחם בעלייה הדרמטית הצפויה במחירי הדיור להשכרה באזור.

בשונה ממאבקים ציבוריים רבים שקמו בחלוף השנים מתוך מטרה להילחם במחירי הדיור, כמו גם בניסיון למצוא פיתרון למצוקת הדיור, שקיבלו ביטוי אך ורק במרחבי המרשתת – הפעם מדובר במאבק ראשון שבא ופועל מהשטח ואשר ראשי המאבק ופעיליו הינם אברכים שומרי תורה ומצוות.

בשונה ממאבקים דומים בעבר, הפעם לא מדובר במחאה כללית על מצוקת הדיור שמכוונת כלפי הממשלה או הנציגות החרדית בכנסת, אלא מאבק מקומי המכוון ישירות כלפי משכירי ומתווכי הדירות באזור. זאת, בשל כוונתם הצפויה להעלות את מחירי השכירות באזור בכ-20-40% באופן מתואם ובעיתוי זהה לכלל הדירות המושכרות בשכונה – כך שעלות שכירות יחידת דיור לזוג צעיר בשכונה צפוי לזנק בכ-1,000 ש"ח ומעלה באופן מיידי.

למרות שלמבנים בשכונה החדשה עדיין לא היה טופס 4, החשמל והמים עברו דרך מערכת פיראטית של הקבלן, הכבישים טרם נסללו, מרכזי הקניות טרם הוקמו והתחבורה הציבורית לשכונה טרם הוסדרה, לא היה קשה לאתר שוכרים לדירות. הזוגות הצעירים ששו לשמע הבשורה כי באפשרותם לשכור דירה חדשה מהקבלן בכשני שליש משווי השוק

מבחינת המשכירים, העלאת גובה דמי השכירות בשכונה מתבקשת ומובנת מאליה, שכן הדירות באזור מושכרות במחיר נמוך משמעותית מהמחיר הממוצע בעיר. המתווכים מצידם, שמחים לסייע במהלך – שכן אם הוא יעבור בהצלחה יזנקו רווחיהם בעשרות אחוזים. והשוכרים, כך מתברר, ממש לא מתכוונים לשתוק. לטענתם, אי אפשר להשוות בין מחירי הדיור בשכונה לשאר חלקי העיר כל עוד אין לתושביה את כלל השירותים העירוניים והקהילתיים הנדרשים להם.

משכנתאות על 'אוויר', אכלוס מהיר וחור בכיס

אין מי שלא מכיר את צמד המילים "מתחם גולובנציץ". השכונה החדשה, הקרויה כיום "רמת אברהם", עמדה במשך שנים ארוכות במרכזה של סערה ציבורית פנים-חרדית בשל הדיווחים כי מתחת לפני הקרקע קבורים רבים מתושבי ארץ ישראל הקדומה.

לאחר למעלה מעשור, במהלכו שילמו חברי קבוצת הרכישה טבין ותקילין עבור הדירות שרכשו בפרויקט, הבניינים נראו סוף סוף באופק – והרוכשים שהרגישו יותר מתמיד את החור בכיס מיהרו להשכיר את הנכס החדש שלהם במקום להמתין להשלמת הפרויקט.

למרות שלמבנים בשכונה החדשה עדיין לא היה טופס 4, החשמל והמים עברו דרך מערכת פיראטית של הקבלן, הכבישים טרם נסללו, מרכזי הקניות טרם הוקמו והתחבורה הציבורית לשכונה טרם הוסדרה, לא היה קשה לאתר שוכרים לדירות. הזוגות הצעירים ששו לשמע הבשורה כי באפשרותם לשכור דירה חדשה מהקבלן בכשני שליש משווי השוק. "אין תמורה טובה יותר למחיר הזה", אמרו להם – והם מיהרו לחתום על חוזי השכירות.

בינתיים, במהלך השנה החולפת המשיכה בניית השכונה. קו תחבורה (פנימי) ראשון התחיל לפעול בשכונה, קיוסק קטן החל למכור את מרכולתו בשעות הבוקר והצהריים המוקדמות והעתיד המובטח החל להיראות באופק. אם כי, הוא עדיין לא כאן.

כעת כאמור, מבקשים משכירי הדירות והמתווכים באזור להזניק את מחירי השכירות באזור, מה שהוביל להתאגדות התושבים למאבק משותף נגד המהלך.

אפקט הבומרנג: השוכרים פותחים חוזים

ל'בחזית' נודע, כי הזוגות הצעירים המתגוררים בשכונה עדיין לא החליטו סופית על דרכי הפעולה של מטה המאבק, אך ככל הנראה הם יפעלו בשני מישורים, כאשר בנוסף למישור ההתאגדות שיכלול תיאום עמדות מלא בין כלל השוכרים וסירובם המשותף לחתום על חוזה הכולל "הרעת תנאים", בכוונתם גם לפעול במישור המשפטי ולפתוח את חוזי השכירות מתוך מטרה לדרוש את כל המגיע להם, כולל דברים "שוליים" שבדרך כלל לא נוהגים שוכרי דירות להתעמת עליהם עם המשכירים.

בשיחה עם 'בחזית' טוענים ראשי המאבק כי בכוונתם לדרוש מהמשכירים לאפשר להם להשתמש במחסנים המשויכים לכל אחת מהדירות בשכונה, או לכל הפחות להחזיר את תשלומי הארנונה ששילמו השוכרים בגינם. "זה פשוט לא מתקבל על הדעת שאנחנו משלמים ארנונה על נכסים שכלל לא מושכרים עבורנו", הם טוענים.

בנוסף, שוקלים השוכרים לתבוע פיצויים ממשכירי הדירות עבור כל עגמת הנפש שעברו במהלך השנה החולפת, בגין הפסקות החשמל והמים התכופות בשל עבודות הבנייה במקום, דרישה לפיצוי בגין רכוש שנפגע בעקבות העבודות בשטח והעלויות הנוספות לאמצעי תחבורה חלופיים עבור כל קנייה קטנה, נסיעה למוסדות החינוך, קופת חולים ועוד. "אפילו גן השעשועים שהובטח לנו עבור הילדים טרם הוקם, ואנו נאלצים כל הזמן לצאת מהשכונה ולשלם הון רב", הם אומרים.

עם זאת, סביר להניח כי דיבורים לחוד ומעשים לחוד וכי השוכרים ככל הנראה לא ייצאו למאבק משפטי שעשוי להתארך על פני שנים רבות ויהיה כרוך בהוצאות משפט מיותרות. אבל עם הוצאה חודשית גבוהה בכאלף שקל, גם האופציה המשפטית על השולחן מבחינתם. "מה שבטוח זה אנחנו לא פראיירים ועכשיו נדרוש מהמשכירים את כל מה שמגיע לנו, כולל החזרים מלאים על התקנות מזגנים וריהוט בסיסי שהם התחייבו להביא ובסוף שילמנו מכיסנו הפרטי".

לדברי ראשי המאבק, הם מבינים את הקושי של המשכירים בכיסוי המשכנתא החודשית, אך לכל מטבע שני צדדים. "לא באנו לכאן בשביל חיי תענוגות ושילמנו מחיר כבד עבור ההוזלה במחיר. ויתרנו על כל הסביבה הקהילתית", הם אומרים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים