שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » התקנון מונע פיליבסטר? לאופוזיציה פתרונים
נתניהו התעקש - וקיבל
האופוזיציה ביקשה להפעיל את הסעיף בתקנון הכנסת שמאפשר לקיים פיליבסטר וגילתה כי יש בכך חסם משפטי – אך המשיכה להתעקש • התוצאה: דיון עד השעה 9 בבוקר
משכן הכנסת | צילום: Kyrylo Glivin, שאטרסטוק

ועדת הכנסת בראשות ח"כ ניר אורבך קבעה סדרי דיון מיוחדים לפי סעיף 98 לתקנון הכנסת, בדיון בהצעת חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) במליאת הכנסת בקריאה השנייה והשלישית.

על פי הודעת הכנסת, ההחלטה התקבלה בעקבות בקשתו של ח"כ אלכס קושניר מ'ישראל ביתנו' לקבוע סדרי דיון מיוחדים לדיון בהצעת החוק. קושניר נימק את הדחיפות בחקיקת החוק, עקב ריבוי העסקאות של משקיעים בשוק הנדל"ן. לדבריו, "הצורך בקביעת סדרי דיון מיוחדים נובע מכך שהסתייגויות רבות הוגשו להצעת החוק, מדובר בדיון שעשוי להיערך מאות שעות במליאת הכנסת".

ח"כ קושניר אמר לוועדה כי הוא הגיע להסכמות עם האופוזיציה על כך שהדיון במליאה ימשך ברציפות עד מחר בשעה 09:00 בבוקר. "בכל מקרה, ההצבעות יתחילו לא לפני השעה 09:00 בבוקר", הבהיר.

ההצעה לקביעת סדרי דיון אושרה בוועדה בתמיכתם של ארבעה ח"כים שתמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים.

הדיון בהקמת ועדה מיוחדת לדיון בהצע"ח הסדרת השימוש בקנאביס למטרות רפואיות, של חה"כ שרן השכל, דיון שהחל בוועדה היום בצהריים, ימשך מחר בשעה 11:00 בבוקר.

סעיף 98 לתקנון הכנסת, זה שהוחל על הדיון בחוק מיסוי מקרקעין, אמנם נראה לקורא הממוצע כעוד חוק ותקנון טכני ונטול משמעות, אך בפועל מדובר במונח המשפטי שניתן למה שמוכר בעגה הפוליטית "פיליבסטר". פיליבסטר (באנגלית: Filibuster) הוא תמרון פוליטי שתכליתו לעכב הכרעה כלשהי בבית המחוקקים באמצעות שיטות שונות למשיכת זמן.

סעיף 98 (לשעבר סעיף 131 ולפני כן סעיף 148) לתקנון הכנסת מסמיך את ועדת הכנסת לקבוע סדרי דיון שונים מהקבועים מהתקנון. זאת כאשר מליאת הכנסת דנה בחוק התקציב או כאשר מדובר על "מקרים אחרים יוצאים מן הכלל". הפרשנות המקובלת שניתנה לאותם "מקרים יוצאים מן הכלל" היא כאשר מדובר על הצעות חוק שאם לא יעברו במועד קצוב – הן תסוכלנה (כך לדוגמה נעשה שימוש בסמכות זו ערב אישור הסכמי אוסלו ותוכנית ההתנתקות). בדרך כלל מנסות הקואליציה והאופוזיציה להגיע להסכמות על מסגרת הדיון, אך במקרים בהם הן מגיעות למבוי סתום, מנצלת הקואליציה את הרוב שיש לה בוועדת הכנסת, וכופה הסדר שמקצר את הפיליבסטר. בעבר נחשב השימוש בסעיף התנהלות קיצונית, וכמוצא אחרון, ואולם בשני העשורים הראשונים של המאה ה-21 גובר השימוש בו.

אז מה חריג כל כך בהצעת חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) שיש נגדה כל כך הרבה הסתייגויות והיא כל כך קריטית עד כדי החלת הסעיף? מתברר שהמקור לבקשה היא בכלל הצעת החוק להגבלת כהונת ראש הממשלה של שר המשפטים גדעון סער ואחרים, אלא שהעובדה כי מדובר בהצבעה בקריאה ראשונה בלבד, ומאחר וכך אין להצבעה, דחייתה או ביטולה כל משמעות קריטית – אין לכנסת אפשרות לאשר את החלת הסעיף שמאפשר פיליבסטר.

אלא שבאופוזיציה ביקשו שלא לוותר על פיליבסטר ובהתאם לכך הוסכם עם הקואליציה כי הפיליבסטר יתקיים על הצעת חוק אחרת, זו הבאה בסדר היום והיא תעלה להצבעה בקריאה שניה ושלישית.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים