שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » החוקרים שהמליצו על חיסון 3 ממומנים ע"י פייזר
ניגוד עניינים
בביה"ח שיבא מבהירים כי מדובר במימון למחקרים אחרים ולא למחקר הספציפי הזה, ולכן אין עם זה שום בעיה
פייזר | צילום: Mike Mareen, שאטרסטוק

בשבוע שעבר פרסמו בשיבא את המחקר הסרולוגי הגדול שלהם, על פיו למי שיש מספר גבוה של נוגדנים פחות נדבק בעצמו, ופחות מדביק אחרים. המחקר החשוב הוצג לראש הממשלה בנט ועמד בין היתר במוקד קבלת ההחלטה על מתן מנה שלישית לקבוצות סיכון, החלטה שבטווח הארוך שווה לפייזר הרבה כסף.

הערב (שלישי) חשף כתב חדשות 12 יואב אבן כי פרופ' גילי רגב יוחאי שהובילה את המחקר מטעם שיבא, הצהירה בפני כתב העת שמבקש לדעת אם יש ניגודי אינטרסים פוטנציאליים, שהיא אכן מקבלת מימון מפייזר, וכך גם פרופ' מארק ליפשיץ – שהוביל את שיתוף הפעולה במחקר עם אונ' הרווארד בארה"ב.

בביה"ח שיבא מבהירים כי מדובר במימון למחקרים אחרים ולא למחקר הספציפי הזה, ולכן אין עם זה שום בעיה. גורם בכיר במערכת הבריאות אומר לכתב יואב אבן: "שלא יבלבלו את המוח, בשורה התחתונה הם מקבלים מימון מפייזר, והציבור צריך לדעת את זה כי אמון הציבור הוא קריטי".

חשוב להדגיש שקבלת מימון באופן כזה למחקרים אחרים הוא דבר לגיטימי בעולם האקדמי, כל עוד החוקרים מצהירים על כך, בחדשות 12 דווח בעבר כי גם פרופ' רן בליצר שעושה מחקרים על החיסונים של פייזר, מקבל מפייזר מימון למחקרים אחרים שעורך המכון, לא המחקרים על החיסונים (המימון הוא למכון, לא לפרופ' בליצר אישית). 

הבעיה היא שהחוקרים לא מיידעים את הציבור במידע הזה, על המימון של מחקרים אחרים, הם מעדכנים רק את כתב העת המדעי וכאן גם חשיבות נוספת, בחשיפה הזאת: מאז תחילת המגפה הטענות האלה שפייזר מממנת מחקרים כאלה הוכחשו מכל וכל.

אלא שכעת נחשף כי רופאים שעושים מחקרים על החיסון אכן מקבלים מימון מפייזר, אבל המימון הזה הוא למחקרים אחרים, ולכן לטענתם אין עם זה שום בעיה.

הבעיה היא החשש לפגיעה באמון הציבור בחיסונים, ולא בחיסונים עצמם. יש להדגיש כי החיסונים עברו מחקרים וניסויים רבים והם נחשבים ליעילים ובטוחים, ולכן חשוב ומומלץ להתחסן, גם במנה השלישית.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. שידע כל מי שפשט זרועו לקבלת החיסון, שבאמת הוא פשט זרועו לקבלת מספר במחנות ההשמדה הנאציֱ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים