שיתוף
תגובות
יהדות » החתימה המוזרה של רבי מנדל מוויטעפסק
"השפל באמת"
אוגלס הג גילה מדוע הפסוק "נגע צרעת כי תהיה באדם והובא אל הכהן" הוא בין שלושת הפסוקים היחידים בתורה שמתחילים ומסתיימים באות נו"ן
בחזית היהדות | צילום: בחזית היהדות

בצרור המור (פרשת תזריע) וז"ל: (…)תמצאהו רמוז בשלשה פסוקים הכתובים בתורה שמתחילים בנו"ן ומסיימין בנו"ן. וזהו אחד מהם נגע צרעת כי תהיה באדם והובא אל הכהן(…) ולהודיענו עומק התורה וסתריה. ולא דבר רק הוא אלא ממני וכלה במספר ובמשקל. וכמו שיש סודות גדולים בתורה. כן יש סודות גדולים בפרשיותיה ובהתחלת הפסוקים ובסופם.

ובפענח רזא (פרשת תזריע). וז"ל: צרעת כי תהי' וגו', הפסוק מתחיל ומסיים בנוני"ן לרמז שמספרי לשון הרע עוברים על כל התורה שנתנה ליום חמשים, וכן המן שספר על ישראל נתנגע ונתלה על חמשים. ע"כ.

הנה בתחילת פרשת נגעים כתיב "אָדָם כִי יִהְיֶה בְעור בְשָרו שְאֵת או סַפַחַת או בַהֶרֶת וְהָיָה בְעור בְשָרו לְנֶגַע צָרָעַת". והנה בוודאי לא בכדי, הנגעים נקראים בלשונות אלו, והנה שאת תירגם אונקלוס עמקא.

אי' בגמ' (סוטה ה.) א"ר אשי: כל אדם שיש בו גסות הרוח – לסוף נפחת, שנאמר: ולשאת ולספחת, ואין שאת אלא לשון גבוה, שנא': ועל [כל] ההרים הרמים ועל [כל] הגבעות הנשאות.

והנה ידוע, שהנחש שהיה ערום מכל חית השדה, והתנשא, ודיבר לשה"ר, והוא הראש ללשה"ר, וממנו נמשך הכל, וכמו שאמרה חוה 'הנחש השאני', לשון התנשאות וגאוה, וע"כ גרם הנחש לעצמו שהקב"ה הנמיכו, כמש"כ "על גחונך תלך", וההוראה הנלמד מכך אל האדם התנשאות וגאוה גופא תפיל את האדם לבירא עמיקתא, שזהו עמקא.

ונסיים מן הענין שפתחנו בו. שלכן הכתוב שמתחיל בנו"ן ומסיים בנו"ן הוא "נגע צרעת כי תהיה באדם והובא אל הכהן"… ואי' בגמ' (ברכות ד:) אמר רבי יוחנן מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי מפני שיש בה מפלתן של שונאי ישראל… דכתיב "נפלה" … הנו"ן מרמז על הנפילה. ואונקלוס הגר גילה את הצפון בכתוב, ע"י התנשאות וגאוה תבוא 'עמקא' שזהו נפילה לבירא עמיקתא. אמנם כבר אמרו חז"ל (שם) אמר רב נחמן בר יצחק אפילו הכי חזר דוד וסמכן ברוח הקדש שנאמר סומך ה' לכל הנפלים.

מידי דברי בענין שאת והספחת ההתנשאות והגאוה, נציין בקצירת האומר מעשה צדיקים מענין השפלות: ידוע כי הרה"ק רבי מנדל מוויטעפסק (יומ"ד א' אייר) זיע"א, שהיה נודע לשלם במידת השפלות ממש, והיה חותם עצמו בתיבות 'השפל באמת'. וסיפר הרה"ק רבי אהרן מקוידינאוו זיע"א כי הרה"ק רבי ישראל מרוזי'ן זיע"א הקשה מדוע הי' צריך הרה"ק ר"מ מוויטעפסק לחתום עצמו, ממנ"פ, אם הוא שפל באמת איך חותם עצמו במעלה זו, ותירץ הרה"ק מרוזי'ן כי כל כך הי' שפל באמת כי לא ידע כלל שהוא מעלה, ואמר כי אי אפשר לחתום עצמו השפל באמת אם לא שחבירו יוליכו בחוטמו בכל הרחובות והשווקים ולא יתפעל מזה כלל, עכ"ל הקדוש.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים