שיתוף
תגובות
יהדות » פרשה בגובה העיניים » המבחן לשפיות: איך מרוקנים אמבטיה?
פרשה בגובה העיניים
האם מציאותי לתקן אחד עשר חודשים בתוך חודש? למה מה שלא עבד לנו בשבט יעבוד לנו באלול?!
אמבטיה מלאה במים | צילום: SunshineVector, שאטרסטוק

בתחילת חודש אלול בדרך כלל קוראים בתורה פרשת 'שופטים', ומילותיה הראשונות של התורה בפרשה זו אכן דורשות מאיתנו להעמיד פיקוח ומשמר הדוק על כל שערי הערים והמדינה, על מנת לוודא שכל המתרחש בשטח שיפוטן נעשה על פי הצדק והמשפט.

בדרך רמז ידוע בשם צדיקים שהפתחים והשערים בהם צריכים אנו לשים שופטים, הם שערי הגוף ופתחיו: אוזניים, עיניים, אף ופה. להיווכח ולדעת שכל התוכן ששומע, רואה, מדבר ואף נושם – האדם – הכל נעשה בצורה טובה ומבוקרת והוא אינו נחשף לתכנים שיחוללו שמות בנשמתו הטהורה, ויגרו את חושיו ועצביו בצורה מופרזת והרסנית.

אין מתאים מפרשה זו להתחיל בה את תהליך התשובה שנמשך ארבעים יום מאלול ועד יום הכיפורים על מנת להוכיח לקב"ה שאנו רוצים באמת לשוב אליו, השינוי שאנו עושים הינו רציני ומקבל תקופה מכובדת של ארבעים ימים בהם אנו משתדלים מעבר להרגלינו ומקווים שהשינויים אותם אנו רוצים להכניס לשגרה – יתקבעו בנפשנו למשך כל חיינו.

•  •  •

"באיזו דרך בודקים כאן את רמת בריאותו הנפשית של המאושפז, ומחליטים כיצד להעניק לו טיפול?" שאל המפקח האזורי על בתי החולים הפסיכיאטריים את מנהל בית החולים ממנו בא להתרשם.

"אווו", התלהב המנהל. לשאלה כזו חיכה על מנת שיוכל לנפח את חזהו בגאווה. "פיתחנו שיטה ייחודית כדי לדעת באיזה מצב נפשי נמצא המאובחן שלפנינו. אנו ממלאים אמבטיה במים עד גדותיה, נותנים בידו מזלג, כפית, כוס ודלי. המשימה שניתנת לו היא – לרוקן את האמבטיה באמצעים העומדים לרשותו".

"זה נשמע נהדר", היה תורו של המפקח להתלהב. "בוודאי עוקבים אתם לראות האם יבחר במזלג, בכפית, בכוס או בדלי על מנת לרוקן את האמבטיה, וכשמטופל משתמש בדלי – אין מקומו אצלכם. כי מנת המשכל שלו תקינה לחלוטין".

"צר לי לאכזב אותך אדוני המפקח", כחכח מנהל בית החולים בגרונו. "דומני שגם אתה צריך לעבור אצלנו טיפול קטן"…

"מה?" לא האמין המפקח למשמע אוזניו. "אני?! מה לא טוב במה שאמרתי?"

"אדם שנפשו בריאה", נד המנהל בראשו, "מוציא את הפקק האוטם את חור הניקוז וכך מרוקן את האמבטיה"… 

•  •  •

לכאורה, תשובה אמיתית אינה ניתנת לביצוע. במשך כל ימות השנה לא הקפדנו במיוחד על גדרי התורה ומצוותיה, כל אחד בתחום שבו גבר עליו יצרו. איך נוכל בפרק זמן של ארבעים יום לתקן את מה שקלקלנו ולהוסיף על כך עוד קבלה או התחזקות טובה למשך השנה החדשה?

הסוד נעוץ בכך שבמקום להוציא בכפות וכוסות את כל החטאים והלכלוך שאגרה נשמתנו בשקדנות וחריצות בפיקודו של גנרל יצר הרע, ביכולתנו לפתור את הבעיה בצורה פשוטה בהרבה: לפתוח את הפקק האוטם את האמבטיה וכל הזוהמה תתנקה בשניות ותישטף החוצה…

אמנם חייבים להשקיע בתיקון מידות רבות; בחיזוק בלימוד התורה; בשלום הבית; ביחס לילדים ולזולת – אבל חודש אלול נועד על מנת לפתוח את הפקק האוטם את ליבנו, לפתוח את הלב, להיות מוכנים לשינוי מתוך רצון לקרבת הבורא.

אחרי ארבעים יום של רצון לקרבת הבורא, נוכל לראות את השינוי שנעשה מתוך תשובה מאהבה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים