שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בארץ » הישג ענק לגפני: מענק לכל אזרח וילד במדינה
בקרוב בחשבון הבנק
ועדת הכספים בראשות גפני אישרה היום את חוק המענקים השנוי במחלוקת, הכולל הישג חסר תקדים • סעיף מיוחד בחוק להורים גרושים ופרודים • איך, מתי וכמה? כך זה יעבוד
גפני בוועדת הכספים היום | צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום לקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק המענקים המתוקנת, לפיה עד הילד הרביעי יהיה גובה המענק 500 ₪, מהילד החמישי והלאה יעמוד המענק על 300 ₪

הצעת החוק קובעת חלוקת מענקים חד-פעמיים לאזרחי ישראל, במטרה לעודד את הצריכה ואת התעסוקה ולהניע את גלגלי הכלכלה הישראלית. בהצעה נקבע כי בעד ילד ישולם מענק חד-פעמי בסכום של 500 ₪, עד לילד הרביעי במשפחה, עבור הילד החמישי –והלאה יעמוד המענק על 300 ש"ח. עבור תושב ישראל מעל גיל 18 או נער או נערה נשואים, ישולם מענק חד-פעמי בסכום של 750 ש"ח.

כמו כן, קובע החוק כי תוענק תוספת של 750 ש"ח נוספים למענק, לאוכלוסיות של מקבלי קצבאות וגמלאות שונות המנויות בהצעה. כמו כן אושרה שלילת הזכאות למענק ותוספת למענק, למעט מענק בעד ילד, מיחיד שחייב במס נוסף בשיעור 3% על הכנסתו החייבת לפי סעיף 121ב לפקודת מס הכנסה בשנת 2018 וכן מיחיד שלא הגיש את דוח 2018. בקשה למענק ניתן יהיה להגיש עד שנה מיום תחילת החוק.

עוד הוסיפה הוועדה להצעת החוק, כי לא יתבצע קיזוז בגין חובות כנגד המענקים. כך שגם אזרחים החייבים כספים לבנק ו/או תלויים נגדם צווי הוצל"פ ועיקולים, יוכלו למשוך את כספי המענק ולהשתמש בהם.

במהלך הדיון עדכן שר האוצר, ישראל כץ, כי יחולקו לחיילים בודדים משוחררים מענקים בסכום של 4,000 ₪, בהיקף של 8 מיליון ₪. בנוסף, ציין השר כי כלל משרתי הסדיר ששוחררו או ישוחררו במהלך כל שנת 2020, יהיו זכאים למענק של 500 ₪ נוספים על 750 ₪ שהם זכאים להם במסגרת חוק המענקים החד פעמיים. התוספת הינם לחיילים משוחררים וכן למשרתי שירות לאומי ואזרחי שמסיימים את שירותים בתקופה הזו. התוספת תוענק במסגרת חוק החיילים המשוחררים.

מוקדם יותר אישרה ועדת הכספים לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הצעת חוק ־ יסוד: משק המדינה (תיקון מס' 10), אשר קובעת הוצאת סכום נוסף של כ-6.72 מיליארד ש"ח בשנת 2020, לצורך מימון התוכנית לתשלום מענקים חד-פעמיים. הסכום גדל ב-220 מיליון ₪ נוכח סיכום שהושג לעניין חלוקת המענקים.

בנוסף, אושרה במסגרת החוק, הפחתת מס הרכישה למשקיעי הדירות בחזרה ל-5%. הוראת שעה בנושא הייתה אמורה להסתיים בסוף השנה, לאחר ששר האוצר לשעבר העלה ב-2015 את מדרגת המס הראשונה ל-8%, הוראת השעה שהובאה לבקשת האוצר מבטלת את הוראת השעה לאלתר.

משה גפני ויעקב ליצמן | צילום: באדיבות חדשות JDN | צילום: צילום: באדיבות חדשות JDN

הייעוץ המשפטי לוועדה התנגד לצעד וציין כי מדובר בנושא שאינו קשור לחוק, וכי הדבר יסייע דווקא לרוכשי דירות להשקעה ולא לצעירים, רוכשי דירה ראשונה. כך שמחירי הדיור עשויים לזנק.

סעיף נוסף בחוק, אותו הוביל ח"כ סמוטריץ', עוסק בהורים גרושים או פרודים וזכאותם למענק עבור ילדיהם. הסעיף קובע, כי חלוקת המענק להורים פרודים וגרושים תהיה לפי החלק היחסי בהוצאות  על גידול הילדים.

"ימים לא קלים עוברים על כל עם ישראל", אמר ח"כ סמוטריץ' בוועדה. "הורים גרושים נושאים איתם מורכבות נוספת וההחלטה שקיבלנו היום על חלוקה שיוויונית לפי נשיאת הנטל הכלכלי השוטף זו החלטה נכונה והוגנת. האבות הגרושים שנושאים בעול הכלכלי של גידול ילדיהם יהיו זכאים לקבל מענק שווה מהמדינה". לדבריו, "האבות הגרושים, זו אוכלוסיה שאין לה לובי חזק ואני שמח שהצלחתי להביא את קולם לכנסת ולהעביר את ההחלטה הצודקת ביותר עבור כולם".

לחוק החדש מתנגדים לא מעטים, ביניהם החשב הכלכלי במשרד האוצר עד לפני יומיים, רוני חזקיהו, שהתפטר באקט של מחאה. כלכלנים רבים נוספים מתנגדם לחוק, ביניהם גם נגיד בנק ישראל אמיר ירון. בפקידות הבכירה במשרד האוצר ובבנק ישראל טוענים כי המענק עשוי להוביל להורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל – אותו הצליח נתניהו להביא בשנים האחרונות לשיאים חדשים.

עם אישור החוק, בירך יו"ר הוועדה גפני את רה"מ נתניהו ושר האוצר כ"ץ, על הסיכום שאפשר את חקיקת החוק מבלי להפלות משפחות ברוכות ילדים. "כמו שהתחייבתי מיד עם הפרסום על המענק – לא אתן להפלות את הילד הרביעי והחמישי והלאה מתוכנית המענקים. כל ילד הוא ילד רעב!", הזכיר גפני.

"נלחמתי ואני שמח שהצלחנו להביא תכנית מענקים טובה לטובת משפחות ברוכות הילדים ולטובת החיילים המשוחררים, כולל השירות הלאומי והאזרחי, כדי להקל ולו במעט מהעול הכלכלי הכבד של אזרחי ישראל במשבר הקורונה", הוא הוסיף.

החוק המתוקן מהווה הישג של ממש עבור ח"כ גפני, שמאבקו עבור מענק לכל ילד נענה בזלזול שלילי, כמו גם בהסתה נגד הציבור החרדי. קשה להאמין שבמסדרונות הכנסת ניתן למצוא 'מניין' שהאמין מראש כי גפני יצלח במאבקו.

אז כמה מגיע לכם?

על פי חוק המענקים המתוקן, יקבל כל אזרח מעל גיל 18 מענק בגובה 750 ₪. משפחות עם ילדים יקבלו 500 ₪ נוספים עבור כל ילד, עד לילד הרביעי. מהילד הרביעי ואילך יקבלו ההורים 300 ₪ עבור כל ילד, כדלהלן: ילד 1 – 2,000 ₪, 2 ילדים – 2,500 ₪, 3 ילדים – 3,000 ₪, 4 ילדים – 3,500 ₪, 5 ילדים 3,800 ₪, 6 ילדים – 4,100 ₪, 7 ילדים 4,400 ₪, 8 ילדים – 4,700 ₪, 9 ילדים 5,000 ₪, 10 ילדים 5,300 ₪ וכן הלאה…

בנוסף, חיילים משוחררים בשנה הראשונה לשחרורם יקבלו תוספת מענק של 500 ש"ח בנוסף ל- 750 ש"ח שמקבל כל אדם מגיל 18. אזרחים מהאוכלוסיות החלשות (מקבלי קצבת סיעוד, קצבת נכות, הבטחת הכנסה, עולים חדשים, מובטלים מעל גיל 67 וקשישים מקבלי הבטחת הכנסה) יקבלו תוספת של 750 ₪ למענק והורים גרושים או פרודים יקבלו את מענק יחסי להשתתפותם בהוצאות גידול הילדים.

שלשום אושרה בממשלה תכנית המענקים של ראש הממשלה נתניהו, במסגרתה הוא מקצה תקציב

איך מקבלים?

הכסף יועבר לחשבון הבנק ממנו משולמים תשלומי הביטוח הלאומי.

לדברי מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, "כל יום אנחנו מלקטים, מקבלים עוד חשבונות, ברגע שנגיע למיצוי המלא נפנה בצורה פרטנית לאלה שאין לנו את חשבון הבנק שלהם, ובשורה התחתונה מי שלא יספק את חשבון הבנק שלו, נעביר עבורו את הסכום שהוא זכאי לו בבנק הדואר, והוא יידרש להגיע לסניף בנק הדואר, להציג את עצמו ואז הוא יקבל את הכסף במזומן".

מתי יקבלו?

בניגוד למה שפורסם כי המענקים יועברו ביום חמישי הקרוב, שלל ואמר היום מנכ"ל הביטוח לאומי מאיר שפיגלר כי הכסף לא יועבר בחמישי, מאחר ועדיין חסרה חקיקה בנושא המענק וגם מאחר והבנקים אינם עובדים בט' באב שיחול ביום חמישי.

שפיגלר מבטיח כי "ברגע שנקבל את האור הירוק, הכסף ייכנס לפעילות השוטפת של המערכת ויעבור לרשות הזכאים. זה לא יהיה במכה אחת לכולם, זה יהיה בפעימות, בטווח של ימים. בהתחלה נעביר כספים עבור הילדים, ולאחר מכן לשאר הסקטורים. יכול מאוד להיות שביום ראשון כבר יהיו הכספים עבור הילדים בחשבונות הזכאים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים