שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » המארב של גנץ לנתניהו ו'הרחמים' של החרדים
נתניהו והחרדים, לאן?
מסתבר, שהקמפיין של 'כחול לבן' בימים האחרונים על גבם של החרדים אכן הצליח לשחק לידם, והצליחו לקפל את נתניהו דווקא במגרש בו הוא קובע את סדר היום
בנימין נתניהו, בני גנץ, יעקב אשר | צילום: דוברות הכנסת, משרד ההגנה האמריקאי

בודדים הפעמים בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו מצא את עצמו במגרש הפוליטי, במקום בו יריביו קובעים את כללי המשחק. גם כאשר מתנגדיו ארגנו לו 'אמבוש' הרי שעד מהרה איתרע מזלו והצליח לערבב שוב את הקלפים ולהמציא את עצמו מחדש.

אחד התסכולים הרווחים אצל יריביו של ראש הממשלה הוא העובדה שבכל פעם בלוליינות פוליטית שאין שני לה, הוא זה שמצליח פעם אחר פעם לקבוע את סדר היום הפוליטי או להשתלט על השיח הציבורי, כאשר הם אלו שבניגוד אליו מוצאים עצמם בזה אחר זה בעמדת המגננה, בעמדת המגיבים.

מסתבר, כי הקלישאה הנודעת שמהאשפתות ניתן רק לקום ולהתעודד, שהימצאותו של אדם בשפל המדרגה לאחר שהגיע אליה משולחן הממשלה ומעמדת המיניסטר בוודאי מהתפקיד הרם של שר הביטחון, מעניקה בשלבים מסוימים של הדכדוך, של התסכול וההשפלה אנרגיות שאין שני להן, מוטיבציה שאם רק הייתה קיימת בעיתה ובזמנה, לפני שלושה חודשים, הרי שהמצב הנוכחי והעגום היה נחסך וסביר להניח שלעם ישראל הייתה ממשלה מועילה ומתפקדת.

ההחלטה לסגת מהמאבק על חוק הקנסות התקבלה לאחר התייעצות של גפני עם גדו"י

רגעי השפל של בני גנץ וההימצאות במקום של נתניהו, כשהוא מנודה ומוחרם על ידי מרבית המפלגות שמנהיגיהם רואים בו שקרן וכזה שאינו עומד במילתו, גררה אותו למקום שממנו נתניהו יודע להפיק את המיטב.

כך נולדה אי הדחייה הפתאומית בחוק הגיוס, ("אני אומר לבג"ץ שלא ניתן להמשיך במתווה הנוכחי", סליחה, היכן היית עד אתמול בצהריים?) ומכאן הופיעה כמשום מקום ההצהרה, "אם לא תהיה אכיפה לא יהיה סגר".

משה גפני | צילום: David Cohen 156, שאטרסטוק

זוכרים כיצד סנטו בחרדים שביקשו למצוא מענה (מתווה) לערכים שבעיניהם מקודשים בו בזמן שהמדינה העניקה הקלות לדברים שבעיני אחרים מדובר היה לא פחות מדברים ערכיים וחשובים כמסעדות למשל, "מה עניינכם מה קורה אצל האחרים, הביטו אל תוך הבית פנימה"? או לדוגמה, "בגלל שאצל החילונים מפגינים בחוסר אחריות אז אתם גם מבקשים להפקיר את האוכלוסייה שלכם?", ועוד כהנה וכהנה.

בשעה שבני גנץ מבקש לערוך משוואה, צודקת יש לומר בין אכיפה לאכיפה השאלה המתבקשת היא, מה השתנה לפתע?

מצבו של נתניהו גרוע משל החרדים

מתווה העלאת הקנסות שב והשתלט השבוע על סדר היום אלא שהפעם כאמור היה זה ראש הממשלה נתניהו שנגרר לסוגיה הרגישה והנפיצה שלא מרצונו ומבלי שיתכוון לכך. לפתע פתאום מצא עצמו נתניהו כשהוא בתוך 'מארב' אליה נגרר מבלי משים על ידי 'כחול לבן'.

נתניהו כמו נתניהו על חושיו הפוליטיים המחודדים המאופיינים בין השאר ביכולת לזהות מהלכים, להקדים אותם ולתכנן מספר צעדים קדימה, ידע לאורך השנים האחרונות יפה מאוד לחמוק מ'מארבים' שכאלו מבעוד מועד. הפעם 'התפלק' לו.

היתה הוראה שאם הדברים מגיעים לכדי מצב של 'פיצוץ', אין מקום לתת לחם לשונאים שלנו. אם אנחנו רואים שמתווה העלאת הקנסות עובר בלעדינו, הרי שאין לשבור את הכלים בגלל ההשלכות שעלולות להיווצר מכך

גורם ב'דגל התורה ל'בחזית'

לא זו אף זו, סקר חדשות 12 שפורסם השבוע הראה כי רוב מוחלט בציבור מצפה שהממשלה הבאה תהיה נטולת חרדים. זאת לאור ההתרחשויות השבוע בבני ברק ולאור ההפרות החוזרות ונשנות במגזר שזכו לתהודה נרחבת.

כקינוח, נחשף ראש הממשלה אף ל'דבר הסוקר' של יאיר לפיד ששב השבוע מביקור קצר אצל מארק מלמן שמלווה את 'יש עתיד' החל ממערכת הבחירות הראשונה שלה ב-2013. יודעי דבר ידעו לספר כי ה"סקרים הפנימיים של לפיד", מלמדים כי שורר זעם רב בקרב הציבור הכללי על המגזר החרדי ולפיד כמו לפיד הרי יודע ומכיר טוב את עבודת ליקוט המנדטים מסוג זה.

כל אלו ועוד הביאו את ראש הממשלה לנהל את שיחת הטלפון הזועמת אמש יחד עם יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני ויו"ר ועדת חוקה ח"כ יעקב אשר כשהוא מפציר בהם לעשות חושבים עמוק בתוך המחנה פנימה בכל מה שקשור להסתייגות מהכפלת הקנסות שכן הדבר עלול לגרור בעקבותיו הפסד כפול, גם של הליכוד בראשות נתניהו בבחירות וגם לירידת כוחה של יהדות התורה שתהפוך ל'מוקצה' בקרב יתר המפלגות שדעת הקהל העוינת לא תאפשר להם להמשיך ולהעניק לחרדים ש'גרמו להתפשטות הנגיף' להחזיק בתפקידי מפתח.

ביהדות התורה ערים לצלילים החדשים ומעוררי הדאגה מכיוון זאב אלקין ומחנה סער, אלקין והחרדים בזמנים היפים הרי ידעו לגנוב סוסים יחד והנה לפתע, בניגוד להצהרות לפיהם "אחרי הבחירות כשהחרדים יבינו שלנתניהו אין ממשלה הם יבואו לדבר איתנו" הוא אינו מבייש בהצהרותיו את נפתלי בנט שהתסכול מה'פליק פלאק' במפת הכוכבים שלו הביאה אותו לשלוף אי שם ממרומי המדף המאובק את 'החרדים' כאובייקט.

בנימין נתניהו | צילום: y Gil Cohen Magen, שאטרסטוק

ובחזרה לשיחה שניהל ראש הממשלה עם גפני ואשר, וזאת צריך להבין, במצבו הנוכחי כאשר 3 כתבי אישום מרחפים על ראשו, נמצא נתניהו במקום בו אף מפלגה למעט החרדים אינה ששה לחבור אליו. בארסנל הפוליטי רשימה ארוכה של מפלגות שכבר הצהירו שלא יישבו עם נתניהו לאחר הבחירות, עד כה החרדים הם היחידים שעוד מוכנים להצהיר שהם לא פוסלים אותו.

לאחר ההופעה 'הלחוצה' של נתניהו בשיחה אמש (רביעי), מהתגובה שיצאה מהמפלגות החרדיות לאחר השיחה ניתן היה להבין שהחרדים פשוט 'ריחמו' על ראש הממשלה במצבו הפוליטי הנוכחי העגום, והחליטו להיעתר להפצרותיו ולרדת מזה.

לו היה זה תלוי בחרדים, היה ח"כ אשר מצליח למנוע בתפקידו כיו"ר ועדת החוקה את כינוס הוועידה ולמנוע את העברת החוק. אלא שכנציגיהם של גדולי ישראל, כל אחד מבין כי ישנם מצבים מסוימים, לרוב כשמדובר בנושאים שלהחלטות שיתקבלו בהם עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת והרות גורל ליהדות החרדית, אשר אז מתייצבים הנציגים מסביב שולחנם של גדולי ישראל כדי לקבל מהם 'דעת תורה' כיצד לנהוג.

ואכן זו ההנחיה שקיבל ח"כ גפני בליל יום רביעי לאחר שהעלה את הסוגיה הרגישה על מפתנם של גדולי ישראל ואת מצוקת נתניהו, והם שהכריעו 'לרדת' לפי שעה מסוגיית העלאת הקנסות ולוותר.

"היתה הוראה מבתי גדולי ישראל שאם הדברים מגיעים לכדי מצב של 'פיצוץ', אין מקום לתת לחם לשונאים שלנו. אם אנחנו רואים שמתווה העלאת הקנסות זה עובר בלעדינו, הרי שאין לשבור את הכלים בגלל ההשלכות שעלולות להיווצר מכך".

בציר 'אייכלר-פרוש' מאשימים את דגל התורה ב"התקפלות מפוארת" במאבק על חוק הקנסות וטענים שהנושא כלל לא הונח לפתחם. מנגד, בכירים באגודת ישראל מאשרים כי ההחלטה התקבלה בלחץ כבד שהופעל מצד נתניהו על המפלגות החרדיות

על מתווה הפשרה שח"כ אשר הציע ביום רביעי בערב על מנגנון התראה של 24 שעות לפני נקיטת צעד של סגירת מוסד שהפר את הסגר אמרו ב'דגל' כי "בסוף, כולם הסכימו למתווה הפשרה שהוצע אמש גם באופוזיציה וגם ב'כחול לבן', ההתעקשות, היא בגלל הקמפיין".

מסתבר, שהקמפיין של 'כחול לבן' בימים האחרונים על גבם של החרדים אכן הצליח לשחק לידם, הם הצליחו לקפל את נתניהו דווקא במגרש בו הוא נוהג לרכב ולהיות היזם ומוביל המהלכים, נתניהו כמו נתניהו הרי יודע לזהות מבעוד את שדות המוקשים בהם מאתגרים אותו יריביו והוא כאמור כמעט תמיד יודע להקדים את כולם במספר צעדים.

עם זאת בציר החדש באגודת ישראל 'אייכלר-פרוש' אומרים הבוקר (חמישי), כי מדובר בהתקפלות מפוארת של דגל התורה. לטענתם, הנושא כלל לא הונח לפתחם, תוך שהם משגרים רמיזה עקיפה כי הנה לנו הוכחה נוספת למי שהיה צריך, כי עניינים מהותיים מתנהלים בחדרים הסגורים על דעת יחיד בלבד.

עם זאת בכירים באגודת ישראל מאשרים כי אכן מדובר היה בלחץ כבד שהופעל מצד נתניהו על המפלגות החרדיות תוך איום, כי הזעם הציבורי על המפלגות החרדיות שבר השבוע שיאים של שנים ארוכות, ובקיבוע המצב הנוכחי כולם יפסידו. החלטת גדולי ישראל היא שהכריעה, הם אומרים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים