שיתוף
תגובות
חדשות » פלילים ומשטרה » החוקר הוותיק שובר שתיקה במתקפה נגד מח"ש
פרשת אבו אל-קיעאן
אחרי שבוע לא פשוט למערכת המשפט ושורה של חשיפות תקשורתיות, מגיב לראשונה בכיר מתוך המערכת בראיון תוקפני ל'בחזית' • כשניגודי עניינים וקידומי חשודים הפכו לשגרה
מג"ב | צילום: Jose HERNANDE, שאטרסטוק

אין ספק כי לא היה זה השבוע של מערכת המשפט והפרקליטות. מה שהחל כחשיפה של עמית סגל במהדורות החדשות של ערוץ 12 על טיוח של חקירת מותו של יעקוב אבו עלקיאן במהלך פינוי הישוב הבדואי חאן אל-אחמר ב-2017, באמצעות תיאום עמדות בין מפכ"ל המשטרה דאז רוני אלשיך, שמיהר להכריז על אבו עלקיאן כמחבל, לפרקליט המדינה שי ניצן שסירב לקבל את עמדת מח"ש שקבעה כי לא מדובר היה בפיגוע, מסתעף עם הגשת תביעה נגד ראש מח"ש והפרקליטות על ידי אחד מבכיריה – רפ"ק דובי שרצר, העומד בראש צוות חשיפה של מח"ש, שמאשים כי קידומו לדרגת סגן ניצב נבלם מסיבה זו.

בעתירה נכתב, כי בספטמבר 2014 הועבר שרצר בהשאלה כקצין מצטיין בשירות במשטרת ישראל לשורות מח"ש, וכפי שהיה נהוג בימים ההם, הובטח לו שבתום שנה הוא יקודם לדרגת סגן ניצב.

"בשנה הראשונה שלו בתפקידו במח"ש, ניהל העותר חקירות קציני משטרה בכירים ביותר, ובהם פרשות ריטמן, הסמפכ"ל ניסים מור, ראש את"ן ברונו שטיין, ראש לה"ב מנשה ארביב, המפכ"ל לשעבר יוחנן דנינו וקצינים בכירים ביותר, וכן חקירות בעלות רגישות גבוהה – ובראשן פרשות אום אל-חיראן ורונאל פישר", נכתב בכתב התביעה.

"למרות פניות רבות של מח"ש, עד להגשת עתירה זו לא זכה העותר בקידום שהובטח לו ואשר הוא זכאי לו מזה שנים רבות", כתבה התביעה בצהירים שהגישה לבית המשפט. "כעת אף מבקשים במסגרת רפורמה להחזירו לשורות משטרת ישראל ללא הקידום שהובטח לו, והוא כבר זומן לראיון לקראת חזרתו למשטרת ישראל".

שרצר מאשים, כי הקפאת קידומו היא תוצאה של ניגוד עניינים מכך שמי שאמון על חקירת השוטרים נתון לחסדיהם. כאשר נקמת המערכת ממי שחקר אותה ובכך גרם לטלטלות עזות בה, באה לידי ביטוי במניעת הקידום שלו.

אחת האשמות המרכזיות, היא מינויה המפתיע של ראש מח"ש הנוכחית קרן בר מנחם לתפקיד, ללא שהיה לה ניסיון ורקע נדרשים בחקירות, לאחר שעל פי דיווחים שונים הייתה לה היכרות מוקדמת עם המפכ"ל לשעבר אלשיך – מינוי שבסופו של דבר הוכיח את עצמו כאשר בר מנחם החלה בהנחיית שי ניצן למדר את החוקרים הוותיקים והמנוסים מעניינים הקשורים לעבודתם במשרד.

"בר מנחם היא פשוט בובה על חוט של ניצן ואלשיך", אומר ל'בחזית' גורם בכיר המצוי בפרטי הדברים.

התצהיר של בכירי מח"ש

בימים האחרונים, ברקע שורה של פרסומים בתקשורת הכללית על ניגודי עניינים על ציר משטרת ישראל – פרקליטות המדינה, החליט שרצר לא לשתוק עוד וביקש מעמיתיו לסייע לו באמצעות הגשת תצהיר לבית המשפט, בו מוצגים בין היתר סדר המינויים במח"ש והסבר כיצד מתנהלת ההיררכיה בשירות, על מנת להצדיק את עתירתו.

אחד מאלה הוא סגן ראש מח"ש משה סעדה, המשרת כחוקר מזה 25 שנה. בתצהיר מורחב שהגיש כנספח לעתירת שרצר, מתאר סעדה שורה של התנכלויות כלפיו במסגרת עבודתו במח"ש, מאז מונה רוני אלשיך לכהן כמפכ"ל.

משה, שבאותם ימים עבד כעורך דין, מונה כחלק מהליך האזרוח של מח"ש באותם ימים לחוקר במח"ש. עם השנים העפיל בסולם הדרגות והגיע לתפקיד כסגן – שתי דרגות מתחת לדרגתו של פרקליט המדינה דאז שי ניצן.

בתצהיר שהגיש מציין סעדה, כי "אי אפשר לנתק את השתלשלות האירועים בעניינו של דובי מההסלמה שהתרחשה באותה עת ביחסי משטרת ישראל-מח"ש, לאור חקירות שניהל דובי וניהול מלחמת חורמה אישית מצד המפכ"ל דאז אלשיך, במח"ש ובכלל ובדובי בפרט".

באותם ימים חלה מנהל מח"ש דאז אורי כרמל ובמשך תקופה ארוכה החלים בביתו. באחד הימים הגיע אלשיך לבקר אותו בביתו, כאשר במסגרת הפגישה הלין אלשיך על מח"ש ואנשיה. במסגרת זו פנה המפכ"ל שכיהן לפני כן כסגן ראש השב"כ לראש מח"ש, ואמר לו: "אתה הרי יודע שאני מומחה בפירוק ארגונים עוינים".

רוני אלשיך | צילום: wideweb, שאטרסטוק

במהלך הפגישה ביקש אלשיך להציג בפני כרמל סרטון שהיה אמור להציג את שרצר באור שלילי, כאשר מטרת המפכ"ל היה לבקש מכרמל להדיח את דובי שרצר ממח"ש – כל זאת בזמן שדובי שוהה בקורס פו"מ ומצפה לקידומו.

לדברי סעדה, תלונה שהגיש נגד אלשיך בפני שי ניצן על איומים נגד מח"ש, לא נענתה ולא נעשה בה דבר.

עוד נכתב בתצהיר, כי  "באותם ימים ניהל דובי שרצר חקירה נוספת בעלת סף רגישות גבוה, חקירת הרג יעקוב אבו עלקיאן שנהרג מאש משטרת ישראל במהלך פינוי היישוב חאן אל-אחמר. משטרת ישראל לא שיתפה פעולה עם החקירה שנעשתה על ידי מח"ש לבדיקת האירוע. בעוד המשטרה התעקשה כי מדובר היה בפיגוע לכל דבר, חקירת מח"ש שבאה לידי ביטוי בין היתר בהפעלת אמצעים בעלות אלפי שקלים באישור ניצן העלתה מעל לכל ספק כי מדובר היה בתאונה. במהלך החקירה הופעלו על ידי המשטרה על מח"ש לחצים מצד המפכ"ל אלשיך שלא נחקור בנושא שכן פרסום מסקנת מח"ש אמור היה להציג את המשטרה באור שלילי".

בצילום מסך מהודעת SMS ששלח אלשיך לעוזרו רנ"צ עופר שומר והגיע לידי סעדה, מבקש אלשיך מעוזרו: "תתחיל להיכנס בסעדה – פשוט חולני".

סעדה מאשים, כי עם הודעת אורי כרמל על פרישתו מתפקיד ראש מח"ש, הוא החליט מטבע הדברים להגיש מועמדות לתפקיד אותו הכיר היטב, לאחר שבימים הרבים בהם לא שהה כרמל בעבודתו מתוקף מחלתו, היה זה הוא שניהל את המערכת ושלט בה היטב.

באופן מפתיע נבחרה לתפקיד קרן בר מנחם, שעם כניסתה לתפקיד החלה במימוש האג'נדה של אלשיך – להפריד בין אגף החקירות לאגף הפרקליטות במח"ש. לדבריו, מהר מאוד הוא מצא את עצמו מודר מדיונים אודות הפרדת האגפים וסמכויותיו נשללו, כשעל הצוות אף נאסר לפנות אליו בענייני חקירות. לטענת סעדה, מי שנפגע בעיקר מההתנהלות זו, היא מח"ש.

החוקר שחקר את החוקרים

לדברי גורם במח"ש שמצוי בפרטי הפרשה, מאז מונתה קרן בר מנחם לעמוד בראש מח"ש ירד מספר החקירות שנפתחו במחלקה בעשרות אחוזים. "במהלך תקופת החלפתו של כרמל על ידי סעדה, פרק זמן של כשנה וחצי, פרקליט המדינה דאז שי ניצן לא טרח אף לא פעם אחת להרים טלפון ולהתעניין כיצד מתנהלת העבודה", אמר.

הגורם הוסיף וטען, כי משה סעדה היה מועמד טבעי ממרומי שנותיו והניסיון הרב שצבר, "אלא שבאופן מפתיע, התיאום המוזר עם רוני אלשיך הביא את ניצן לפנות לחוקרים בדרגות זוטרות בשירות ולבקש מהם להציע את עצמם כמועמדים לתפקיד שהתפנה".

גורמים במשטרה יודעים לספר, כי כשהובעה פליאה לנוכח ההתערבות החריגה מלמעלה בהליך בחירת מנהל מח"ש נאמר להם על ידי המפכ"ל דאז אלשיך: "על גופתי המתה… נתנקש בסעדה".

אורי כרמל בכנס מח"ש | צילום: דוברות משרד המשפטים

יתרה מכך, לדברי הגורם ששוחח עם 'בחזית', "אחד מיועציו האישיים של מנדלבליט, המועמד בימים אלה מטעמו לתפקיד בכיר, אמר לסעדה מפורשות: 'בעת הזאת אין לך שום סיכוי'. חשוב להבין, קרן בר מנחם הייתה עובדת זוטרה יחסית במשרד, הייתה 2-3 דרגות מתחת למשה. לדבריה, היא בכלל ניגשה למכרז באקראי. כשסעדה התקשר לברך אותה על בחירתה הגיבה במבוכה: 'אוי. סליחה שהתמודדתי לא התכוונתי'. גם היא לא העלתה בדעתה שתיבחר לתפקיד. היא מגיעה ממקום ללא הכרות עם חקירות".

הגורם הוסיף וציין, כי "הכי מפליא זה שלמרות שסעדה התכוון להמשיך לעבוד איתה כרגיל ולעבור על זה בשתיקה, היא קיבלה הוראה משי ניצן למדר את סעדה. מומי למברגר בעצמו העיד כי הופתע כששמע שסעדה הפסיד במכרז".

התנהלות מביכה – מטרה עלומה

מעבר לירידה בכמות התלונות וסגירת התיקים, לדברי גורמים במח"ש, ההתנהלות של בר מנחם מאופיינת בחוסר ניסיון ניהולי ניכר. "ככה זה שההנחיות לביצוע מונחתות מלמעלה", הם טוענים.

בשיחה עם 'בחזית', טען גורם במחלקה לחקירות שוטרים כי רק לאחרונה בחרה ראש מח"ש לפטר עובד אתיופי שמועסק במחלקה ולא הסתדר עם ראש המחלקה – במקום להעבירו למחלקה אחרת. "בתקופת אלשיך, פגישות שהיו מתארכות ומסתיימות כעבור 5-6 שעות היו מניבות פרוטוקול של עמוד וחצי בסך הכל. זו הפעם הראשונה שמפכ"ל משטרה מגלה מעורבות כה רבה ומשפיע על פרקליט המדינה מי יהיה ראש מח"ש".

לדברי הגורם, "כולם היו במגמה להגן על אלשיך ולא לעצבן אותו כדי לא לפגוע בחקירות ביבי. שמועות אומרות שגם בשב"כ לפני זה לא ממש אהבו אותו ואף בירכו על כך שהסגן עתיר הניסיון פינה את מקומו לטובת תפקיד בכיר אחר אך לא בשירות הביטחון הכללי".

באשר לחקירת פרשת מותו של אבו עלקיאן, אומר הבכיר כי "מח"ש סיימה את חקירתה והציגה בפני שי ניצן את תוצאות הבדיקה שהעלתה כי אין מדובר בפיגוע. אלשיך התעקש שכן מדובר בפיגוע, אולם בסוף קבע ניצן שאי אפשר להחליט…"

"ברור שאף אחד לא תמך באלשיך כי העריכו אותו או את עבודתו המקצועית, הסיבה היחידה לשיתוף הפעולה בין הצדדים היה כדי לא להוריד לו את המוטיבציה שגילה בחקירות נתניהו. אף אחד לא רצה לקרר אותו. איך אמר מומי למברגר על פרשה שצפה ועלתה באותם ימים והוזזה? 'בעת הזאת לא נחקור אותה. נתעסק בה כשיגיע הזמן'. המגמה באותם ימים הייתה שאלשיך יספק את הסחורה".

תגובת משרד המשפטים: "בימים אלה מתפרסמות טענות שונות ומופרכות בעניינים הקשורים במח"ש. מאחוריהן, כמו גם מאחורי העתירה האמורה, עומדים גורמים ממורמרים שלא קודמו, כל אחד מסיבותיו, המבקשים לפגוע בהמשך התקדמותה של מח"ש. התביעה מצטרפת לגל הפרסומים הכוזב נגד הפרקליטות, ולא בכדי. אין בכוונתנו להתייחס להכפשות של מי שאינו מעז אפילו להזדהות בשמו, בחושבו שהדבר מסווה את זהותו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים