שיתוף
תגובות
דעות » "הכרישים" הם לא בהכרח טובים לעסק שלך
מחפש משקיעים?
יצר היזמות הוא מתנה גדולה משמים, אך צריך לדעת מתי וכיצד להשתמש בו • במקרים רבים, דווקא הפניה למשקיעים היא הצעד הגרוע ביותר • כשהריאליטי לא ריאלית
לחיצת ידיים | צילום: giggsy25, שאטרסטוק

"אני צריך 500 אלף שקל לתשעה חודשים. אז יהפוך העסק למניב ואפילו לרווחי…", התגנבה לאזני שיחה בין ידיד קרוב לאחד ממכריו. אותו מכר, יזם עסקי ברוחו, חושב גם הוא כמו רבים אחרים, שהסטארט-אפ שלו ישנה את העולם.

מטבע הדברים, קשה יהיה להסביר על אותה השיחה, שכן עולם היזמות הוא אפוף מיסתורין ואוי ליזם שרעיונותיו יצאו החוצה טרם רשם פטנט.

הוויכוח שהתפרץ לאחר מכן, כשלא הצלחתי להתאפק יותר, הבהיר לי עד כמה הנושא חשוב לדיון ציבורי. עד כמה יצר היזמות וההתלהבות הראשונית הופכת את היזם לעיוור.

הרגע בו הבנתי שמלבד התלהבות מיותרת אין ביוזמת נשוא השיחה כל סיכוי עסקי, היה כשהטחתי לעברו את השאלות הכי בסיסיות ולא היה בידיו לספק עליהן מענה. אין לו בידול מהמתחרים, המוצר מסופק חינם על ידי חברות שונות, אין לו פטנט, אין לו שוק באף מדינה שאינה דיקטטורית – והכי גרוע: גם אין לו מוצר. הוא מנסה לפתח מערכת שתמכור את היצרנים הקיימים בשוק בתמורה לעמלות.

"די לענקית טכנולוגיה אחת בתחום שרק תוסיף עוד מוצר לסל המוצרים שלה ותהפוך אותך תוך יממה ללא רלוונטי", הטחתי בו. כשטען להגנתו שהעובדה היא שהם לא עשו זאת, הופתעתי עוד יותר. שכן אם מדובר בטכנולוגיה קיימת, ולמרות זאת החברות הגדולות בעולם בורחות ממנה, איך אתה הקטן תצליח?!

רעיונות ומיזמים הם לפעמים טובים ואף מעולים, במקרים רבים הם גם חברתיים, אך בינם לבין העולם העסקי הקר יש תהום אימתני פעור. לפעמים מה שעבורך נראה הלהיט הבא, בעיני אנשי המקצוע הוא לא אחר מאשר מתכון מנצח לפשיטת רגל.

מה גם, שגם אם אתה אכן מחזיק בפטנט עולמי, כבר רשמת פטנט, יש לך אב טיפוס, או שאתה רק צריך לייצר ולשווק – אל תשכח שאחרי שתמכור למשקיעים חלק ממניות החברה, עוד צפויים לך סבבי גיוס רבים שבמהלכם תדולל שוב ושוב.

אז נכון ששווה להחזיק באחוז אחד ממניות גוגל, אמזון, מיקרוסופט, פייסבוק או אפל. אבל הסיכוי שהמיזם שלך יגיע לשם הוא אחד למיליארד.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים