שיתוף
תגובות
חדשות » החלטה מקוממת: נורווגיה תסמן מוצרים מיו"ש
כישלון במאבק
לטענת הנורבגים, זכותו של הצרכן הנורבגי לדעת שהמוצרים שהוא קונה, יוצרו ב"שטחים הכבושים", ומבחינתם, השטחים הללו כוללים את רמת הגולן,יו״ש ומזרח ירושלים
מוצרי חלב | צילום: defotoberg, שאטרסטוק

לאחר שכשלו המאמצים הדיפלומטיים, לשנות את עמדת ממשלת נורווגיה ביחס להחלטת מועצת הביטחון משנת 2019 נראה כי נורבגיה תחל בסימון מוצרים המגיעים "מהשטחים הכבושים" כדי "לא להטעות את הצרכנים". המוצרים הבעייתיים מבחינתם הם בעיקר יינות, שמן זית ופירות וירקות המיוצרים בשטחים אותם הנחשבים בנורבגיה כ"מנוגדים לחוק הבינלאומי".

על פי החלטת מועצת הביטחון, מדינת ישראל כוללת רק את השטחים שהיו בשליטתה לפני מלחמת ששת הימים, ואילו רמת הגולן, יהודה ושומרון, עזה ומזרח ירושלים אינן נחשבות לטריטוריה ישראלית. יצוין, כי נורבגיה אינה חברה באיחוד האירופי, ובפועל הפסיקה את חברותה מ- 2019 ולכן חוקי האיחוד אינם מחייבים אותה. כל מוצרי המזון הנ"ל יסומנו בסימון מיוחד, גם אלו המיוצרים ביישובים הפלסטיניים, אך בנוסף יהיה סימון למוצרים שמיוצרים בהתנחלויות.

גורמים בישראל גינו את המהלך השערורייתי, וטענו כי המהלך יפגע ביחסים שבין שתי המדינות. דובר משרד החוץ מסר כי "משרד החוץ מגנה את החלטת ממשלת נורבגיה לסמן מוצרים המגיעים מהישובים הישראלים ביהודה ושומרון" וכי "מדובר בהחלטה שלא תתרום לקידום היחסים בין ישראל לפלסטינים, ותשפיע לרעה על היחסים הבילטראליים בין ישראל לנורבגיה ועל הרלוונטיות של נורבגיה לקידום היחסים בין ישראל לפלסטינים".

יצוין כי לנורבגיה מעורבות דיפלומטית בנושא הישראלי-פלסטיני מאז הסכם אוסלו, והיא גם עומדת בראש פורום המדינות התורמות לרשות הפלסטינית שמתכנס כמה פעמים בשנה. בכירים ישראלים מסרו כי אחד מצעדי התגובה הישראלים למהלך יכלול אי שיתוף פעולה עם הפורום.

יושבת ראש מכון היצוא איילת נחמיאס ורבין מסרה בתגובה "הצטערתי מאוד ללמוד על החלטת ממשלת נורבגיה לסמן את המוצרים מיהודה ושומרון ככאלה שאינם מיוצרים בישראל. במפעלים המייצרים ביהודה ושומרון ומייצאים מישראל עובדים פלשתינים רבים לצד ישראלים ושומרים על מרקם היחסים העדין ובונים יחדיו פעילות כלכלית משותפת שתורמת לשני הצדדים. הבעיה אינה רק החלטת ממשלת נורבגיה אלא חשש מזליגת ההחלטה גם למדינות נוספות. במכון היצוא יחד עם משרד הכלכלה נפעל כדי לסייע ליצואנים שימצאו עצמם מתמודדים עם ההשלכות של ההחלטה", כך לדבריה.

לעומת זאת שרת החוץ של נורבגיה הגיבה כי "לצרכנים בנורבגיה יש זכות לדעת אם מוצר מסוים מיוצר בישראל או בשטח שישראל כובשת. זה לא אומר בשום צורה שאנחנו מחרימים את ישראל. אנחנו חושבים שחרם הוא מדיניות שגויה. לנורבגיה יש יחסים טובים עם ישראל ואנחנו רוצים להמשיך בכך. מדינות רבות באיחוד האירופי כמו דנמרק, שבדיה ופינלנד מסמנות מוצרים מההתנחלויות"

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים