שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "הכיוון נכון, אני אהיה חלק מהקואליציה"
עבאס הצטרף למו"מ
יו"ר רע"מ בכפר המכבייה: "אני אופטימי, אבל אי אפשר להגיד שנסגר עד שנסגר". גורם פוליטי: "קיים כעס על ישראל ביתנו שצפויים להחזיק בתיק האוצר ובוועדת הכספים"
תגיות:
מנסור עבאס | צילום: אתר הכנסת

משעות הבוקר נמשכות השיחות המרתוניות במסגרת המשא ומתן להקמת ממשלת לפיד ובנט. סמוך לשעה 17:00 בצהריים (שלישי) הגיע לכפר המכביה יו"ר תקווה חדשה גדעון סער, ובדרכו לחדרי הדיונים אמר "הכול יהיה בסדר".

גם יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, הצטרף לשיחות ואמר לכלי התקשורת שהמתינו מחוץ לחדרים: "אני אופטימי. הכיוון נכון אבל אי אפשר להגיד שנסגר עד שנסגר. אני אהיה חלק מהקואליציה". כשנשאל שוב, ענה: "נדע בדיוק איפה נהיה כשההסכם ייחתם".

מוקדם יותר היום הגיעו ראשי המפלגות השונות כדי לסגור את הקצוות להקמת הממשלה החדשה. בין הנוכחים: יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, בכירי ימינה נפתלי בנט ואיילת שקד, יו"ר תקווה חדשה גדעון סער, יו"ר מרצ ניצן הורוביץ ונציג מפלגת רע"מ וואליד טאהא.

צוותי המשא ומתן להקמת הממשלה ישבו לאורך הלילה והיום כבר נרשמה התקדמות במגעים. גורם שמעורב במשא ומתן שצוטט ב'ווינט' אמר בהתייחסו להתפתחויות כי "הייתה התקדמות אבל יש עדיין קשיים. ראשי המפלגות צריכים להגיע כדי לנסות לפתור את זה".

ב'ישראל היום' דווח כי איילת שקד מתעקשת בשלב זה לקבל מקום בוועדה למינוי שופטים, וגם יחידות סמך הקשורות לעבודתה הצפויה במשרד הפנים. בין המפלגות השותפות יש כעס רב על העובדה שוועדת הכספים ומשרד האוצר ניתנו לישראל ביתנו. גורם פוליטי המעורב במתרחש אמר: "השליטה שלהם תהיה מוחלטת, לא נוכל לקבל החלטות ולהעביר תקציבים לדברים שחשובים לנו".

ביש עתיד רוצים לסיים את המשא ומתן כמה שיותר מהר ולהודיע לנשיא את הודעת 'עלה בידי'. זה עשוי לקרות עוד היום או לכל המאוחר עד מחר, אז גם תם תוקף המנדט שמופקד אצל לפיד. גורם במשא ומתן אמר כי "הרצון לסיים היום, לא בטוח שזה יקרה, תלוי איך יתקדם המו"מ".

ח"כ יפעת שאשא ביטון מתקווה חדשה ליובל אראל בכנס לשכת עורכי הדין: "אנחנו בישורת האחרונה ומאוד קרובים לממשלת שינוי. אני חושבת שאנחנו נמצאים במציאות שבה ברור לכולם שצריך לעשות הסדרה, ולהחליט מחדש מהם חוקי המשחק בין הרשויות השונות. המטרה שלנו היא לא לכופף ידיים אחד לשני אלא להחזיר את האמון שנשחק במערכות. כשנדע בדיוק מהי מערכת היחסים בין הרשויות נוכל לנהל את זה כמו שצריך. יש נושאים עקרוניים לדיון, ביניהם גם נושא פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה. יש פרדוקס מובנה בתפקידו וזה משהו שצריך לדבר עליו".

"אם תסתכל על המבנה של הממשלה שעומדת לקום יש בה דגש ימני מאוד חזק, כל הקשקוש שמדובר בממשלת שמאל אין בו מן האמת, גדעון סער הוא ימין, נפתלי בנט הוא ימין אביגדור ליברמן הוא ימין בני גנץ הוא ימין. יש פה כוח ימני משמעותי. אנחנו דואגים שכל עקרונותינו ישמרו. להשתתף בשיח שמדובר בממשלת שמאל זה השיח שנתניהו מוביל. צריך להקים ממשלה מאוד מורכבת וצריך לתת דגש למה שאנחנו מייצגים אידיאולוגית, לא תהיה פריטטיות כמו שהיה, אנחנו מורידים את מספר השרים בממשלה ואנחנו רוצים שתהיה ממשלה טובה ועניינית, שבעיקר תאחד את העם".

מרב מיכאלי, יו״ר העבודה, ליובל קרני: ״החלפת נתניהו איננה מצווה, אין לי משהו רגשי כלפי מר נתניהו, ולא כלפי בני או בנות ביתו, אני מסתכלת על מדינת ישראל. ההבטחה שלנו זה חזון ציוני, בית לעם היהודי, וזה הולך וכלה לנו מול העיניים בעיקר בגלל נתניהו וחייבים להפסיק את זה".

"מדהים שלראשונה ישבתי עם בנט לשיחה לפני מספר שבועות, הייתה שיחה ארוכה ויש הרבה דברים שיכולנו להסכים עליהם. ככל שנקים ממשלה יהיו יותר דברים שאסמוך עליו. אם תוקם הממשלה היא תוקם על בסיס רצון טוב, השותפים והשותפות יבדקו איך ניתן לשתף פעולה ולא לעשות דווקא אחד לשני".

"האלימות וההסתה שראינו לפני רצח רבין, אנחנו רואים אותה עכשיו מחוץ לבית של איילת שקד. אני אכן אהיה חברה בקבינט המדיני ביטחוני בהנחה שתקום הממשלה הזאת, ויש לי ניסיון מחברות בוועדת חוץ וביטחון. טוב חוסר ניסיון מאשר ניסיון טוב בהעברת כסף חמאס. נתניהו בתפקיד 13 שנה ברצף. המאבק של נתניהו נגד איראן נכשל כישלון חרוץ, איראן נעשתה יותר קרובה לגליל".

על מקומה בועדה לבחירת שופטים: ״המו״מ שלי הוא לא מול איילת שקד. מפלגת העבודה נתנה ליאיר לפיד לנהל את המו״מ בשם כל הגוש, וסיכמנו איתו וכל הדברים סגורים וברורים ואני לא רואה סיבה לשנות אותם".

משה גפני, יו״ר יהדות התורה: "תמיד הטיפו לי מוסר: בנט, סמוטריץ היו אומרים לי אתה שמאלן. פתאום התברר לי אתמול, שיש אצל האנשים האלה אידאולוגיות שיותר חשובה מארץ ישראל, לדוגמא להזיז את נתניהו. חיפשתי מצווה כזו בתורה, לא מצאתי. אם תקום ממשלת השינוי הזו, מנסור עבאס יהיה הכי דתי בקואליציה".

"נפתלי בנט בחר את דרכו והוא אמר אני רוצה שבממשלת ישראל ישבו כאלה שהם לא בדיוק מהימין. הוא מלכתחילה אמר לעצמו אני אלך עם יאיר לפיד ואשאיר את הימין בצד. וכשהיינו במבצע הוא אמר אני יורד מזה , אבל זה היה שקר. גדעון סער אמר אני רוצה להחליף את נתניהו, אף אחד לא חשב שהוא ייתן ליאיר לפיד לנהל את הממשלה".

"כבר 16 שנה אין מציאות כזו ששר אוצר ויו״ר ועדת כספים הם מאותה מפלגה, זה היה בעבר בימי מפא״י והיה גם אצל ביבי פעם. אבל לא יכול להיות דבר כזה שישב שר אוצר ויעשה מה שהוא רוצה ולא יהיה עליו פיקוח פרלמנטרי, שזה מה שאנחנו עושים בוועדה". לשאלה מי אחראי על זה שלא קמה ממשלת ימין השיב: ״סמוטריץ בנט וגדעון סער״.

לשאלה האם ממשלה כזו היא ממשלה לא לגיטימית השיב: ״אין דבר כזה ממשלה לא לגיטימית – אנחנו במשטר דמוקטרי. אם יש 61 חברי כנסת שיכולים להרכיב ממשלה, הם הרוב והם ממשלה לגיטימית. אם בנט אומר שעבאס הוא לגיטימי למה שאני אהיה זה שישבור לו את המילה?״

יואב קיש, סגן שר הבריאות מהליכוד, ליאיר אלטמן: ״אני לא מסכים עם האמירה ששמאלנים בוגדים, ובאותה מידה אני מצפה מאנשי שמאל לגנות את מה שאומרים על נתניהו, בואו נוציא את השיח של ״הבוגד״ החוצה. אני לא אהבתי את הציניות של איווט שאמר בוחרים ״ליכוד״ ולא ״נתניהו״. נכון על הפתק כתוב מח״ל, אבל כתוב – הליכוד בראשות בנימין נתניהו. זו ההבטחה שלנו, בניגוד לישראל ביתנו, אנחנו מפלגה דמוקרטית, והוא ראש המפלגה".

"אני מקווה שהמנדט יחזור לכנסת ואני אומר לך שאם המנדט יחזור לכנסת תהייה ממשלת ימין שבה סער יוכל להוביל את האג׳נדה שהוא מאמין בה, להעביר פסקת התגברות ולהפסיק את השתוללות של בג״צ מול חוקי הכנסת".

"יש בתוך ערביי ישראל שתי מגמות: אחת שנלחמת בנו, בדלנות, לאומנות שמיוצגת על ידי הרשימה המשותפת ובה אנחנו נלחם בכל הכוח. והשנייה היא של מי שרוצה להשתלב ולא מנסה לשנות את אופייה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית, אותה צריך לחזק. אני ראיתי בהתנהלות של מנסור עבאס, וגם של עיסוואי פריג׳, התנהלות שונה מאוד מזו של אחמד טיבי".

אביגדור ליברמן, יו״ר ישראל ביתנו: "אני סיימתי את ההסכם הקואליציוני מזמן, מבחינתי ההסכם סגור. אני יכול להגיד לך שתמיד ברגע האחרון לקראת הסגירה יש ניסיונות לתפוס עוד משהו, זה טבעי. אני מאמין שהיום עם קצת רצון טוב אפשר לסיים את זה ולהודיע לנשיא ׳עלה בידי׳".

"אמרתי כבר בעבר מקיאוולי הוא רק תלמיד של נתניהו. כשאני מסתכל על הניסיון המשפטי לטרפד את הממשלה, גם על הודעות יריב לוין שהוא לא יכנס עד שהוא לא יראה הסכמים קואליציוניים, אני מסתכל על הלחץ האלים שמוביל את גורמי הביטחון למסקנה שצריך אבטחה ברמה חמש לשני חברי כנסת מימינה, אני רואה את מה שראינו בגבעת הקפיטול קורה פה היום. אני מאוד מקווה שזה תסריט בלהות".

"אם יש משהו שנתניהו גרם לנזק לישראל זה התפוררות החברה הישראלית. מעולם לא ראינו חזית פנימית תוך כדי מלחמה בישראל, כל מה שקורה בדרום עם הבדואים, כל מה שקורה עם המגזר הערבי בצפון, מה שקורה במגזר החרדי. זה למעשה ציבור אחד שמקבל את החוקים ומתנהל בהתאם לנורמות: חילוני, מסורתי, כיפות סרוגות כולם משרתים, עובדים ומשלמים מיסים. כל השאר זו אוטונומיה".

"נתניהו הטיף מוסר לכל העולם להשאיר שיקולים אישיים בצד, לו היה זז הצידה הליכוד היה מקים ממשלה מהר מאוד. אין שום סיבה לא להקים ממשלת ימין בלי רוטציה לו נתניהו היה זז. במדינת ישראל אין בחירות אישיות, מפלגת הליכוד קיבלה מיליון קולות והם היו אמורים להרכיב ממשלה. גם בנט, גם סער, הנדל, האוזר כולם עבדו לצידו של נתניהו אף אחד לא מוכן לשמוע ממנו ואף אחד לא מאמין לנתניהו. בנסיבות שנוצרו כולם הצליחו להתעלות מעל הפוליטיקה והמשקעים ולהתגבר על הכל".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים