שיתוף
תגובות
דעות » החיסונים בארץ, מה דין נשים במצבים רגישים?
שיח ציבורי
נושא רגיש שנדון בו במלוא כובד הראש: מדוע משרד הבריאות לא יוצא עם הוראה ברורה לנשים הרות, מה קורה אצלנו בציבור החרדי ומה דעת ההלכה? • כתבה על 'הוראת שעה'
חיסון. אילוסטרציה | צילום: Tawat, שאטרסטוק

כשרציתי להביא נושא ראוי לשיח ציבורי, כמעט בחרתי להמשיך לדון בכל הכאוס השולט במערכת החינוך, אלא שאז נתקלתי בהודעה שכתבה חברה, אשת תקשורת חרדית, נעמה עידן, מייסדת קהילת 'לידה זה כח', שהגיעה בעקבות לידת קורונה שהיא חוותה והיחס שזיהתה כאישה חרדית. מאז היא מסייעת לנשים חרדיות שצריכות ללדת בקורונה ויש להן לא מעט שאלות. אז לכאורה, במצב רגיל הייתי מביאה את הכתבה הזו במדור 'שתהיי בריאה', אך גם משום שיש שם נושא אחר חשוב וראוי להיות כתוב וגם מכיוון שזהו נושא שראוי לעלות לשיח הציבורי, בחרתי להביא אותו כאן. הראיון שלי עם נעמה, הפך לכתבה מרתקת שנותנת מענה חשוב.

לא מעט זמן ידוע שהקורונה אינה "חברה טובה" של ההיריון, בלשון המעטה, מה ידוע לנו על כך?

נשים שחלו בקורונה בהיותן הרות, הגיעו למצבים קשים יותר מאשר אלו שחלו ללא הריון ברקע, ואף אחרי שהבריאו הן נדרשו לעקוב בתשומת לב יתרה אחר תנועות עובר. וכעת, כשהחיסון כאן בישראל ועוד מעט יסיימו לחסן את אנשי הרפואה ואת בני 60+ שנבחרו להיות הקבוצות הראשונות, כולנו תוהות האם מומלץ להתחסן במהלך הריון, והאם קיים סיכון לאישה או לעובר.

ראשית חשוב לדעת כי משרד הבריאות מאפשר לחסן נשים הרות אם הן מעוניינות בכך, במיוחד אם קיימים גורמי סיכון לחשיפה לנגיף או לתחלואה קשה. הסיכוי לתחלואה קשה בהריון קיים בעיקר כאשר יש סוכרת, קרישיות, השמנת יתר קיצונית ואף לחץ דם גבוה במהלך ההיריון.

מדוע משרד הבריאות לא יוצא עם הוראה ברורה לנשים בהריון?

התשובה פשוטה. החברות שפיתחו את החיסון בדקו את החיסון על עשרות אלפי אנשים כחלק מהמבחנים הקליניים. כיון שהעולם נמצא תחת פנדמיה (מגפה) הוחלט לערוך ניסויים על הרבה מאד אנשים (פי 10 מהמקובל בפיתוחי חיסונים ותרופות) אבל לא לכלול אוכלוסיות רגישות.

המחשבה שעמדה בבסיס הרעיון היתה טכנית מצד אחד – רוצים לקבל אישור כמה שיותר מהר וזה יקרה אם לא יהיו תקלות. ואתית מצד שני – איך אפשר לסכן עוברים אם לא בודקים ילדים?!

בפועל, אנשי מקצוע מתחום הביולוגיה והרפואה טוענים שהחיסון אינו מסוכן להשלמת ההיריון  או לפריון עתידי, ואם משווים למחלת הקורונה – אין ספק שמחלת הקורונה הרבה יותר מסוכנת מאשר החיסון, ועל כן מותר לחסן נשים בהריון. ה- FDA אפשר לכל מדינה בארצות הברית לגבש את ההמלצות שלהם לחיסון הריוניות.

מה קורה אצלנו, במגזר החרדי?

כחרדיות, אנחנו מאמינות בקדושת החיים, ומשקיעות לא מעט זמן ומשאבים כדי להגן על בריאות המשפחה. חשוב לדעת שבמציאות הקיימת בערים צפופות קשה מאד להצליח למנוע הדבקות ולכן גדולי ישראל ממליצים לנשים בהריון להתחסן.

אמנם קיימת דעה רפואית הממליצה להימנע מכניסה להריון בין שתי מנות החיסון, אך משרד הבריאות הישראלי אינו מחייב זאת ואף מציין במפורש: "אין המלצה על פרק זמן של המתנה עד הכניסה להריון אחרי קבלת התרכיב, אין להמליץ על הפסקת הריון לאשה הרה שחוסנה בהיותה בהריון או בכל פרק זמן לפניו, ואין כל מניעה לחסן נשים מניקות".

מה דעת ההלכה בעניין המניעה?

הרב זילברשטיין הורה לנשות קהילת "לידה זה כח" לפעול על פי הנחיית הרופא ומשרד הבריאות, ולא לחשוש למנוע אם מדובר בהמלצת הרופא.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים