שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » הליך זיהוי הקורבנות באבו כביר מתעכב
המשפחות זועמות
לטענת המשפחות, העבודה לא נעשית בדחיפות הנדרשת למניעת בעיית הלנת המת: "אנחנו גמורים פה". גפני סיכם עם אוחנה על זירוז ההליכים המשפטיים
מנכ"ל זק"א תל אביב הרב צבי חסיד עם בכירי המשטרה מחוץ למכון לרפואה משפטית באבו כביר | צילום: זק"א תל אביב
רב המשטרה, נצ"מ הרב רמי ברכיהו |
צילום: דוברות המשטרה

רבים מ-45 הרוגי אסון מירון זוהו, אבל ככל שמתקרבת השבת המתיחות מחוץ למכון לרפואה משפטית באבו כביר גואה. מהמכון ניתן לשמוע צעקות הבוקעות מדי פעם. המשפחות מעוניינות לקבור את יקיריהן לפני כניסת השבת, ולטענת כמה מהן הליך הזיהוי ושחרור הגופות מתבצע באיטיות.

חרדים טענו שהמכון לא עובד במהירות מספקת, ולא מודע לדחיפות הנדרשת לבעיית הלנת המת – ויוצרים עיכוב בקבורת ההרוגים. "אנחנו פונים לכל מי שיכול לעזור – שיקדם פה את העניין", אמרו שניים מקרובי ההרוגים, "מהמכון הפתולוגי, מהמשטרה – שיזרזו את השחרור שלהם כמה שיותר מהר. אמהות מתמוטטות פה, נופלות על הרצפה. לא משחררים אותם בגלל בירוקרטיה".

יוסי, שבן דודו שרגא נהרג באסון במירון, אמר בראיון לגל"צ: "הוא עכשיו באבו כביר. אשתו שואלת – 'למה לא נותנים לנו לקבור אותו לפני שבת?' אומרים שלוקח זמן, מה לוקח זמן? הוא מת. אח שלו פה ולא נותנים לו לזהות אותו. איפה המנהיגים?" .

ממשרד הבריאות נמסר כי "למכון לרפואה משפטית הועברו החל מהשעה 12:00 ועד השעה 13:15, 45 גופות הרוגי האסון במירון. תהליך הזיהוי מתנהל במספר שלבים הכוללים איסוף פרטים אישיים ומזהים ע״י נציגי המשטרה. הפרטים נאספים מבני המשפחה (שבאופן טבעי נמצאים במצוקה) וככל שהגופות לא זוהו בשטח, נדרשות גם טביעות אצבעות, בדיקות שיניים, בדיקת CT, ובדיקות DNA ככל שנדרש והצלבת הנתונים מול אלו שנאספו".

"זהו תהליך שאורך זמן ולא ניתן להאיצו. כל צוות המכון תוגבר בצוותים מומחים ועובדים סוציאליים שמלווים כל משפחה ברגישות הנדרשת בארוע טראגי שכזה. במכון נמצאים רבנים, רב המכון והרב של זק״א אשר יוצאים למשפחות הכואבות ומדברים איתן. עד כה זוהו 12 גופות מתוך 45. אולם התהליך עשוי להתבצע במשך שעות".

ד״ר חן קוגל, מנהל המכון לרפואה משפטית: ״עובדי המכון והצוותים שהגיעו עובדים במסירות וברגישות להשלמת תהליך הזיהוי. אנחנו פועלים במלא המרץ אך יש להבין שמדובר בתהליך מורכב ורגיש ועלינו לפעול באחריות ולהמנע חלילה מטעויות גורליות. ליבנו עם המשפחות ביום קשה זה״.

יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני שוחח בשעה האחרונה עם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ואנשי המכון לרפואה משפטית באבו כביר ודרש מהם לסיים את תהליך הזיהוי ולשחרר את הנפטרים במיידית כדי שיספיקו לקבור אותם עד כניסת השבת. השר אוחנה ומפכ"ל המשטרה אמרו לח"כ גפני כי יתנו את ההוראה להזדרז ככל הניתן בהליכים המשפטיים והפרוצדורליים כדי להביאם לקבורה במיידית.

השר יעקב ליצמן: "בעקבות העיכוב בשחרור גופות נפטרי האסון פניתי להנהלת המכון לרפואה משפטית, למנכ”ל מ.הבריאות ולשר, בצורך לזרז מיידית הליך השחרור, במיוחד אותם נפטרים שכבר זוהו אך ההליך הבירוקרטי נמשך בעוד שכניסת השבת היא בשעתיים הקרובות, ולנוכח צערם וכאבם של המשפחות"

יו"ר מפלגת הצינות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ: "בשל המספר הרב של הנפטרים והעובדה שמדובר ביום שישי ובמשפחות דתיות נדרש אישור משפטי מיידי לנוהל זיהוי ושחרור מהיר שאינו כולל C.T ודגימת דם אלא מסתפק בזיהוי חזותי של קרובי המשפחה. התעקשות על עמידה בנוהל הזיהוי הרגיל במקרה הזה היא התעללות במשפחות. אני פועל בעניין מול הגורמים השונים".

מוקדם יותר נמסר כי הרב הראשי לישראל, הגר"ד לאו בדרכו כעת לאבו כביר בכדי לסייע למשפחות הרבות שממתינות במקום, לתת מענה לשאלות הלכתיות שעולות וכן לפעול לסיום הליך הזיהוי של כלל ה נפטרים עוד בטרם כניסת השבת.

מהמשטרה נמסר כי "שוטרי משטרת ישראל יחד עם רבני המשטרה פועלים במאמצים גדולים בכדי לזהות את הקורבנות ולאתר את קרוביהם של נעדרי האסון הלילה במירון. המשטרה מרגע האירוע פועלת בקשר ישיר עם הקהילות השונות בכדי לאתר את יקיריהם תוך ידיעה שלחלקן אין קשר עם המדיות התקשורתיות השונות".

"המשטרה מביעה את תנחומיה למשפחות ההרוגים ומאחלת החלמה מהירה לפצועים. בכל שאלה או מידע משטרת ישראל מעמידה את מוקד 110 לרשות הציבור בנוגע לאירוע במירון".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים