שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » היוזמה שיכלה למנוע את המחדל הוחמצה?
נחשף
מנכ"ל משרד הבריאות החליט על הקמת מועצה לאומית לטיפול בטראומה נפשית. אך מסמך שנחשף ב'ישראל היום' מגלה: הצעה דומה הוגשה בעבר
פרופ' חזי לוי | צילום: לע"מ

בעקבות האירוע הטרגי שבו הצית עצמו נכה צה"ל איציק סעידיאן, במחאה על אי ההכרה בפוסט־טראומה שממנה סבל, החליט מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי להקים מועצה לאומית, גוף מומחים מייעץ, לנושא הטיפול בטראומה נפשית חריפה וכרונית – כך דווח ב'ישראל היום'.

לאחר התייעצות עם מומחי בריאות הנפש במשרד הבריאות, פרופ' לוי ממליץ להקים מועצה לאומית עצמאית, שבה יהיו חברים נציגי משרד הבריאות ומשרד הביטחון, נציגי חיל הרפואה והביטוח הלאומי ומומחים בתחום. תפקיד המועצה יהיה לייעץ ולהמליץ לגופים השונים על היבטים מקצועיים וקליניים וכן על היבטי מדיניות ציבורית.

פרופ' לוי פנה בנושא למנכ"ל משרד הביטחון, אמיר אשל, ולמ"מ ראש אגף השיקום במשרד, איתמר צורף, למאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, לבכירים בחיל הרפואה ולמומחים בתחום בריאות הנפש, וביקש לשמוע את עמדתם בנושא הקמת מועצה לאומית ושותפות בה.

פרופ' לוי כתב לגורמי המקצוע כי: "המקרה של איציק סעידיאן גרם לי ולאנשי משרדי לצער עמוק. אין לי ספק שהמקרה הפרטי יילמד וישמש להסקת מסקנות. עם זאת, אני סבור כי למען נפגעי פוסט־טראומה, ולמענו של מר איציק סעידיאן בפרט, עלינו לקדם את הנושא יחד ברמה לאומית מתוך שיתוף פעולה וגיוס כלל הגורמים האמונים".

עוד ציין כי מדובר בטיפול שנדרש גם לחיילים וגם לאזרחים הסובלים מטראומה נפשית. אלא שייתכן שהיה אפשר לפעול עוד קודם לכן ולטפל בצורה טובה יותר בנפגעי הפוסט־טראומה. בחודש מארס 2018 יזם מנכ"ל משרד הביטחון דאז, אלוף (מיל') אודי אדם, הקמה של מועצה לאומית לטיפול בפוטס־טראומה ופנה למנכ"ל משרד הבריאות דאז, משה בר סימן טוב, כדי שיהיה שותף ליוזמה ויסייע בגיוס אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש.

אדם ציין אז: "אנו עדים ליוזמות רבות להפעיל תוכניות ומסגרות שונות לטיפול בנפגעי פוסט־טראומה. יוזמות אלה אינן מבוססות ברוב המקרים על תפיסות טיפוליות שנבחנו, עברו הערכה או נמצאו ככאלה המתאימות למצב הנפגעים", כתב. "יש צורך בבחינת הנושא ברמה הלאומית, נוסף על הצד המקצועי־קליני".

לכן ביקש אז מבר סימן טוב שיוביל את הקמתה של מועצה לאומית שבה גם מומחים מתחום בריאות הנפש: "מועצה זו תשמש גורם מייעץ לגופים השונים העוסקים בטיפול בנפגעי טראומה המאובחנים כפוסט־טראומטיים".

אתמול נזכר אלוף (מיל') אדם ואמר: "במשרד הבריאות לא הרימו את זה. המשרד כמשרד לא תפקד. אני חושב שחוץ ממענה לקוני שהפנייה התקבלה לא קיבלנו מענה. הכוונה היתה להקים גוף ממלכתי שעוסק בפוסט־טראומה, לא רק לחיילים אלא גם לאזרחים. פופוליסטי לומר שלו היתה קמה מועצה לאומית זה היה מונע את המקרה של איציק סעידיאן, אבל אני מניח שהוא היה מטופל טוב יותר". עוד הוסיף: "בסופו של דבר, למסכנים האלו, הפוסט־טראומטים, אין גוף מטפל. מועצה לאומית היתה אמורה להתוות מדיניות וכלים מקצועיים להכרה ולטיפול, שלא יכניסו פוסט־טראומטים לאשפוז פסיכיאטרי שלא מתאים להם. לא יכולנו לעשות את זה לבד, ומשרד הבריאות ממש לא רצה לשתף עם זה פעולה בזמנו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים