שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » החשב הכללי: חשדות לפלילים בבי"ח וולפסון
מתריע ליועמ"ש
רוטנברג "חשש משמעותי למעשים הגובלים בפלילים שבוצעו ע"י הנהלת ביה"ח" • בכירים באוצר: מדובר בעבירות מרמה, הפרת אמונים ורישום כוזב בגיוס תרומות של מיליונים
בית החולים וולפסון | צילום: ben_p, שאטרסטוק

החשב הכללי של מדינת ישראל, יהלי רוטנברג, מתריע בפני היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט ומנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, על חשדות חסרות תקדים בחומרתם בנושא ההתנהלות הכספית של הנהלת בית החולים הממשלתי וולפסון, המשרת אוכלוסייה גדולה בערים חולון, בת ים, יפו ודרום תל אביב. כך דיווח רזניק בישראל היום

במכתב יוצא דופן ששלח אליהם הערב (ג'), קובע החשב הכללי כי ממצאי דו"ח הביקורת שנעשה בחודשים האחרונים על התרומות שהועברו לבית החולים "מציגים התנהלות כספית חמורה ומטרידה של ההנהלה הבכירה של ביה"ח, ומעלים לטעמי חשש משמעותי לביצוע מעשים הגובלים בפלילים ועבירות משמעת שבוצעו על ידי הנהלת ביה"ח".

בכירים באוצר אומרים כי החשדות הם לעבירות פליליות של מרמה, הפרת אמונים ורישום כוזב במסמכי תאגיד. החשדות התגלו במסגרת דו"ח ביקורת שבוצע עבור חטיבת הביקורת של החשב הכללי, בעקבות "תלונות שהתקבלו בנוגע להתנהלות הכספית של ביה"ח", הוגש בתחילת החודש לחשב הכללי והוצג בפני הנהלת משרד הבריאות.

ל"ישראל היום" נודע כי רוטנברג כתב הערב לד"ר ענת אנגל, מנהלת ביה"ח וולפסון ב-5 השנים האחרונות, על הממצאים "המשמעותיים והחמורים לכאורה" שהתגלו בחקירה. החשכ"ל הורה לה לתקן באופן מיידי את הליקויים שהתגלו, לגבות מעמותת הידידים את כל הסכומים שבהם שילם ביה"ח עבור ציוד ורכישות שבעבורן התקבלו תרומות, ולקזז סכומים אלה מתקצוב ביה"ח. כמו כן, הורה רוטנברג לבטל לאלתר את ההסכם שנחתם עם עמותה חרדית, לשיפוץ חדרי אירוח למשפחות חולים, מאחר שההסכם נעשה בדרך בלתי חוקית ומבלי שאושר.

עוד נודע, כי בדו"ח הביקורת נקבע: "האסמכתאות מצביעות על מעורבותם האישית של מנהלת ביה"ח ד"ר ענת אנגל והמנהל האדמיניסטרטיבי יניב פוגל, בכל הנוגע לניהול כספי התרומות". נוסף על כך, התגלה בדו"ח הביקורת החמור כי תגובות הנהלת ביה"ח לממצאי החקירה בחלק מהנושאים אינן עולות בקנה אחד עם האסמכתאות שהתגלו או "שאינן מתיישבות עם המציאות".

"תרומות שאינן קרובות לנושאי הקורונה כלל וכלל"

התלונות על ההתנהלות הכספית של ביה"ח נחשפו בסדרת כתבות ב"ישראל היום" החל באוגוסט 2022, שבמסגרתן נחשפו התלונות – שהועברו למשרד הבריאות, למשרד המשפטים ולמבקר המדינה – בחשד לאי סדרים מתמשכים בכספי תרומות שהועברו לוולפסון באמצעות עמותת הידידים של ביה"ח, ובמסגרת זו נחקרת גם תלונה לאי סדרים בכספי התרומות שהועברו לטיפול בחולי הקורונה.

על פי תלונת מנכ"לית העמותה לשעבר, נטלי יששכר, "ראשי העמותה והנהלת ביה"ח פועלים לאחד תרומות ייעודיות שהתקבלו מאז פרוץ משבר הקורונה בהיקפים של מיליוני שקלים, ולהעביר אותם במרוכז לסעיף חשבון בקופת מנהלת ביה"ח – ובמסגרת זו העביר בכיר בהנהלת ביה"ח הזמנות רכש ותעודות משלוח על ציוד רפואי שנרכש בכספי ביה"ח ומשרד הבריאות, על מנת שאציג אותו לתורמים כציוד שנרכש בתרומתם. למרות שכל התרומות התקבלו והיו מיועדות למלחמה בקורונה, כמו תרומה שיועדה לציוד מיגון לסגל רפואי, המטרות שאליהן מייעדת הנהלת ביה"ח את הכספים אינן קרובות לנושאי הקורונה כלל וכלל".

התלונה, המסתמכת על מאות מסמכים – הודעות, מיילים מהנהלת ביה"ח וראשי העמותה, הסכמים וסיכומים עם תורמים – מתייחסת לתרומות של בנק גדול, תרומת קרן של חברה מסחרית גדולה, קרנות מוכרות נוספות בארץ ותורמים פרטיים מהגדולים במשק. לעמותת הידידים של ביה"ח נתרמו בשנים האחרונות 10-7 מיליוני שקלים בכל שנה על ידי עשרות תורמים, ביניהם גופים מהגדולים במשק הישראלי כגון בנקים, חברות תרופות, עמותות ציבוריות מוכרות, וגם חולים שטופלו בוולפסון.

עוד נחשף ב"ישראל היום" כי לפי המנכ"לית יששכר, מדובר בשיטה: "עמותת הידידים בוולפסון פעלה תוך שהיא חוטאת באופן מהותי לכללי מנהל תקין על ידי הגשת בקשות לתרומות על ציוד רפואי, שיפוץ או בינוי שכבר בוצע מכספי ביה"ח ומשרד הבריאות – קרי, מימון כפול – תוך חשש להצגת מצג שווא והטעיית התורמים, שימוש בתרומות ייעודיות שלא על פי ייעודן, והעמדתן לשימוש חופשי של הנהלת ביה"ח בניגוד להנחיה ולרצון של התורמים. זאת, ללא שהם מודעים לכך, ותוך הצגת אסמכתאות מטעות ומתן דיווחים שעולה החשש שהם שקריים". עוד נטען בתלונה כי "נעשה שימוש בעמותה כצינור להעברת כספים לגופים אחרים ולעקיפת חוק חובת המכרזים".

בתלונה, שהועברה לפני שבוע על ידי יששכר למבקר המדינה, נטען כי חלק מכספי התרומות שהועברו לחשבון הנהלת ביה"ח "מאבדים את ייעודם המקורי ומועמדים לשימוש חופשי של הנהלת ביה"ח כשם שתמצא לנכון ובניגוד להבטחות שנתנו לתורמים, וכך כספים שנתרמו למכשירים מצילי חיים ומיגון לרופאים, בוודאי בימי הקורונה, מוסתים ומשמשים לדוגמה לריהוט ללשכת הנהלת ביה"ח, נסיעות לחו"ל, שיפוץ תקרה במסדרון ההנהלה, רכישת שלטים, ועוד ועוד".

לפי מכתבו של החשב הכללי, החקירה אכן אימתה חלק משמעותי מהתלונות ועולה כי "הנהלת ביה"ח גייסה תרומות מתורמים לטובת רכש, אולם הוא בוצע מתקציב המדינה כך שכספי התרומות הופנו לקופה צדדית, 'קרן המנהל', ושימשו לייעוד שונה מזה שלשמו ניתנה התרומה מלכתחילה. עוד עולה כי הנהלת ביה"ח חתמה על הסכמים בניגוד להוראות חוק נכסי המדינה, תוך עקיפת מנהלת הכספים של בית החולים".

החשב מתריע עוד כי "דו"ח הביקורת ממחיש את הקלות שבה ניתן לעקוף את הבקרות הכספיות במערכות בתי החולים הממשלתיים, בהתבסס על הקשר בין אלה לבין תאגידי הבריאות ועמותות הידידים, המנוהלים בסופו של דבר על ידי מנהלי בתי החולים כמערכת כללית אחת הכפופה לכללים שונים. אני רואה בהתנהלות חמורה זו, המבוצעת על ידי בכירים בשירות הציבורי, כתופעה שיש למגרה ולטפל בה בכל האמצעים העומדים לרשותנו, כמי שאמונים על מנהל תקין וטוהר המידות".

ל"ישראל היום" נודע כי לפני שבוע כתב מבקר הפנים של וולפסון לד"ר אנגל, מנהלת ביה"ח: "על פי המידע שברשותי, עמדת מנכ"לית עמותת הידידים נראית כמבוססת, כשבמקביל לא קיבלתי כל הסבר של ממש מהנהלת וולפסון, מעמותת הידידים ומהיועצים המשפטיים שלהם. אגודת הידידים היא גוף נפרד פורמלית, אך היא ככל הנראה נשלטת על ידך כמנהלת ביה"ח, עם המנהל האדמיניסטרטיבי ובליווי היועצת המשפטית. נמסר לי גם כי המנכ"לית הוצאה לאחרונה לחופשה של עד חודשיים ללא תשלום, בנימוק של תקופת הקורונה, בהודעה מיידית ולאחר שהתריעה על התנהלות לקויה".

גם מנהלת הכספים של בית החולים וולפסון התריעה בתחילת החודש כי התקשרויות שביצע ביה"ח עם העמותה והתורמים בשנתיים האחרונות לא הובאו ולא אושרו על ידה, בניגוד למתחייב.

לפני שבוע פנה גם חשב חטיבת בתי החולים במשרד הבריאות לד"ר אנגל, התריע באופן יוצא דופן על חשש ל"חריגה מסמכות", וכתב כי "הובא לידיעתי כי הנהלת ביה"ח חותמת על הסכמים של עמותת הידידים, המחייבים את וולפסון ללא חתימת מנהלת הכספים וללא ידיעתה". הוא ביקש את תגובתה ל-8 הסכמים שנחתמו בחודשים האחרונים ללא ידיעתה וחתימתה של מנהלת הכספים, כמתחייב בחוק, כולל שני הסכמים שמשמעותם נראית, לפי התלונה, כהעברה של שימוש בקרקע של ביה"ח לעמותה השייכת לחב"ד.

תגובות

לאחר שמשרד הבריאות התבקש למסור את תגובותיהם של מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, ושל מנהל חטיבת בתי החולים, ד"ר ארז און, הסתפק המשרד בהודעה כי התלונות נמצאות "בבדיקה".

מרשות התאגידים במשרד המשפטים נמסר בתגובה: "בעמותה מבוצעת ביקורת עומק מטעם הרשם. רשם העמותות אינו מוסר מידע באשר לביקורת ולממצאים העולים ממנה עד לסיומה. עם סיום הביקורת, יהיה דו"ח הביקורת גלוי לציבור בתיק העמותה".

מבית החולים וולפסון נמסר: "את כל הטענות בכתבה צריך להפנות אל מנכ"לית עמותת הידידים, האחראית לניהול תקין של כספי העמותה ולדיווחים לתורמי העמותה. אי לכך, נדמה כי המכתב שלה המצוטט בכתבה טוען נגד פעילות שלה עצמה, ומלמד על חוסר הבנה של תפקידה. בוולפסון ישנם מספר גורמים ידועים ששמו להם למטרה להכפיש את ביה"ח ולפגוע בשמו הטוב, ומזינים את התקשורת באופן שקרי ומגמתי. לאור זאת, הוגשה תלונה במשטרה, והתנהלותם נמצאת בבדיקה.

"לנגד עינינו עומד רק הטיפול המקצועי והמסור במטופלינו, ולכך אנו מקדישים את כל מרצנו וזמננו. אנו מודים לתורמים היקרים, שבתרומתם מאפשרים להוסיף ולקדם את העשייה והטיפול למען המטופלים".

מעמותת הידידים של וולפסון נמסר בתגובה: "בהתאם לנתונים המצויים בידינו, כל פעילויות העמותה עומדות בכללי החוק והאתיקה. לכל אורך שנותיה, פעילותה של עמותת הידידים מפוקחת על ידי גזבר ורו"ח חיצוני, מבוקרת בידי ועדת ביקורת בראשות רו"ח מומחה בדיני עמותות, מיועצת על ידי יועץ משפטי ומקבלת אישור מנהל תקין מרשם העמותות.

"לב הטענות במכתבה של מנכ"לית העמותה נובע מאי הבנה של שיטת העבודה בגיוס התרומות, שמחולק לפרויקטים שהושלמו, בעיצומם או בתהליך ביצוע. אין בטענות מנכ"לית העמותה דבר, אך משהועלו הן תידונה בוועדת הביקורת. חברי הוועד המנהל בראשות היו"ר משקיעים שנים מזמנם, מרצם וכישרונם לפיתוחו של ביה"ח בהתנדבות מלאה, ללא שום תמורה, מתוך אחריות חברתית ושמירה על האינטרס הציבורי".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים